SamH Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Autopiloten (Raymond) såt til rors mer eller mindre hele tiden, bortsett til/fra kai og ved lignende manøvrering. Raymond snakker med Garmin (Gjermund) plotteren, men seiler ikke etter ruter, peker nesen mot dit jeg skal eller styrer mot et point/waypoint. Har også trådløs og syns det er gjevt. Ville normalt ikke gått ut singlehanded uten ap'n iorden. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Valg av type/størrelse autopilot handler også rorkarakteristikken på den enkelte båt, ikke bare båtstørrelse. Det er opplagt at ved sterkt rorpress i mye vind og sjø trenges en kraftig selvstyring som selvfølgelig også drar mer strøm. Dersom båten har et vel avbalansert ror, eller enda bedre, dobble ror, vil det kreves en enkel/lett autopilot. Dette er vel nokså opplagt, men jeg vil nevne det fordi både fabrikanter og andre hele tiden refererer bare til båtstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Må innrømme at jeg flirte litt skjevt da Chiefen monterte Robertson med rate(?) kompass, kontrollenhet og Sleipner styremaskin i "Gygra", men det varte bare til jeg fikk prøvd den. Brukte den "alltid" og rorvaktene ble bare fornøyelsen. Et lignende anlegg er høyt på ønskelista for "EIR" også, må bare spare litt først----- ---og kanskje ta noen lekkasjer i dekket---- hmmm mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
trulssyv Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 er det noen som har linker til det som anbefales og kjøpe til 20 fot båt, som ikke koster alt for mye.. men funker bra? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Garmin GHP 10 Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Å der hadde jammen Ojda trykket på kjøpsknappen til en RAYMARINE X-5 WHEEL SMARTPILOT. Det var jammen på tide! Har hatt en modningsprosess på kjøpet på 2 1/2 år. Ser sommeren lyst i møte med min første 2.styrmann. Og prisen på drøye 8000 ferdig tollet er ikke galt. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
haaugd Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Hei Ojda Hvor kjøpte du den? Jeg har en 30 fots trebåt med hydraulisk styring. kan tenke meg en enkel kursholder. Passer denne på min båt? Prisen var jo overkommelig. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Heisann. Adressen til Sailnet er http://shop.sailnet.com/ Jeg kan jo ikke se noen grunn til at den ikke skulle kunne brukes på din båt. Har selv en 29 fot med hydraulisk styring. (håper den passer). Er jo ikke sikkert det blir elegant med den store ringen montert på et litemotorbåtratt. Men det kan jeg leve med. Forøvrig så har denne rategyro (mer nøyaktig/raskere), noe som var en dyr (5000kr) option tidligere. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Arvid_A Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Hei Hvordan kan jeg enklest få laget en pen utskrift, gjerne med blomster og sommersol, av denne tråden? Den skulle bare tilfeldigvis lagt på salongbordet......... Espen - ja - sånn litt tilfeldig - rett ved siden av rødvinsflaska og blomsterbuketten - på en fredagskveld.... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 (redigert) Noen som har Coursemaster? Har en som jeg kjøpte som demobrukt i 2003, men den fungerer dårlig. Har skiftet plassering av kompass, og fått lånt rategyro av Seatronic for å teste, men får det ikke til! Hvis det er helt stilt kan den brukes, men er ikke ideelt. Noen som har hatt samme problem? Det er på planende båt med hekkaggregat. Marsj ca 20 knop Regner jo med å kunne bruke pumpen hvis jeg kjøper ny, men det er vel ikke noe billigere å kjøpe en hel pakke... Redigert 25.Januar.2010 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Jeg ønsker meg en pent brukt auotpilot, kan godt være en gammel autohelm ST 1000 eller i den duren. Hadde jeg hatt en så ville jeg ha brukt den temmelig mye. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 (redigert) Jeg har en CM800. Godt fornøyd med den. Styrer greit på de fleste kurser, bortsett fra rett nord. Er det litt sjø da styrer den som en full sjømann - + - 25 grader av innstilt kurs! Har prøvd mange forskjellige innstillinger uten at det hjelper. Jeg har ikke Rategyro. For å avhjelpe "nordkursproblemet" har jeg snudd kompasset 90 grader - tror ikke det hjalp stort. Litt dumt, for rett nord er ca. det jeg styrer de siste to timer etter hver tur. 7-knobs båt. Autopiloten brukes hele tiden. Redigert 25.Januar.2010 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Bjørkski Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 FerdT: Har du prøvd og kalibrere autopiloten igjen. Min "nabo" hadde samme problem med en Raymarine ST4000. Etter en tur på fjorden hvor vi kalibrerte den og justerte grunninstilningene fungerte den bra.. Jeg har selv Raymarine SPX-5 for rorkult. Med rorføler fungere dem meget bra. Den styre fint også når båten ligger og "går in og ut" av plan, hvilket ikke altid er let på en seilbåt. Min Pilot er koplet opp mot GPS og vindgiver (hastighet og retning). Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 Robertson/Sleipner var en kjempekompis i forrige båt, og en ny Autopilot er høyt på ønskelisten når Eir skal oppgraderes, kan hende neste år___ Mye kjekkere enn jeg i utgangspunktet trodde. Løp og kjøp- mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
pam Svart 25.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2010 (redigert) En autopilot er absolut et must om man sejler længere ture - uundværlig. Jeg har altid holdt mig til Rymarine, min første var en ST4000, nu har jeg SportPilot+ som er koblet til netværket. Jeg regnede ikke med at det ville have så stor betydning med autopilot før jeg købte den første - men som mange andre har nævnt er det en af de bedste investeringer man kan gøre overhovedet. Bare husk at den ikke kan se det er stadig nødvendigt med udkig og opmærksomhed på verden omkring Redigert 25.Januar.2010 av pam (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
Gullfisk Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Autopilot er duppeditten man kjøpte som man ikke viste man hadde behov for, og som man aldri vil være foruten igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Etter å ha lest div. tråder om bruk av autopilot, må jeg si at jeg desverre ikke har et slikt hjelpemiddel. Det er mest fordi jeg ikke har funnet en enkel rimelig modell som kun har det jeg har bruk for-----sette kursen manuelt over korte åpne strekninger. Jeg trenger ikke alle muligheter og programmer som de fleste avanserte pilotene har, og som fordyrer produktet unødvendig for mitt bruk. Båten min er saktegående, 8 knop, og har hydraulisk styring. Mulig dette hører hjemme i" tråden for dumme spørsmål," men finnes det en slik enkel autopilot på markedet, brukt eller nytt? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
OT-flyktning Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Det er mest fordi jeg ikke har funnet en enkel rimelig modell som kun har det jeg har bruk for-----sette kursen manuelt over korte åpne strekninger. Jeg trenger ikke alle muligheter og programmer som de fleste avanserte pilotene har, og som fordyrer produktet unødvendig for mitt bruk.Båten min [...] har hydraulisk styring. Tviler på at programmene fordyrer autopiloten. De koster bare (bare og bare....) utviklingskostnadene og etterpå er det bare koperingen. Men hydraulikken gjør nok det. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Båten min er saktegående, 8 knop, og har hydraulisk styring. Mulig dette hører hjemme i" tråden for dumme spørsmål," men finnes det en slik enkel autopilot på markedet, brukt eller nytt? hvis ikke styresylinderen din er for stor, er vel dette det rimeligste:http://seatronic.no/autopilot-autopiloter-c-230_57/raymarine-autopilot-p-135 ellers kan du bruke en eldre sportpilot om den kan brukes på hydraulisk styring:http://www.raymarine.com/Default.aspx?site=1§ion=2&page=156 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Selvstyring via vindror er ett must dersom en seiler lengre strekk - ingen strømkrav til denne. Selvbygd koster ikke dette mange kronene. Nå har vi Sebi som har rattstyring med to hydrauliske pumper. En av disse pumpene er frigjort, da vi ikke ser behov for mere enn ett ratt, men tilkoblet styringen og montert under dekk akterut. Denne hadde jeg i tankene å anvende til en "autopilot". Trenger noe miks maks som reimhjul og kobling osv. for dette opplegget. Bruker muligens deler fra en avdanket tråsykkel. Tanken var å koble dette videre til et vindror da vi ikke behøver så stor kraft til dreining av rattet. Lillefingeren på rattet er faktisk nok til å holde en stabil kurs og det liker Admiralen veldig godt. Større kursforandringer foretar vi manuelt. Sommeren i fjor gikk og jeg fabulerte lenge rundt dette opplegget. Av og til skjer det som ikke skal skje - impulskjøp . Seatronic hadde en Pilot Ray ST1000+ for 3200,- til rorkult og denne ble kjøpt. Siden vi også har rorkult (en fin løs fysak i teak) nede i båten og som er beregnet på nødens stund, tenkte jeg at dette kunne avlaste oss med styringen en del. Fortsatt ligger Autoen Raymond i eska si og venter på å mønstres. Vi har oppdaget at Raymond kommer i veien for oss dersom han skal ha fast sete der vi først tenkte oss. Tankene har kvernet videre i vinter og jeg ser etterhvert for meg at vi muligens kan ta ut elektronikken samt hydraulikken i han og bygge han om til rattstyring mot den ledige pumpen. Gjør jeg dette så ryker jo garantien , men en autopilot beregnet på rattstyring blir vel mange penger fra skipskassa. Og når jeg så innlegget til Lars ... Den lille tassen av en motor på bildet kommer fra min Autohelm ST4000W for rattstyring ok kan umulig trekke mye strøm. så fikk jeg fiskeslo på tanna og tenkte at det Lars har der er jo bare en liten steppmotor som mangler utveksling og en slik en må en jo kunne skaffe seg. Har noen gamle skrivemaskiner med disse på vangen og de må vel kunne brukes. Har noen noen ideer til dette skrullete opplegget så hyl ut Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
pam Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Etter å ha lest div. tråder om bruk av autopilot, må jeg si at jeg desverre ikke har et slikt hjelpemiddel. Det er mest fordi jeg ikke har funnet en enkel rimelig modell som kun har det jeg har bruk for-----sette kursen manuelt over korte åpne strekninger. Jeg trenger ikke alle muligheter og programmer som de fleste avanserte pilotene har, og som fordyrer produktet unødvendig for mitt bruk.Båten min er saktegående, 8 knop, og har hydraulisk styring. Mulig dette hører hjemme i" tråden for dumme spørsmål," men finnes det en slik enkel autopilot på markedet, brukt eller nytt? Figaro se om du kan finde en Raymarine SportPilot+ brugt eller ny (SP5x) - det er den vil opfylde det du trenger - og samtidig give mulighed for avancerede funktioner hvis du vil prøve kræfter med det senere. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
Ojda Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 (redigert) Å der hadde jammen Ojda trykket på kjøpsknappen til en RAYMARINE X-5 WHEEL SMARTPILOT.Og prisen på drøye 8000 ferdig tollet er ikke galt. Jeg må komme med en liten korreksjon med hensyn til prisen på piloten. Jeg trodde noe de kalte "International best way" var en forsendelsesmåte som ville bli brukt, men dengang ei. Så dermed økte transportutgiftene fra 73 Usd til 215 Usd. Enden på visa er at piloten kommer på 9463 Nkr. Fortsatt ikke så helt galt. Nå er den iallefall på vei, og jeg gleder meg stort. Desuten vil jeg på det sterkeste protestere på et utsagn som er gjentatt til det kjedsommelige, også i denne tråden. "en autopilot er noe man ikke savner før man har hatt det". Jeg kan love at jeg knapt har vert en helgetur, og enda mindre en ferietur uten å savne denne manikken fryktelig. Også jeg som ikke engang har snakket med en autopilot. Lite spørsmål tilslutt. Lyder alle piloter av denne typen navnet Raymond, eller er det mulig at min kommende "Partner at sea" svarer på et annet navn. Redigert 27.Januar.2010 av Ojda (see edit history) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Bjørkski Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Min SPX-5 tiltales kun "Torvald" Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Da skal jeg snakke med henne når hun kommer til Norge, for en hunn må det jo være som skal mønstre på sammen med meg. (Ikke si noe til kjerringa) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
OT-flyktning Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Lite spørsmål tilslutt. Lyder alle piloter av denne typen navnet Raymond, eller er det mulig at min kommende "Partner at sea"svarer på et annet navn. Noen heter Helmut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.