Jump to content

Totalforbud mot septiktømming i Sverige

The Gannet

Recommended Posts

Om fire år kan det være totalforbud mot tømming av septik i den svenske skjærgården.

Transportstyrelsen i Sverige har i dag levert inn en rapport der de foreslår et totalforbud av tømming av septik i den svenske skjærgården. Får de gjennomslag for forslaget vil det bli gjort over to trinn. Det første trinnet blir da om to år og omfatter et forbud mot tømming av septik i miljøutsatte områder i Sverige. Trinn to kommer da to år etter og omfatter hele den svenske skjærgården.

Sakset fra:

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=449520&cat=4913

Ja det skal bli fint. Alle som har overnattet i en gjestehavn skal innom tømmestasjonen på vei ut og alle som har overnattet i naturhavn må innom en gjestehavn for å besøke samme fasilitet. Om det ikke var kaos i svenske havner før dette forslaget.... Legg nå for all del tømmestasjonen i forbindelse med diesel/bensinfyllingen i havna.

Det er jo forbudt i havner og nær land den dag idag. Men selv dette forbudet kan jo ikke håndheves. Hvordan vil en kunne kontrollere at ingen pumper ut septikken sin i rom sjø?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

står det noe om anvendelse av Berserkmetoden?

Det kan da umulig være ulovlig. Når man må, så må man.

"Det store trikset når man sitter sånn som det her, det er å dytte ballene ned, sånn at du ikke pisser i buksa, men samtidig at du ikke dytter ballene så langt tilbake at du driter på pungen" Gisle Olavsson - Berserk II

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Mange båter har ikke tank,enkelte nye båter har tank på ca 40 liter det skjønner jeg bare ikke hvordan det går an med en hel familie i båten på en hel helg.... :nonod:

Det lurte jeg også på, så jeg spurte en i ei uthavn for noen år siden, det faste på tanken og det flytende RETT på sjøen.

Det ble ikke mer bading fra båten den helgen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg tror faktisk det er mye svineri som foregår her og oppstramming av regler når det gjelder havner og utehavner hadde kanskje vært på sin plass. Men når man er noen hundre meter fra land så er det vel ikke farlig. Holland, tror jeg har allerede en totalforbud.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

For "saftig" argumentasjon mot forslaget , og noen få spedte lankrabbers motsvar, følg diskusjonen blandt Göteborgs-Postens lesere!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Problemet i Sverige er vel i all hovedsak Østersjøen, med dårlig utskiftning har den blitt overfylt med alger på grunn av overgjødsling fra diverse kilder. Fritidsbåtenes andel er nok ikke veldig stor, men prinsipielt er det vel viktig at alle er med og tar ansvar her. Det er jo også forbud mot den type bunnstoff vi bruker på østkysten, av samme grunn. Mange havner har visstnok fått båtvaskemaskiner, for å holde båtene rene uten bunnstoff. Man betaler rundt 500,- pr vask, og to tre runder pr. sesong skal visstnok holde båten relativt ren for groe. Problemet er vel at når Sverige innfører nye forbud, er Norge neppe langt etter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg dykker mye, mange som faktisk tømmer tank rett ut der de ligger ute i naturhavn og... gitt opp å dykke i nærheten av populære ankerplasser. Dritt ,papir og mudder etter kloakk "overalt"....

Ser faktisk frem til en slik lov hvis den er gjennomførbar selvom det og blir mer stress for meg og .

Ingen vil vel ha søppel og dritt liggende rundt på land der de ankrer, blir det samme for oss som ferdes der og . tydligvis er det mange nå som gir litt f når de alikevel ikke ferdes i vannet.

Ja här är en ny ide från skrivbordsryttarna.

Kan det verkligen vara en god ide att man först skall samla skiten och behandla med kemikalier och sedan släppa ut den? :puke:

Hur har vår Herre tänkt sig?? :fishing:

Är det inte klokare att släppa bajset så nära källan som möjligt? (Givetvis inte i hamnar eller badvikar, det säger väl sunda förnuftet. Om man nu får använda det?? :flag_sw:

Å behandle dritten med kjemikalier er vel noe litt miljøbevisste har sluttet med? Det var i "gamle dager" at sanitærvæsken i hovedsak inneholdt det kreftfremkallende stoffet Formaldehyd (Formalin) pluss dufttilsetninger. Formalin brukes nå kun på likhuset til å konservere lik!

Det finnes jo godt utvalg av biologisk sanitærvæske som kun inneholder bakterier og sporstoffer som næring til bakteriene. Disse bakteriene bryter dritten ned til tynn suppe. Og når en bruker elektrisk toalett med kniver pluss elektrisk tømmepumpe med kniver, er det kun denne tynne suppen som går i sjøen (minst 300 meter fra land!). Det er ikke antydning til flak av dasspapir eller brune klumper som kan flyte rundt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hørte at det skulle gjelde for fisker litt etter hvert. I 2011 forbud i havner og badeplasser, i 2013 innen 300m fra land, og i 2015 (tror jeg det var), innen hele skjærgården.

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...