Jump to content

Autopilot til seilbåt med rorkult, hvilken type er best?

TellusTellus

Recommended Posts

Har i lang tid fundert på å kjøpe autopilot. Seilbåten har rorpinne og jeg har funnet to forskjellige typer som jeg gjerne vil ha erfaringer fra dere erfarne båtfolk.

Raymarine st2000+ og Simrad tp22 er typene jeg har vurdert etter å ha lest meg litt rundt på nett.

I tillegg har jeg en lowrance hds5 plotter/ekkolodd som jeg innbiller meg skal kunne snakke med begge typene autopilot.

Hvilken type mener dere fungerer best og hvordan kobler jeg autopiloten til plotteren?

Redigert av trikola (see edit history)

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Jeg har hatt to raymarine rorkultpiloter.

Kan jo hende de har blitt bedre med årene, men de som jeg hadde tålte ikke vann, og tålte heller ikke å ramle ned fra cockpitbenken på dørken.

Ikke at de måtte kastes etter en vannsprut eller en tur i dørken, men skrutrekkeren måtte fram og de måtte demonteres / tørkes / fikses / settes sammen igjen.

S/Y Surprise

Hadde vært greit å høre fra de med simrad. Den virker hakket mer solid.. uten display.

Har hatt Simrad uten display. Den var heilt grei. Slet litt med kalibrering etter montering, men ellers så virket den som bare det. Tålte det vannet jeg påførte den værtfall. Aldri vært dykket helt under, men har vært brukt i dritvær uten noe tegn til at den tok skade av det. Husker ikke hva slags modell det var, kjøpte den ny i 2006 tror jeg. Brukt veldig mye i tre sesonger i all slags vær.

Redigering: Var en Simrad TP10 jeg hadde. For båter opp til 33'.

Redigert av Espenok (see edit history)

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Min far har hatt begge typer. Hadde en Autohelm (Raymarine) 2000 i den forrige båten. Hadde ikke noe problemer med den men ble skjermet godt for vann da vi viste at det kunne være et problem.

Han kjøpte en Omega 30 i 2000 og kjøpte da en Simrad TP30. Denne har fungert perfekt med ingen problemer. Har hørt med de som jobber med utstyr at Simrad er mer vanntett.

Forskjell er at Simrad ikke har display.

Jeg vurderer også å kjøpe autopilot til min båt. (Tvinger seg egentlig fram med to unger ombord) Har litt lyst å gå et hakk opp for å få bedre styreegenskaper i medvind under seil. Prismessig er da Raymarine SPX5 for rorkult aktuell (Får da rategyro). Men jeg er litt skeptisk til vanntettheten til Raymarine. Vi får se hvor mye penger jeg skal legge i det, er mye gøyere med nye seil :smiley:

Jeg har hatt Autohelm 2000 i 17 år. Den skiftet jeg ut med en Raymarine SPX10, med elektrisk linær drivenehet i vår. Jeg fikk laget en arm som jeg monterte på rorakslingen og monterte drivenheten under dekk. Dette for å slippe å huke den av å på rorkulten ved behov. Nå kopler jeg den ut/inn ved å trykke på en knapp. Alt ble mye enklere nå.

Jeg hadde en Simrad tp22 i min Vega 27 fot. Fungerte aldeles utmerket i all slags vær og er jo utrolig komfortabelt :smiley:

Brukte den sjelden for seil, med mindre vinden var stabil, men fungerte bra da også.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Har en Raymarine ST1000+. Den har blitt utsatt for STORE mengder vann uten at dette har gått det minste inn på den :smiley: En helt annen ting er at den egentlig er litt for liten for båten, kombinert med litt mye friksjon i foringene til roret, noe som gjør at den ikke helt klarer å henge med når forholdene blir litt mer krevende.

Disse enkle autopilotene har dog sine begrensninger uansett. En 'full pakke' installasjon med rategyro er virkelig en helt annen verden, men også til en helt annen pris...

Bundin er bátleysur maður

Grunnen til at jeg skal ha autopilot er ikke latskap, for jeg liker å holde i roret. Det er noen ganger jeg kunne tenkt meg å ha noen som styrer når det er ting som skal ordnes. Seil som må lures på plass eller te som må lages.

Jeg har en liten båt som ikke skal krysse atlanteren og holder meg i nærleik av kyst.

st1000 og tp 10 er hakket for svakt synes jeg, derfor tenkte jeg å ha god margin med enten st2000 eller tp22.

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Ja har sett at det fins en GP versjon. Prisen er omterent det doble. Alt annet er jo likt så det er drivenheten som må være mere påkostet innvendig. Har fulgt litt med på diskusjonen på sailinganarchy som er den internasjonale/amerikanske motstykket til båtplassen for seilere.

Der er det flere som hevder at GP versjonen ikke er mere vanntett en standardversjonen. Det er flere av soloseilerene som hevder de ville heller kjøpt en ekstra drivarm i reserve. Men vet ikke.

Selvfølgelig hadde en SPX 10 pilot vært enklere å bruke da man slipper å montere ramarmen. Men ønsker ikke å ha noe permanent på rorakslingen da jeg synes det tar litt mye rorutslag ved regattaseiling.

Ser at NKE nevnes og det er jeg enig i at er en fantastisk autopilot men til en "fantastisk" pris. I minitransat så går ca 50/50% med B&G eller NKE. Men nå skal jeg ikke seile minitransatt!!

Da hadde jeg valgt Simrad. Ingen problem å linke mellom Kartplotter og autopilot da det kun er to ledninger (+ og -) som må tilkobles. - ledningen er ofte felles med utstyrets minus. Tilkoblingen er like enkel på både Simrad og Raymarine. Bruker NMEA 0183. Hvis du har alt annet utstyr i Raymarine bør du vurdere samme merke på autopilot da de snakker sammen direkte med seatalk. Spesielt hvis du har tengt å seile på vindvinkel fra et vindinstrument. Men som jeg leser deg er det vel ikke aktuelt.

Raymarine har sikret seg for at folk handler Raymarineutstyr fra USA. Worldwide garanti gjelder ikke og hvis du får en feil må du sende det til USA for garantisak.

handler det meste fra utland. ikke noe prob å sende reklamasjon til statene... er jo halve pris av Norge og på mye av Raymarines varer så hvis en ikke gidder å reklamere så kan man kjøpe et sett til og legge ut de tingene du ikke trenger for salg og alikevel ikke koste noe spes mer :smiley:

En SPX-5 rorkultpilot koster 12900 ink hos Belamarine , 6400nkr i statene pluss 300kr frakt. verdt å ha litt lengere reklamasjonstid... ikke brått sikkert det går lengere tid heller.. fra kina får jeg radioer på 2.5døgn , fra statene rundt 5 dager :smash: fra netthandel i norge 5-14 dager heia :flag:

Redigert av bukt (see edit history)

Se SPX-5 fra Cactusnav.com i England. 6100 kr + moms etter dagens kurs. Synes det er bra pris tatt i betraktning at det er mye enklere å hantere reklamasjoner i England enn i USA. Har bestillt fra de før og gikk helt knirkefritt. Hadde engang en reklamasjon og det var super service.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...