Jump to content

Totalforbud mot septiktømming i Sverige

The Gannet

Recommended Posts

Så to prosent av den totale kloakkproduksjonen i Oslo blir ikke ansett som skadelig, selv om den slippes ut konsentrert i indre Oslofjord.

Jeg har ikke noe fullgodt svar/kommentar til det, men det er vel liten tvil om at naturen har en viss evne til å håndtere menneskelig avfall, og jeg er i allefall ikke i tvil om at utslipp fra fritidsbåtene er mere et estetisk problem enn et forureningsproblem!

Nå er jo ikke dette ren kloakk siden det skjer på dager med stor nedbør og kloakken er derfor utblandet med regnvann uten at det endrer kloakkmengden, kun blandingsforholdet.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi mennesker er skapt av naturen...... faktisk. Det som kommer ut den naturlige vei, er naturavfall.

Fokus blir helt feil her. Det vi bør konsentrere oss om er miljøskadelige utslipp som olje og giftige væsker fra industrien. Bæsj og tiss er ikke skadelig hvis det da ikke skjer i så store mengder at det får innvirkning på ballansen (tenker da på næringsinnholdet - oppblomstring av alger etc). I så måte er det helt andre og langt større utslipp av næringssalter som er problemet. Utslipp fra småbåtflåten vil ikke ha noen bnetydning fra eller til. Her dreier det seg nok mest om følelser. Vi liker rett og slett ikke å tenke på bæsj og tiss vi.... :nonod:

Reelt sett dreier det seg vel heller om musa som pissa i havet.......

:smiley: jepp , alle monner drar sa musa og pisset i havet. men mange små utslipp blir store tilslutt så et sted må man begynne. enig i at det er i feil ende å skylde på båtfolk... blir litt av samme som et av argumentene mot snøscootere er forurensning... men alle scootere pr dag i norge forurenser ikke mer på en vinter enn fritidsbåtflåten vår gjør på en sommerdag.

og jeg er i allefall ikke i tvil om at utslipp fra fritidsbåtene er mere et estetisk problem enn et forureningsproblem!

Det estetiske aspektet er jeg 100% enig i, og jeg mener at dette ivaretas av 300m-fra-land regelen.

Skulle likt å vite hvor forslag som dette kommer fra? Ser for meg en byråkrat som sitter på et grått, støvete kontor og prøver å komme på flest mulig ting for å bry andre. Kan ikke tenke meg at dette har blitt meldt inn som et problem noe sted? Og ihvertfall ikke et problem som ikke ivaretas av eksisterende regler? (dersom noen bryter 300m regelen blir det jo fort et problem i marinaer og uthavner, men det bør ikke gi grunnlag for nye regler? eller?)

S/Y Surprise

Det kan være noe fornuftig i dette forslaget.. Problemet som jeg ser det er at mange ikke overholder forbudet mot tømming innenfor 300 meter.

Måten vi behandler dritten på i båter i disse dager er rimelig gammeldags, med luktende septikktanker og gamle porselensskåler.

Jeg har også campingvogn, og der er doen en todelt kasett (en forvokst porta potti). Denne er luktfri og renslig. Når det nærmer seg fullt, drar jeg ut kasetten og tømmer den ved nærmeste tømmestasjon, ev toalett. Verre kan det ikke være i båt heller??

Se denne linken:

http://www.smartmarine.co.nz/c402-deluxe-e...and-p-1634.html

Denne kasetten får man i forskjellige størrelser selvfølgelig.. Men man bruker langt mindre spylevann i ett slik toalett f.eks..

Poenget mitt er at man må tilpasse seg de kravene som kommer. Ingen andre steder er det lov å spyle ut mengder med kloakk i naturen som vi gjør på sjøen. Jeg er klar over hvor fort kloakk i flytende form sprer seg i havet, men er vi mange nok i en uthavn... Det er ikke bra å hverken bade i eller vaske opp i.

Derfor er det septiktank i de aller fleste båtene. Tømmes på vei hjem, ikke i uthavn/gjestehavn. Hva svenskene prøver å innføre er noe helt annet. Det vil i større grad tvinge folk til å bruke bøtte/slå lens over rekka i uthavn. Et av kravene var at hvis det ikke var mulig å innstallere sugetømming av tank skulle toalettet demonteres. Og hva skjer da? Må man, så må man.

Ingen andre steder er det lov å spyle ut mengder med kloakk i naturen som vi gjør på sjøen.

Og hvor tror du kloakken blir av når du trekker i snora hjemme da? Store mengder av dette havner i sjøen, i slike mengder at utslippene fra fritidsbåtflåten knapt er målbare til sammenligning. Områder med under 10.000 innbyggere kan bare slippe det hele rett i sjøen, passerer man 10.000 må mn til med mekanisk rensing som nærmest bare er en grovsiling av kloakken, og kun de største byene og de mest sårbare områdene har krav til kjemisk rensing. Så å tro at sjøen blir fri for kloakk om man pålegger båteiere å tømme septiktanken i land er nok en utopi, dessverre. Forskjellen vil ikke bli målbar engang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er ikke riktig. Mange kommuner i dag innfører krav til mekanisk rensing selv fra enkelthusstander. Noe som vil tvinge seg frem i alle kommuner vil jeg tro.

Poenget er at om vi i fritidsbåt må gjøre det, så må også ferger osv gjøre det.. Og det vil etterhvert få en positiv effekt.

Men jeg synes som de fleste.. Det er veldig deilig å bare åpne krana i åpent farvann og være kvitt problemet.. Men å tro at vi skal få lov til å leve som lovløse på sjøen i all fremtid blir vel som å tro på julenissen..

Det er vel ikke noe lovløst i at organisk materiale går tilbake til naturen i slike små mengder vi snakker om her? Tvert imot, det er så naturlig og økologisk som det kan få blitt! Problemer blir det først når man tømmer tanken inne i havna, der man bader og oppholder seg. Venter du med å tømme til du er kommet et par hundre meter fra land er dette problemet ikkeeksisterende. Det som kommer ut etter å ha gått gjennom to pumper er en finmalt masse som synker rett til bunns og blir spist av krabber og annet småkryp der nede. De må jo ha mat de også... :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvorfor heller ikke et totalforbud mot toalett i båt uten septikktank, uansett alder eller størrelse på båten.

Etter min mening burde det også være ulovlig med mulighet for direkte tømming av toalett, alt bør gå via septikktank, uansett.

Det burde også vært regler for egnet størrelse på septikktanker i forskjellige størrelser båter, mange båter blir levert

med altfor små tanker.

Områder med under 10.000 innbyggere kan bare slippe det hele rett i sjøen, passerer man 10.000 må mn til med mekanisk rensing som nærmest bare er en grovsiling av kloakken, og kun de største byene og de mest sårbare områdene har krav til kjemisk rensing.

Noen renseanlegg langs kysten har slik system, hovedsaklig på vestlandet. I Oslofjorden er det flere rensetrinn, på innlandet her jeg bor ble renseanlegget bygget i 1982, og er meget utdatert, men dog, en renseeffekt på fosfor på over 95%. Der er det mekanisk-biologisk-kjemisk renseprosess.

Hovedforurensninga her i bygda er avrenning fra jordbruk.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Så når du er på jakt eller på fottur over Hardangervidda så holder du deg til du kommer hjem? Eller pakkes ting i sekken?

Mengder med kloakk skrev jeg.. Om du setter deg ned og driter bak en skjegget gran har vel ikke så mye å si, det brytes ganske så fort ned. Men om bobilturisten dumper sine 60 liter med dritt på en rasteplass på hardangervidda så blir saken en annen, eller?? Sammenlikner det med en uthavn/gjestehavn. Gud vet hvor mange liter som dumpes på ett døgn og blir liggende på bunnen før det brytes ned..

Hvorfor heller ikke et totalforbud mot toalett i båt uten septikktank, uansett alder eller størrelse på båten.

Etter min mening burde det også være ulovlig med mulighet for direkte tømming av toalett, alt bør gå via septikktank, uansett.

Det burde også vært regler for egnet størrelse på septikktanker i forskjellige størrelser båter, mange båter blir levert

med altfor små tanker.

Dette synes jeg hørtes veldig fornuftig ut.. Dette ville innebært mye ekstra arbeid, men det hadde jeg gjerne tatt.

Kloakk fra båt er en naturlig ting, ikke noen miljøgift e.l. Det som kommer fra småbåter er forsvinnende lite i forhold til det som renner rett ut ved utløpet i Lysakerfjorden en eneste regnværsdag. For ikke å snakke om avrenning fra jordbruket.

Å tvinge septiktømming på småbåter er i det hele tatt ikke noe som kvalifiserer til betegnelsen "miljøtiltak". Miljø-ulempene ved ressurser som går med til bygging og drift av anleggene og båtene vil være mye større enn gevinsten. Og disse ulempene er reelle miljøbelastninger.

Forbud mot å skite i naturen kommer jeg til å drite i.

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Jeg er veldig enig med mange her særlig Mix og Index

Det vi slipper ut fra båtene er marginalt, og ingen ting i forhold til hva som kommer ut av overløp, både ved regnvær og sørvis ommbygninger osv på renseanlegg, feil på ledningsnett, og dette gjelder ikke bare i Oslo men langs hele kysten,

Jobber selv med dette til dagelig og vet att reneanlegg er ute av drift i månesvis,

Så jeg tømmer ut tanken godt fra land, og har meget god samvitighet for det,og vet att naturen tar seg av det, :seeya:

aanton

Mengder med kloakk skrev jeg.. Om du setter deg ned og driter bak en skjegget gran har vel ikke så mye å si, [...] Men om bobilturisten dumper sine 60 liter med dritt på en rasteplass på hardangervidda så blir saken en annen, eller?? Sammenlikner det med en uthavn/gjestehavn. [...]

Men det er da ingen som dumper septiken sin i havn/uthavn? Man passer på å tømme den langt fra land i rom sjø, og jeg kan ikke se hvilken skade det kan gjøre. Har aldri opplevd problemer med dette etter at septiktank ble påbudt.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Hva er problemet folkens? Jeg har frivillig hatt septiktank med mulighet for tømming fra land i flere år, og lurer på hvorfor ikke flere har det.

Selvfølgelig må flere båthavner ha tømmetilbud, feks sammen med drivstoffanlegg. Jeg registrerer at 40 liters tank må tømmes hver dag - javel, men da bør vel tanken være større. Leser stadig om 100-300 liter diesel og tilsvarende for vanntanker ombord!! Dette handler ikke om forurensing av oceaner, det handler om svært lokal forurensing som ikke kan underslåes. Etter å ha opplevd hva som skjer i populære uthavner, og gjestehavner, er morgenbadet forlensgt et tilbakelagt stadium under slike omstendigheter. Vi Nordmenn har sikkert grunn til å sutre over en del ting, været og slikt, men dette er for svakt. Hvis vi hadde akseptert avgift på diesel, som allerede finnes på bensin (og diesel i Sverige), kunne vi lettere be om utbygde septikkanlegg fra det offentlige. Det er en myte at septikktanken må tømmes på søndagsettermiddag. Drivstoff fylles da ikke bare på søndag ettermiddag. Dette problemet er ikke større enn det gjøres til. Vi båtfolk bør ta initiativ for å få tilgang til tømmeanlegg før påbudet kommer. Det kommer! :confused::confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...