Jump to content

vinterbruk, nødvendig med konservering?

Lukabella

Recommended Posts

Jeg har seilbåten i Søly båthavn (Moss) i vinter. Dette er en isfri havn (etter sigende) og jeg har tenkt og bruke båten i vinter. Jeg tror jeg tømmer vanntankene, men jeg er usikker på hva jeg bør gjøre med motoren. Det er strøm i havnen og jeg har litt varme på ved motoren. Men da jeg var i havnen i går var strømmen gått så hvordan vil det da være med kjølingen osv i motoren? Vannet fryser jo ikke, men... Motoren er en Volvo Penta MD5B. Før har jeg hatt båten på land og i boblehavn hvor jeg har konservert som vanlig, men tanken var jo nå og bruke båten da... Tips og råd mottas med takk :)

Skip O'hoi

Jeg har båten min liggende i boblehavn i vinter og satser på å bruke den endel så langt været tillater slik du også beskriver.

Det er jo viktig å sørge for at ferskvannsiden på motoren er sikret med frostvæske. Saltvannsiden kommer jeg til å kjøre gjennom med frostvæske når jeg ser at det blir perioder med mange minusgrader. Ellers blir den stående klar til bruk.

Mener å huske at noen her på BP hadde laget et opplegg med Y-kobling på sjøvannsinntaket, slik at han bare kunne koble seg på for rask gjennomkjøring med frostvæske. Hørtes smart ut.

Mener å huske at noen her på BP hadde laget et opplegg med Y-kobling på sjøvannsinntaket, slik at han bare kunne koble seg på for rask gjennomkjøring med frostvæske. Hørtes smart ut.

Akkurat dette jeg driver å lager til i min båt også nå.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

- Skal sette på Y kobling med kraner før sjøvannsfilteret, slik at jeg kan suge evt. vann i fra bunnen av båten via motoren, eller sette oppi en pøs med f.eks frostveske i motor rommet og kan legge slangen oppi der om jeg skal konservere den mens den ligger på sjøen.

Ja nå fant jeg den tråden din. :smiley:

Glimrende, takk for godt tips :cheers:

Hei!

Jeg har hatt båten liggende ute de siste årene. Tapper ut vann fra ferskvannstanken og varmtvannstanken,når det begynner å bli noen kuldegrader. Ellers følger jeg med på gradene i vannet. Når det blir 0 grader kjører jeg gjennom frostveske på saltvannsdelen. Jeg har det sånn at jeg bare stenger bunnkrana og heller frostveska i sjøvann filtre mens motoren går. Kjekt å være 2 personer da, så en starter og stopper motoren mens den andre heller.

Jeg har hatt båten liggende ute de siste åtte årene, uten frostskader så langt. De første årene med sjøvannskjølt Sabb kjørte jeg gjennom med frostvæske etter hver tur vinterstid, via T-stykke og ventil/slange på inntaket. Så fikk jeg et tips om å kople opp et ute/inne termometer med uteføleren i motorrommet for å følge med på temperaturen i motorrommet. Siden da har jeg vært nede i halvannen pluss på det verste, da var det ca 15 minus ute. Så det termometeret har spart meg for mange liter frostvæske kan man si.

Nå skal snart båten opp for et par-tre ukers vedlikehold, så hvis kulden holder seg må jeg kanskje til å vinterkonservere for første gang. Jeg kan ikke si jeg liker det....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sitat: (Ulv I @ 11.11.09 10:32)

- Skal sette på Y kobling med kraner før sjøvannsfilteret, slik at jeg kan suge evt. vann i fra bunnen av båten via motoren, eller sette oppi en pøs med f.eks frostveske i motor rommet og kan legge slangen oppi der om jeg skal konservere den mens den ligger på sjøen.

Ja nå fant jeg den tråden din.

Glimrende, takk for godt tips

Ulv I Postet idag 17:13

Hei

kan du lime in linken til den tråden med y-koblingen?

Redigert av snajdarn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...