ut mot havet Startet 30.November.2009 Del på Facebook Startet 30.November.2009 Har kjøpt ein eldre Mercury 7.5hk totaktsmotor, no lurer eg på kva blandingsforhold eg skal bruke på bensin /olje. Forrige eigar brukte 3dl olje på 10 liter bensin, dette synest eg er mykje, motoren ryk mykje. Er det nokon som har peiling på dette? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 2% Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Har samme motor sjøl og kjører den på 2% Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 30.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2009 Siden du Bøljan har samme motor så kan du gjerne svare på om eg må justere på blandingsskruen når eg skal bruke magrare blanding? når blandingsskruen er heilt innskrudd, kor mange tørn bør eg opne? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.Desember.2009 Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 Blandingsskruen har ikke noe med dette å gjøre, med den velger du bare forholdet mellom bensin og luft. Det var olje tilsetting i bensinen jeg mente. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 8.Desember.2009 Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 Har kjøpt ein eldre Mercury 7.5hk totaktsmotor, no lurer eg på kva blandingsforhold eg skal bruke på bensin /olje. Som tidligere nevnt bruk 2% ( 2dl TCW-3 godkjent olje til 10 liter bensin ) så kan du gjerne svare på om eg må justere på blandingsskruen når eg skal bruke magrare blanding? når blandingsskruen er heilt innskrudd, kor mange tørn bør eg opne? Grunn innstillingen på disse motorene er 1.5 omdreining ut ifra bunn, MEN må etterjusteres med motoren i gang . Start motor, kjør denne varm på tomgang/høy tomgang ( kjør motoren i tønne eller på båt...vannet MÅ gå min 5 cm over cav. plata .) Sett motoren i gir, kjør den på tomgang... Blandings skruen skal nå justeres til det punktet motoren går "lettest" ...inn om blandingen blir magrere ( luft/bensin ) ...Ut og blandingen blir fetere ( luft/bensin ) ... Når du skrur på justerings skruen vil du høre på motoren hvordan den liker seg... juster 1/8 omdreining om gangen ( la motoren få tid til å reagere ) Etter litt tid burde du ha funnet et INDRE og et YTRE punkt hvor motoren begynner å hoste og klage, ideelt skal du justere deg midt imellom disse punktene... men siden dette er en Mercury motor bør du justere 1/2 omdreining extra UT ( fetere ) ... Ta motoren ut en tur for å kjenne hvordan den føles.... hvis den fusker og holder på å stoppe når du gir på.... juster 1/4 omdreining UT. Blandingsskruen har ikke noe med dette å gjøre Ikke direkte, men siden det er MERE bensin i en liter med 2% en med 3% olje, KAN det være nødvendig og finjustere forgasseren litt. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ut mot havet Svart 8.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 Takk takk for gode råd, eg skal gå til sjøen i morgon å finjustere. Motoren har vert tregstarta i den seinare tid, må dra framimot 20 drag i snora før den startar og når den startar verkar det som den er sur, får sjekke om choken verkar som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.Desember.2009 Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 Hei, har motoren vært kjørt på 3% i lange tider, kan det være en fordel å sjekke pluggene. Kansje den starter litt lettere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.