Jump to content

Mercury 7.5hk 80 mod. blandingsforhold bensin/olje

ut mot havet

Recommended Posts

Har kjøpt ein eldre Mercury 7.5hk totaktsmotor, no lurer eg på kva blandingsforhold eg skal bruke på bensin /olje.

Som tidligere nevnt bruk 2% ( 2dl TCW-3 godkjent olje til 10 liter bensin )

så kan du gjerne svare på om eg må justere på blandingsskruen når eg skal bruke magrare blanding? når blandingsskruen er heilt innskrudd, kor mange tørn bør eg opne?

Grunn innstillingen på disse motorene er 1.5 omdreining ut ifra bunn, MEN må etterjusteres med motoren i gang .

• Start motor, kjør denne varm på tomgang/høy tomgang ( kjør motoren i tønne eller på båt...vannet MÅ gå min 5 cm over cav. plata .)
  • Sett motoren i gir, kjør den på tomgang...
  • Blandings skruen skal nå justeres til det punktet motoren går "lettest"
  • ...inn om blandingen blir magrere ( luft/bensin )
  • ...Ut og blandingen blir fetere ( luft/bensin )
  • ...
  • Når du skrur på justerings skruen vil du høre på motoren hvordan den liker seg... juster 1/8 omdreining om gangen ( la motoren få tid til å reagere )
  • Etter litt tid burde du ha funnet et INDRE og et YTRE punkt hvor motoren begynner å hoste og klage, ideelt skal du justere deg midt imellom disse punktene... men siden dette er en Mercury motor bør du justere 1/2 omdreining extra UT ( fetere ) :yesnod:
  • ...
  • Ta motoren ut en tur for å kjenne hvordan den føles.... hvis den fusker og holder på å stoppe når du gir på.... juster 1/4 omdreining UT.

Blandingsskruen har ikke noe med dette å gjøre

Ikke direkte, men siden det er MERE bensin i en liter med 2% en med 3% olje, KAN det være nødvendig og finjustere forgasseren litt.

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...