TellusTellus Startet 29.November.2009 Del på Facebook Startet 29.November.2009 (redigert) Har i lang tid fundert på å kjøpe autopilot. Seilbåten har rorpinne og jeg har funnet to forskjellige typer som jeg gjerne vil ha erfaringer fra dere erfarne båtfolk. Raymarine st2000+ og Simrad tp22 er typene jeg har vurdert etter å ha lest meg litt rundt på nett. I tillegg har jeg en lowrance hds5 plotter/ekkolodd som jeg innbiller meg skal kunne snakke med begge typene autopilot. Hvilken type mener dere fungerer best og hvordan kobler jeg autopiloten til plotteren? Redigert 29.November.2009 av trikola (see edit history) Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Jeg har hatt to raymarine rorkultpiloter. Kan jo hende de har blitt bedre med årene, men de som jeg hadde tålte ikke vann, og tålte heller ikke å ramle ned fra cockpitbenken på dørken. Ikke at de måtte kastes etter en vannsprut eller en tur i dørken, men skrutrekkeren måtte fram og de måtte demonteres / tørkes / fikses / settes sammen igjen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sun Flyer Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Tror ikke du vil merke noen spesiell forskjell på simrad og raymarine. Kjøp av den butikken du tror gir best service. På raymarine mener jeg at to av ledningene i tilkoblingen er reservert for nmea ut og inn. Ved å ta ut disse får du sikkert kommunikasjon med plotter om du vil. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 men de som jeg hadde tålte ikke vann. Samme erfaring . Raymarine tåler ikke vann. Har en bærepose i hanskerommet som jeg taper rundt den når det regner. Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Har en bærepose i hanskerommet Jøss, en båt med hanskerom Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 29.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2009 Hadde vært greit å høre fra de med simrad. Den virker hakket mer solid.. uten display. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Mulligan Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 " hvilken type er best?" NKE uten tvil. Koster skjorta. Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 (redigert) Hadde vært greit å høre fra de med simrad. Den virker hakket mer solid.. uten display. Har hatt Simrad uten display. Den var heilt grei. Slet litt med kalibrering etter montering, men ellers så virket den som bare det. Tålte det vannet jeg påførte den værtfall. Aldri vært dykket helt under, men har vært brukt i dritvær uten noe tegn til at den tok skade av det. Husker ikke hva slags modell det var, kjøpte den ny i 2006 tror jeg. Brukt veldig mye i tre sesonger i all slags vær. Redigering: Var en Simrad TP10 jeg hadde. For båter opp til 33'. Redigert 29.November.2009 av Espenok (see edit history) Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
ravddo Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Min far har hatt begge typer. Hadde en Autohelm (Raymarine) 2000 i den forrige båten. Hadde ikke noe problemer med den men ble skjermet godt for vann da vi viste at det kunne være et problem. Han kjøpte en Omega 30 i 2000 og kjøpte da en Simrad TP30. Denne har fungert perfekt med ingen problemer. Har hørt med de som jobber med utstyr at Simrad er mer vanntett. Forskjell er at Simrad ikke har display. Jeg vurderer også å kjøpe autopilot til min båt. (Tvinger seg egentlig fram med to unger ombord) Har litt lyst å gå et hakk opp for å få bedre styreegenskaper i medvind under seil. Prismessig er da Raymarine SPX5 for rorkult aktuell (Får da rategyro). Men jeg er litt skeptisk til vanntettheten til Raymarine. Vi får se hvor mye penger jeg skal legge i det, er mye gøyere med nye seil Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Servicemannen Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Nye GP versjonn fra Raymarine er beregnet til uthav. Den skal tåle mye vann og juling. I tillegg skal den gi samme egenskapene og vis båten hadde liner drevenhet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
arkmarin Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Jeg har hatt Autohelm 2000 i 17 år. Den skiftet jeg ut med en Raymarine SPX10, med elektrisk linær drivenehet i vår. Jeg fikk laget en arm som jeg monterte på rorakslingen og monterte drivenheten under dekk. Dette for å slippe å huke den av å på rorkulten ved behov. Nå kopler jeg den ut/inn ved å trykke på en knapp. Alt ble mye enklere nå. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
CSL Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Jeg hadde en Simrad tp22 i min Vega 27 fot. Fungerte aldeles utmerket i all slags vær og er jo utrolig komfortabelt Brukte den sjelden for seil, med mindre vinden var stabil, men fungerte bra da også. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Smurph Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Har en Raymarine ST1000+. Den har blitt utsatt for STORE mengder vann uten at dette har gått det minste inn på den En helt annen ting er at den egentlig er litt for liten for båten, kombinert med litt mye friksjon i foringene til roret, noe som gjør at den ikke helt klarer å henge med når forholdene blir litt mer krevende. Disse enkle autopilotene har dog sine begrensninger uansett. En 'full pakke' installasjon med rategyro er virkelig en helt annen verden, men også til en helt annen pris... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
quantumduck Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Aldri hatt problemer med min Raymarine, har alltid forutsatt at den tåler regn, og det har den gjort hittil. Den er vel ca 5 år nå. Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 30.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2009 Grunnen til at jeg skal ha autopilot er ikke latskap, for jeg liker å holde i roret. Det er noen ganger jeg kunne tenkt meg å ha noen som styrer når det er ting som skal ordnes. Seil som må lures på plass eller te som må lages. Jeg har en liten båt som ikke skal krysse atlanteren og holder meg i nærleik av kyst. st1000 og tp 10 er hakket for svakt synes jeg, derfor tenkte jeg å ha god margin med enten st2000 eller tp22. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
ravddo Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Ja har sett at det fins en GP versjon. Prisen er omterent det doble. Alt annet er jo likt så det er drivenheten som må være mere påkostet innvendig. Har fulgt litt med på diskusjonen på sailinganarchy som er den internasjonale/amerikanske motstykket til båtplassen for seilere. Der er det flere som hevder at GP versjonen ikke er mere vanntett en standardversjonen. Det er flere av soloseilerene som hevder de ville heller kjøpt en ekstra drivarm i reserve. Men vet ikke. Selvfølgelig hadde en SPX 10 pilot vært enklere å bruke da man slipper å montere ramarmen. Men ønsker ikke å ha noe permanent på rorakslingen da jeg synes det tar litt mye rorutslag ved regattaseiling. Ser at NKE nevnes og det er jeg enig i at er en fantastisk autopilot men til en "fantastisk" pris. I minitransat så går ca 50/50% med B&G eller NKE. Men nå skal jeg ikke seile minitransatt!! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Smurph Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 (redigert) ...Jeg har en liten båt som ikke skal krysse atlanteren og holder meg i nærleik av kyst. ... Si ikke det, båten din er jo akkurat passe til Jester Challenge Redigert 30.November.2009 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
ravddo Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Da hadde jeg valgt Simrad. Ingen problem å linke mellom Kartplotter og autopilot da det kun er to ledninger (+ og -) som må tilkobles. - ledningen er ofte felles med utstyrets minus. Tilkoblingen er like enkel på både Simrad og Raymarine. Bruker NMEA 0183. Hvis du har alt annet utstyr i Raymarine bør du vurdere samme merke på autopilot da de snakker sammen direkte med seatalk. Spesielt hvis du har tengt å seile på vindvinkel fra et vindinstrument. Men som jeg leser deg er det vel ikke aktuelt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
bukt Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 tenkt på denne http://cgi.ebay.com/NEW-Raymarine-SmartPil...=item53dc708a81 piloten fra Raymarine men usikker nå da noen av de ikke tåler vann. Er det mest de pilotene dems med knapper på pilot som krangler eller er det alle ? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 http://www.boatersland.com/rayap.html Her er kanskje noen kroner å spare Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Hadde ST1000 i min forrige båt og har ST 2000+ i min nåværende båt, begge har fungert utmerket og aldri hatt problem med fukt. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Raymarine har sikret seg for at folk handler Raymarineutstyr fra USA. Worldwide garanti gjelder ikke og hvis du får en feil må du sende det til USA for garantisak. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 " hvilken type er best?" NKE uten tvil. Koster skjorta. tror det er NKE i denne 'båden'.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bukt Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 (redigert) Raymarine har sikret seg for at folk handler Raymarineutstyr fra USA. Worldwide garanti gjelder ikke og hvis du får en feil må du sende det til USA for garantisak. handler det meste fra utland. ikke noe prob å sende reklamasjon til statene... er jo halve pris av Norge og på mye av Raymarines varer så hvis en ikke gidder å reklamere så kan man kjøpe et sett til og legge ut de tingene du ikke trenger for salg og alikevel ikke koste noe spes mer En SPX-5 rorkultpilot koster 12900 ink hos Belamarine , 6400nkr i statene pluss 300kr frakt. verdt å ha litt lengere reklamasjonstid... ikke brått sikkert det går lengere tid heller.. fra kina får jeg radioer på 2.5døgn , fra statene rundt 5 dager fra netthandel i norge 5-14 dager heia Redigert 30.November.2009 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Se SPX-5 fra Cactusnav.com i England. 6100 kr + moms etter dagens kurs. Synes det er bra pris tatt i betraktning at det er mye enklere å hantere reklamasjoner i England enn i USA. Har bestillt fra de før og gikk helt knirkefritt. Hadde engang en reklamasjon og det var super service. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.