Jump to content

Gamle og nye båter


Marwin

Recommended Posts

Vel, hovedtrekkene er korrekte, rekkefølgen er feil.

JokerS30-----> Ballad------------ÅH 30

                 |                   |____-Møre 30

                 |_-Comfort

 

Iallefall ifølge Svenske Ballad klubben sine opplysninger

 

Suzuki

Hej på er !

 

Det finns ytterligare en båt, som oxo har sitt ursprung ur Jokern............Nardus ! :smiley:

 

måste varit en bra konstruktion den där Jokern... :wink:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Arvika Plastindustri. Som senere via konkurser, restruktureringer, salg osv ble til produsenten av drømmebåt nummer en: Comfortina 35.

Altså Comfortbåtar.

De er vel idag formellt et Tysk selskap.

 

Comfort eies i dag av en tysker og 2 svensker.

:santcheers:

 

Hvor ligger Arvika ? vest eller øst i sverige. ?

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Arvika Plastindustri. Som senere via konkurser, restruktureringer, salg osv ble til produsenten av drømmebåt nummer en: Comfortina 35.

Altså Comfortbåtar.

De er vel idag formellt et Tysk selskap.

 

Comfort eies i dag av en tysker og 2 svensker.

:santcheers:

 

Hvor ligger Arvika ? vest eller øst i sverige. ?

 

Mjo, riktig det. men så vidt jeg vet sitter tyskeren med majoriteten.

 

Hverken vest eller øst. Midt i.

Ved Glafsfjorden helt nord i Vanern.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

http://www.comfortbatar.se/batar/c35.asp den svenske nettsiden.

 

http://www.comfortina.de/ den tyske nettsiden.

 

Det er snart jul så det er låv til og drømme litt.

 

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Du, jeg er innom de nettsidene hver gang kjerringa snur ryggen til.

De er bare lekkert. Kvalitet og service.

Det går hårdnakkede rykter om at en ny 38 er på gang. Skal infusionstøpes hos Skrovab.

Men, disse båtene selges jo nesten ikke på de Skandinaviske markedet lenger. Alt går på eksport.

 

Men, der er lov å drømme.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Du, jeg er innom de nettsidene hver gang kjerringa snur ryggen til.

De er bare lekkert. Kvalitet og service.

Det går hårdnakkede rykter om at en ny 38 er på gang. Skal infusionstøpes hos Skrovab.

Men, disse båtene selges jo nesten ikke på de Skandinaviske markedet lenger. Alt går på eksport.

 

Men, der er lov å drømme.

Skal sjekke ut det rykte .

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Du, jeg er innom de nettsidene hver gang kjerringa snur ryggen til.

 

Jeg hadde min med meg når vi tittet på båtene, og hun var like betatt som meg.

 

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Fikk karamell sjokk da jeg skulle montere ny logg giver i Moodyen i våres, det er 50mm laminattykkelse (uten kjernemateriale ja) i skroget i bunnen. Det skal riktignok holde en dyp kjøl (båten stikker 2,20m) men jeg vil heller gå på grunn med min en en moderne lettvekter.

Snakket med en Bavaria 38 eier i vår, hans båt veier 6,5 tonn ferielastet, min Moody 36 (1980 modell) veier nesten 10, og han seiler ikke uten videre forbi meg...... :smiley:

 

Morten

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du, jeg er innom de nettsidene hver gang kjerringa snur ryggen til.

De er bare lekkert. Kvalitet og service.

Det går hårdnakkede rykter om at en ny 38 er på gang. Skal infusionstøpes hos Skrovab.

Men, disse båtene selges jo nesten ikke på de Skandinaviske markedet lenger. Alt går på eksport.

 

Men, der er lov å drømme.

 

Ja de jobber med en ny båt, den kommer til og hete Comfortina 39 sier de. men den skal ikke være klar for markedet før sommeren 2006

 

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Tjaaa, vet at det foregår såkalt "utglassing"... Plasten blir hardere over tid (mange år) avhengig av temp. osv. Det skjer jo en avgassing: Du kjenne LUKTEN (gassen) fra laminatet lang tid etter støping, og at denne avtar etterhvert. Men det er sikkert andre her som har en bedre forklaring!

Tenker med gru på hva som skjer hvis plasten i "Det Polske Vidundret" blir hard og sprø... :crazy:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tenker med gru på hva som skjer hvis plasten i "Det Polske Vidundret" blir hard og sprø... :crazy:

Jeg lurer svært på hva som skjer med alle de gamle plastbåtene når de kommer til de evige bølgedaler. Noen få synker, noen brenner opp, og noen blir sikkert malt opp og brukt som fyllstoff eller armering i ett eller annet. Men hva med alle de andre? Hvor blir det av dem? De få båtene som "forsvinner" er ikke på langt nær nok når man ser på hvor mange båter som selges nye hvert år.

 

Bare båten til Suzuki er jo som han sier nok til å lage to nye Bavariaer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer svært på hva som skjer med alle de gamle plastbåtene ................ Noen få synker, noen brenner opp, og noen blir sikkert malt opp og brukt som fyllstoff eller armering i ett eller annet. Men hva med alle de andre? Hvor blir det av dem? De få båtene som "forsvinner" er ikke på langt nær nok når man ser på hvor mange båter som selges nye hvert år.

 

Bare båten til Suzuki er jo som han sier nok til å lage to nye Bavariaer.

Vel, så gamle er de vel ikke ?? Glassfiber båter i større volum, begynte vel å bli produsert i slutten på 60 tallet, og gjerne inn i 70 tallet før "de fleste" hadde beveget seg inn i dette "nye" materialet. Kunnskapen den gang da, var vel ikke helt på topp, men ble brukt, og nå i dag ser vi noe glassfiberpest på de noen av de første båtene, samt de som var delen av den første "masseproduksjon", hvor glassfiberen ikke var helt herdet når gelcoat / topcoat ble lagt på... Kjenner mange med båter fra 70 tallet jeg... Hva som kommer til å skje i løpet av de neste 10 - 20 årene skal bli mer interessant ... for noe må vi jo gjøre med dette "evigvarende" materialet som disse båtene er laget av... Selv eier jeg en båt fra begynnelsen av 80 tallet som er bygd med skrogtykkelse som er ganske OTT i henhold til dagens standard.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en gammel Saga fra 1976 nå i høst og i forbindelse med dette kjøpet gikk jeg nøye igjenom skroget. Etter hva jeg kunne se så er det ikke noen form for sprekker eller avskalinger å se noen plass. Sant nok er det ikke mulig å komme til for å se riktig over alt, men med godt lys (mag) syntes jeg at jeg fikk sett bra. Det er sikkert forskjell fra båt til båt, men jeg tror ikke en trenger å være redd for skroget på en gamel båt av et velprøvd merke.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Løfter opp denne igjen etter mottak av siste BM.

 

Der er igjen en polsk båttype i søkelyset! Sank i båthavna etter 2 timer!! For tynt skrog og dårlig tetning rundt NUGGLA!!!! Ingen CE-erklæring ble mottatt fra importøren (båtfirma på Dolmøy, Hitra). De, og andre importører fortsetter å ta inn disse "båtene".

(Det hører med til historien at Gjensidige Forsikring laget vanskeligheter for den ulykkelige båtkjøperen, selv om kaskoforsikringen var i orden!! Sjekk forsikringene deres folkens!!)

 

Historien setter "CE-godkjenningen" som myndighetene bråker om, i et merkelig lys!! :puke::puke:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...