Lukabella Startet 30.November.2009 Del på Facebook Startet 30.November.2009 Jeg har seilbåten i Søly båthavn (Moss) i vinter. Dette er en isfri havn (etter sigende) og jeg har tenkt og bruke båten i vinter. Jeg tror jeg tømmer vanntankene, men jeg er usikker på hva jeg bør gjøre med motoren. Det er strøm i havnen og jeg har litt varme på ved motoren. Men da jeg var i havnen i går var strømmen gått så hvordan vil det da være med kjølingen osv i motoren? Vannet fryser jo ikke, men... Motoren er en Volvo Penta MD5B. Før har jeg hatt båten på land og i boblehavn hvor jeg har konservert som vanlig, men tanken var jo nå og bruke båten da... Tips og råd mottas med takk :) Skip O'hoi Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Hva med å sette inn en slik Defa motorvarmer som de har i biler et sted i kjøle systemet? La den stå på litt innimellom, så slipper en frost vel :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
BMP Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Min båt som er fra 2002 har altid ligget ute om hvinteren og har aldrig vært konservert på noen måte. Det eneste jeg har utført er og løsne slangene føe og etter vannpumpa samt åpne alle vankraner og dusen. Tankene er fulle og klar til bruk de fryser aldrig heller ikke noe i motoren fryser. Sitér dette innlegget Link to post
Herr Felle Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Motoren er en Volvo Penta MD5B. Ingen skal beskylde deg for å ha for stor motor i en Oceanis 411 hvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 30.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2009 Ingen skal beskylde deg for å ha for stor motor i en Oceanis 411 hvertfall... Hehe, sant nok. Burde vel stått MD22B Sitér dette innlegget Link to post
Herr Felle Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Jeg har båten min liggende i boblehavn i vinter og satser på å bruke den endel så langt været tillater slik du også beskriver. Det er jo viktig å sørge for at ferskvannsiden på motoren er sikret med frostvæske. Saltvannsiden kommer jeg til å kjøre gjennom med frostvæske når jeg ser at det blir perioder med mange minusgrader. Ellers blir den stående klar til bruk. Mener å huske at noen her på BP hadde laget et opplegg med Y-kobling på sjøvannsinntaket, slik at han bare kunne koble seg på for rask gjennomkjøring med frostvæske. Hørtes smart ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Mener å huske at noen her på BP hadde laget et opplegg med Y-kobling på sjøvannsinntaket, slik at han bare kunne koble seg på for rask gjennomkjøring med frostvæske. Hørtes smart ut. Akkurat dette jeg driver å lager til i min båt også nå. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Herr Felle Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 - Skal sette på Y kobling med kraner før sjøvannsfilteret, slik at jeg kan suge evt. vann i fra bunnen av båten via motoren, eller sette oppi en pøs med f.eks frostveske i motor rommet og kan legge slangen oppi der om jeg skal konservere den mens den ligger på sjøen. Ja nå fant jeg den tråden din. Glimrende, takk for godt tips Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 30.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2009 Akkurat dette jeg driver å lager til i min båt også nå. Høres veldig smart ut... Fikk du tak i den Y-koblingen? Sitér dette innlegget Link to post
OLESVE Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Hei! Jeg har hatt båten liggende ute de siste årene. Tapper ut vann fra ferskvannstanken og varmtvannstanken,når det begynner å bli noen kuldegrader. Ellers følger jeg med på gradene i vannet. Når det blir 0 grader kjører jeg gjennom frostveske på saltvannsdelen. Jeg har det sånn at jeg bare stenger bunnkrana og heller frostveska i sjøvann filtre mens motoren går. Kjekt å være 2 personer da, så en starter og stopper motoren mens den andre heller. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Jeg har hatt båten liggende ute de siste åtte årene, uten frostskader så langt. De første årene med sjøvannskjølt Sabb kjørte jeg gjennom med frostvæske etter hver tur vinterstid, via T-stykke og ventil/slange på inntaket. Så fikk jeg et tips om å kople opp et ute/inne termometer med uteføleren i motorrommet for å følge med på temperaturen i motorrommet. Siden da har jeg vært nede i halvannen pluss på det verste, da var det ca 15 minus ute. Så det termometeret har spart meg for mange liter frostvæske kan man si. Nå skal snart båten opp for et par-tre ukers vedlikehold, så hvis kulden holder seg må jeg kanskje til å vinterkonservere for første gang. Jeg kan ikke si jeg liker det.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
snajdarn Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 (redigert) Sitat: (Ulv I @ 11.11.09 10:32) - Skal sette på Y kobling med kraner før sjøvannsfilteret, slik at jeg kan suge evt. vann i fra bunnen av båten via motoren, eller sette oppi en pøs med f.eks frostveske i motor rommet og kan legge slangen oppi der om jeg skal konservere den mens den ligger på sjøen. Ja nå fant jeg den tråden din. Glimrende, takk for godt tips Ulv I Postet idag 17:13 Hei kan du lime in linken til den tråden med y-koblingen? Redigert 30.November.2009 av snajdarn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herr Felle Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Denne koblingen diskuteres nå her ser jeg: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=62662 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.