Jump to content

Autopilot til seilbåt med rorkult, hvilken type er best?

TellusTellus

Recommended Posts

Ja har sett at det fins en GP versjon. Prisen er omterent det doble. Alt annet er jo likt så det er drivenheten som må være mere påkostet innvendig. Har fulgt litt med på diskusjonen på sailinganarchy som er den internasjonale/amerikanske motstykket til båtplassen for seilere.

Der er det flere som hevder at GP versjonen ikke er mere vanntett en standardversjonen. Det er flere av soloseilerene som hevder de ville heller kjøpt en ekstra drivarm i reserve. Men vet ikke.

Største forskjellen på GP er at drevet er kraftigre. Den gir moment i likhet med linerdrev og er egnet til uthav med store bølger.

Har en Simrad TP 22 i vår mamba, og den fungerer veldig bra, også i ustabile vinder og dårlig trimmede seil. Har i tillegg kjøpt fjernkontroll med ledning som jeg absolutt annbefaler i tillegg. Det meste av motorkjøring med barn ombord foregår nå fra fordekket om det ikke er vind i åpne farvann..

Den har ikke display, men ser ikke poenget med dette, nå som jeg har lært meg å bruke den uten. Den snakker godt med kartplotteren, men tar kun ett waypoint av gangen..

Kjøpte min av Høcom som også er en butikk som kan annbefales å kjøpe båtelektronikk av. Han kan det meste hva gjelder montering og bruk av utstyr, og svarer gjerne på telefon.. Ikke så mange som selger båtutstyr som har så god peiling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...