Jump to content

Totalforbud mot septiktømming i Sverige

The Gannet

Recommended Posts

Det var på tide at restriksjoner på dette innføres ...... er det ett problem for dere å dra til Sverige så hold dere hjemme da...

Her investeres det i nye gjestehavner uten at man legger inn mulighet for septiktømming . f.eks. Tønsberg med nytt anlegg til

ja hva var det ca. 10 mill. - Jeg hadde aldri badet der inne.....

nei folkens vurder dette litt til .... OG som mange sier - hvor lenge går det før OLA følger etter.... :cheers_wine:

Før man tenker på gjennomførbarheten av dette i praksis så kan man tenke litt på hvor lang tid den enkelte båt trenger i gjennomsnitt på hele denne operasjonen - ti minutter? Seks båter i timen per anlegg på en søndag ettermiddag betyr vel at man må legge seg i "tømmekøen" på fredag for å få tømt dritten på søndag?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nesten bedre å stå litt i kø enn å kjøre fra Vollen til Oslo på leting etter ett anlegg der som fungerer, men uansett et dårlig opplegg.

Asker kommune fant ikke penger til å holde anlegget i Vollen åpent i 2009. Det sier vel alt om hvordan en slik ordning vil fungere.

Det offentlige bør holde på med det de er gode på, dvs. etablere lover og regler, pålegg og forbud. Så får de overlate til private å etterleve disse for selv er de iallefall ikke i nærheten.

Asker kommune fant ikke penger til å holde anlegget i Vollen åpent i 2009. Det sier vel alt om hvordan en slik ordning vil fungere.

Jeg tror at det sittende flertall i Asker har fått en forståelse for at et forbud mot tømming av septik vil være meget dyrt og knapt nok gjennomførbart i praksis, og derfor har vært voksne nok til å innse dette i stedet for å trumfe igjennom noe som ikke vil, eller kan, fungere, på mange år enda samt vil kreve store invisteringer og løpende utgifter med marginal positiv effekt på miljøet!

Dette er en avgjørelse som ikke er tatt av kommunen, men av det politiske flertall som inkluderer en god del ganske oppegående personer!

Uten å ta stilling til om et forbud mot dasstømming i sjøen har noe for seg, vil jeg bare nevne at det fungerer rent praktisk i andre deler av verden. I USA har det vært forbudt å tømme septik innenfor 3 mils grensen i ca 30 år. Men forbudet ble fulgt opp med penger samt krav til marinaeierne i tillegg.

For å få tillatelse til å bygge ut marinafaciliteter, kreves det at det bygges pumpestasjon som kan brukes av hvem som helst, og det kan ikke kreves mer en 5 $ i betaling pr gang (alle marinaene jeg har vært borti lar folk få pumpe ut gratis). Marinaeiere får offentlig tilskudd til å bygge pumpestasjon, dette finansieres (tror jeg) ved at en del av bensinavgiften som båtfolket betaler er øremerket formålet.

Jeg har inntrykk av at forbudet mot dumping etterleves, ihvertfall her hvor jeg holder til. Tilgangen til pumpestasjoner er så bra at det er ingen vits i å pumpe dassen i sjøen, og blir man tatt for ulovlig dumping regnes det som miljøkriminalitet, noe som virkelig svir på pungen her i USA.

Også var det noen som lurte på hvordan dette blir håndhevet:

Blir man stoppet av kystvakta for kontroll, er røropplegget til dassen et obligatorisk punkt på kontrollskjemaet. Det tillates at det er montert treveisventil, sik at en kan velge mellom å pumpe overbord eller pumpe i tanken. Men dersom en befinner seg innenfor 3-mils grensen, krever de at den skal være låst (med hengelås, eller ved at hendelen er fjernet) i en slik stilling at det bare er mulig å pumpe i tanken.

Dersom man på død og liv vil bryte loven, er det selvfølgelig mulig å låse opp ventilen og pumpe i sjøen når ingen ser på. De tekniske krav til anlegget går mest ut på å forhindre pumping overbord ved uhell. Men det virker som det overveldende flertall av båtfolk er lovlydige på dette punktet. Jeg tror at årsaken til at det fungerer såpass bra er den gode tilgangen på gratis pumpestasjoner, slik at det er ingen vits i å gjøre seg til lovbryter.

Ein regnværsdag i oslo, slipper ut meir kloakk i overløpssystemene i sjø, en heile norges båtpark over ein viss periode, Leste dette ein plass men husker ikkje kor :smiley:

Men om dette kommer , så er det nok for å ha hjemmel til en avgift. :smiley:

Sett det på nyhetene jeg og... skikkelig gjørme som fløt rundt...

Er personlig imot nye lovpålegg , regler nok som det er Men siden jeg dykker så ser jeg forurensing i sjøen på nært hold... et sted må man begynne og da burde vi som benytter sjøen gå i bresjen for å minske forurensningen fra våre fartøy så får politikere feie for egen dør og fikse kloakkutslippene sine.

Hvis man bare kaster ballen videre så blir ting bare verre, problemet med dårlig vannkvalitet i oslofjorden er ikke lite.

Drar man til nordnorge er sikten i gjennomsnitt 20m , er du heldig i oslofjorden kan du få 10 m, men ofteer den er helt ned i 2m, å stoppe kloakkdumping vil ikke bety så mye men alle monner drar.

Satt litt på spissen så Blir det litt som å pisse/drite i badekaret eller i "hagen" vår ved å tømme septik i fjorden mener nå jeg.

Ein regnværsdag i oslo, slipper ut meir kloakk i overløpssystemene i sjø, en heile norges båtpark over ein viss periode, Leste dette ein plass men husker ikkje kor :smiley:

Men om dette kommer , så er det nok for å ha hjemmel til en avgift. :smiley:

- Vi har utslipp i forbindelse med kraftig nedbør. Det skyldes at kloakk og regnvann enkelte steder går i de samme ledningene, som leder ut i fjorden. Hvert år går i gjennomsnitt to prosent av den totale kloakkproduksjonen i Oslo ut i fjorden på grunn av nedbør. Mengden blir ikke ansett som skadelig, men kan føre til algeoppblomstring og bakteriedannelser. Vi jobber for tiden med et stort prosjekt for å redusere utslippene, spesielt i Bjørvika, forteller Per Kristiansen, seksjonsleder i vann- og avløpsetaten.

Algene skyldes kloakk

Hvert år går i gjennomsnitt to prosent av den totale kloakkproduksjonen i Oslo ut i fjorden på grunn av nedbør. Mengden blir ikke ansett som skadelig,

Så to prosent av den totale kloakkproduksjonen i Oslo blir ikke ansett som skadelig, selv om den slippes ut konsentrert i indre Oslofjord.

Dette vil da konservativt si 500 000 mennesker i 7 dager - eller 3 500 000 'menneskedager' med drit. (dvs dagsproduksjonen av drit fra ett menneske).

Hvor mange 'menneskedager' med drit produseres av lystbåtflåten i året? Og dette er spredd over hele kysten.

S/Y Surprise

Dette er en avgjørelse som ikke er tatt av kommunen, men av det politiske flertall som inkluderer en god del ganske oppegående personer!

Hvis en sak er avgjort i kommunestyret (eller et annet politisk organ) ved hjelp av det politiske flertallet, så er det vel en avgjørelse som er tatt av kommunen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...