Krapyl Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Ja, der har vi det. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Men historien er lang, og for meg kjempeinteressant. Starten på det hele var faktisk tilbake i 1968.. ( 5 år før undertegnede var på "tegnebrettet".. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 (redigert) Vel, hovedtrekkene er korrekte, rekkefølgen er feil. JokerS30-----> Ballad------------ÅH 30 | |____-Møre 30 |_-Comfort Iallefall ifølge Svenske Ballad klubben sine opplysninger Suzuki Hej på er ! Det finns ytterligare en båt, som oxo har sitt ursprung ur Jokern............Nardus ! måste varit en bra konstruktion den där Jokern... Redigert 20.Desember.2004 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Bygget på et utall steder, bl.annet i Sandefjord som Comfort 30. I siste ARC var minste båt forresten en Comfort 30. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Careka Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 (redigert) Arvika Plastindustri. Som senere via konkurser, restruktureringer, salg osv ble til produsenten av drømmebåt nummer en: Comfortina 35. Altså Comfortbåtar. De er vel idag formellt et Tysk selskap. Comfort eies i dag av en tysker og 2 svensker. Hvor ligger Arvika ? vest eller øst i sverige. ? Redigert 20.Desember.2004 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krapyl Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Arvika Plastindustri. Som senere via konkurser, restruktureringer, salg osv ble til produsenten av drømmebåt nummer en: Comfortina 35. Altså Comfortbåtar. De er vel idag formellt et Tysk selskap. Comfort eies i dag av en tysker og 2 svensker. Hvor ligger Arvika ? vest eller øst i sverige. ? Mjo, riktig det. men så vidt jeg vet sitter tyskeren med majoriteten. Hverken vest eller øst. Midt i. Ved Glafsfjorden helt nord i Vanern. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Careka Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Jeg hadde en lang prat med Harald Graf Saurma, på Hamburg utstillingen, der hadde de stillt ut både 35 og 42. Nydelige båter, og så gjennomtenkt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 http://www.comfortbatar.se/batar/c35.asp den svenske nettsiden. http://www.comfortina.de/ den tyske nettsiden. Det er snart jul så det er låv til og drømme litt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krapyl Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Du, jeg er innom de nettsidene hver gang kjerringa snur ryggen til. De er bare lekkert. Kvalitet og service. Det går hårdnakkede rykter om at en ny 38 er på gang. Skal infusionstøpes hos Skrovab. Men, disse båtene selges jo nesten ikke på de Skandinaviske markedet lenger. Alt går på eksport. Men, der er lov å drømme. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Careka Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Du, jeg er innom de nettsidene hver gang kjerringa snur ryggen til. De er bare lekkert. Kvalitet og service. Det går hårdnakkede rykter om at en ny 38 er på gang. Skal infusionstøpes hos Skrovab. Men, disse båtene selges jo nesten ikke på de Skandinaviske markedet lenger. Alt går på eksport. Men, der er lov å drømme. Skal sjekke ut det rykte . Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Du, jeg er innom de nettsidene hver gang kjerringa snur ryggen til. Jeg hadde min med meg når vi tittet på båtene, og hun var like betatt som meg. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krapyl Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Hun mener at vaksinasjonen min mot trefotsyke virker et par år til. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 .................. og hun var like betatt som meg. då gäller det o handla snabbt !!! (innan det kommer en ny kökskatalog eller badrumskatalog med posten! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marwin Svart 20.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 ...Oppunder relingen, er skoget på sitt tynneste og veikeste. Her er laminattykkelsen bare 14mm. Dette er da omlag 80 cm over vannlinjen.. Suzuki Ok, men 14 mm er TYKT (!!) i forhold til "Det Polske Vidundret" utenfor låveveggen her!!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
bliss X Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Hei Marwin Har du et bilde av det polske vidunderet ? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 Ok, men 14 mm er TYKT (!!) i forhold til "Det Polske Vidundret" utenfor låveveggen her!!! Det veit jeg. Tipper man kunne bygge 2 nye 30 fotere, med den plasten som finnes i Jokeren. Blir min neste båt i stål ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Morten_L Svart 20.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2004 (redigert) Fikk karamell sjokk da jeg skulle montere ny logg giver i Moodyen i våres, det er 50mm laminattykkelse (uten kjernemateriale ja) i skroget i bunnen. Det skal riktignok holde en dyp kjøl (båten stikker 2,20m) men jeg vil heller gå på grunn med min en en moderne lettvekter. Snakket med en Bavaria 38 eier i vår, hans båt veier 6,5 tonn ferielastet, min Moody 36 (1980 modell) veier nesten 10, og han seiler ikke uten videre forbi meg...... Morten Redigert 20.Desember.2004 av Morten_L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Du, jeg er innom de nettsidene hver gang kjerringa snur ryggen til. De er bare lekkert. Kvalitet og service. Det går hårdnakkede rykter om at en ny 38 er på gang. Skal infusionstøpes hos Skrovab. Men, disse båtene selges jo nesten ikke på de Skandinaviske markedet lenger. Alt går på eksport. Men, der er lov å drømme. Ja de jobber med en ny båt, den kommer til og hete Comfortina 39 sier de. men den skal ikke være klar for markedet før sommeren 2006 Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Far Out Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Jeg har hørt at styrken i glassfiberlaminatet avtar over tid. Er det noen som vet noe om dette? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Tjaaa, vet at det foregår såkalt "utglassing"... Plasten blir hardere over tid (mange år) avhengig av temp. osv. Det skjer jo en avgassing: Du kjenne LUKTEN (gassen) fra laminatet lang tid etter støping, og at denne avtar etterhvert. Men det er sikkert andre her som har en bedre forklaring! Tenker med gru på hva som skjer hvis plasten i "Det Polske Vidundret" blir hard og sprø... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Herman Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Tenker med gru på hva som skjer hvis plasten i "Det Polske Vidundret" blir hard og sprø... Jeg lurer svært på hva som skjer med alle de gamle plastbåtene når de kommer til de evige bølgedaler. Noen få synker, noen brenner opp, og noen blir sikkert malt opp og brukt som fyllstoff eller armering i ett eller annet. Men hva med alle de andre? Hvor blir det av dem? De få båtene som "forsvinner" er ikke på langt nær nok når man ser på hvor mange båter som selges nye hvert år. Bare båten til Suzuki er jo som han sier nok til å lage to nye Bavariaer. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Divemaster Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Jeg lurer svært på hva som skjer med alle de gamle plastbåtene ................ Noen få synker, noen brenner opp, og noen blir sikkert malt opp og brukt som fyllstoff eller armering i ett eller annet. Men hva med alle de andre? Hvor blir det av dem? De få båtene som "forsvinner" er ikke på langt nær nok når man ser på hvor mange båter som selges nye hvert år. Bare båten til Suzuki er jo som han sier nok til å lage to nye Bavariaer. Vel, så gamle er de vel ikke ?? Glassfiber båter i større volum, begynte vel å bli produsert i slutten på 60 tallet, og gjerne inn i 70 tallet før "de fleste" hadde beveget seg inn i dette "nye" materialet. Kunnskapen den gang da, var vel ikke helt på topp, men ble brukt, og nå i dag ser vi noe glassfiberpest på de noen av de første båtene, samt de som var delen av den første "masseproduksjon", hvor glassfiberen ikke var helt herdet når gelcoat / topcoat ble lagt på... Kjenner mange med båter fra 70 tallet jeg... Hva som kommer til å skje i løpet av de neste 10 - 20 årene skal bli mer interessant ... for noe må vi jo gjøre med dette "evigvarende" materialet som disse båtene er laget av... Selv eier jeg en båt fra begynnelsen av 80 tallet som er bygd med skrogtykkelse som er ganske OTT i henhold til dagens standard. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Hebbe Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Jeg kjøpte en gammel Saga fra 1976 nå i høst og i forbindelse med dette kjøpet gikk jeg nøye igjenom skroget. Etter hva jeg kunne se så er det ikke noen form for sprekker eller avskalinger å se noen plass. Sant nok er det ikke mulig å komme til for å se riktig over alt, men med godt lys (mag) syntes jeg at jeg fikk sett bra. Det er sikkert forskjell fra båt til båt, men jeg tror ikke en trenger å være redd for skroget på en gamel båt av et velprøvd merke. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Marwin Svart 2.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2005 Kommer gjerne en tur og ser, må bare finne tid innimellom all snøfresinga Hvor lenge blir den liggende før den blir reparert ? Stikk innom og ta en titt OK67! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 16.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2005 Løfter opp denne igjen etter mottak av siste BM. Der er igjen en polsk båttype i søkelyset! Sank i båthavna etter 2 timer!! For tynt skrog og dårlig tetning rundt NUGGLA!!!! Ingen CE-erklæring ble mottatt fra importøren (båtfirma på Dolmøy, Hitra). De, og andre importører fortsetter å ta inn disse "båtene". (Det hører med til historien at Gjensidige Forsikring laget vanskeligheter for den ulykkelige båtkjøperen, selv om kaskoforsikringen var i orden!! Sjekk forsikringene deres folkens!!) Historien setter "CE-godkjenningen" som myndighetene bråker om, i et merkelig lys!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.