Enzo Startet 30.November.2009 Del på Facebook Startet 30.November.2009 Er det noen som har greie på SSB og satelitt telefon. Koster det noe for meg som mottaker av samtale når noen ringer meg uansett hvor jeg befinner meg i verden til en satelitt telefon ? Kan jeg bruke den til å sende mail med og evnt surfe på nett , regner med det koster endel men hvor mye , har prøvd å google litt men blir ikke helt klok på dette , noen ? Om jeg har SSB radio (det er vel det det heter ?) kan jeg bruke den til å motta og sende mail eller er det kun prating ? Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 på skipet jeg jobbet på i høst hadde de en satelitt telefon av merket Globalstar, der var det slik at de betalte en fast pris mnd og kunne bruke den så mye de ville. Dette beløpet var lite 500kroner tror jeg men det var dog ikke veldig mange minuttene i døgnet den fungerte. Denne var også koblet til pc og kunne laste mail og surfe med en hastighet på MAX 12 kb/sek Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Har du pese ombord med nettverk, så kan du kommunisere med Skype Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
BMP Svart 30.November.2009 Del på Facebook Svart 30.November.2009 Muligheten for både data og telefonforbindelse er gode via flere satlitkomunikasjonssystemer feles for disse er at de er dyre og bruke. SSB er noe "skrapete" på telefoni og en får ikke altid den forbindelsen man ønsker som radioamatør er det jo gratis og de gangene jeg har ringt via Telenor har jeg faktisk aldrig fåt noen regning på det. En kan også sende og mota mail på SSB her finnes det også flere forsjellige tjenester og radioamatørene har en som for dem er gratis og bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Har du pese ombord med nettverk, så kan du kommunisere med Skype Nå vet ikke jeg hva skype er men regner med at man uansett må ha en linje ut til verden fra den PCen og for å få det så må man vel uansett bruke en satelitt telefon ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Vi har eit system ombord som heiter Sevsat. Men dette er eit dyrt system som koster 20000 i månen, men då kan man ringe gratis til hustelefon innenfor Norge og surfe på nett så mykje enn vil med en hastighet på 124kbs. Fungerer akkurat på samme måte som ein IP-telefon man har heime. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Om jeg har SSB radio (det er vel det det heter ?) kan jeg bruke den til å motta og sende mail eller er det kun prating ? Ja du kan motta og sende e-post over HF radio (ca 1 - 30 MHz). SSB er en "modulasjonsform" som benyttes på HF. Men begrens det til tekst. Overføringshastigheter på opptil 2400 bps (bit pr sekund) ved jordbølge. Ved skywave - kanskje ned i 300 bps. I tillegg er ikke TCP/IP en effektiv "protokoll" over HF. Det blir alt for mye Overhead (data som farer fram og tilbake for at det du ønsker å motta kan skje). Reell overføringshastighet under 100 bps. Prøver du å sende et bilde på ca 1MB kan det ta opp til 24 timer. Ytterligere problem er TTL (time to live) for en TCP/IP forbindelse. Fordi det tar så lang tid over HF oppfatter den andre enden det som "brudd". Mye bedre om du alierer deg med en radioamatør som kan sende teksten i en e-post til deg som RATT. (Radio Tele Type). Surfe på nettet med en SSB stasjon, kan du glemme. (Betyr ikke at det er umulig). Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 E-mail over SSB fungerer best med korte txt meldinger. Ingen "surfing" på nettet. Men for å bestille reservedeler ved ankomst, posisjonsmeldinger til familie og venner, arrangere reiser osv. går det bra. Kan sende e-post til alle som har en gyldig e-post adresse i hele verden Typisk hastighet for å sende en halv A4 side txt, er mellom 3 til 90 sekunder. Bilder og grafik vil jeg holde meg borte fra. Det finns idag 3 systemer som jeg vet om. Alle bruker samme modem. SailMail går på marinefrekvenser, WinLink2000 er på amatørband, og er gratis. Telenor har samarbeid med Kiel Radio og et system dem kaller Global Link Network. SailMail koster USD 250/år, GLN koster 350EUR/år. Alle har kystnoder rundt om i verden. I tillegg kan du v.h.a SSB opprette et netverk av båter og prate med alle samtidig over distanser på flere tusen N. mil Det kan du ikke med satelitt telefoner, men de har da andre fordeler igjen. Denne linken gir mye å lese om SSB http://www.hfradio.com/ Fa Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Det finnes en haug med systemer for satelittkommunikasjon. Skal du opp på god hastighet for Internettbruk er det dyrt. J--- dyrt. Slike som Norsat, VSAT og Ku-band systemer. Og antenna har en "footprint" på 2-3 kvm. Men Sailor, selvfølgelig, har også gode og rimeligere systemer. De har Mini-M. Global voice, og enkel epost/Internet. Sånn ca. US$ 20000 i kjøp. 1.5-2 US$ i minuttet. Mini-C har ikke muligheter for tale, men har en bråte andre muligheter. Enkel epost, posisjonsrapport, samme meldinger som på Navtex. Den har også samme "Distress" knappen du finner på VHF'en din. Samme systemet faktisk. Global. Iridium. Global voice og enkel epost/Internet. Kan også brukes som SSAS (piratalarm). Kjører på SIM kortet ditt. Litt forskjell i ratene, men regn US$ 100 i måneden pluss 1-1.5 US$ i minuttet. Et alternativ er Thuraya. Den har mye bedre talekvalitet enn Iridium, men den er basert på spotteknikker og har ikke dekning ut på de store hav og i amerikanske farvann. Koster ca US$ 50 i året og US$ 1.5 i minuttet. Har selv en slik. Den velger GSM når det er dekning, og bytter ellers til Thuraya. I enkelte land bruker jeg kun satelittdelen da det er billigere enn GSM. Kjører på samme Telenor SIM-kortet du har i mobilen din. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 http://www.thuraya.com/ Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Alle bruker samme modem. SailMail går på marinefrekvenser, WinLink2000 er på amatørband, og er gratis. Telenor har samarbeid med Kiel Radio og et system dem kaller Global Link Network. Var ikke klar over at SMTP emulering var tilgjengelig til akseptable priser enda. Derfor tok jeg det ikke med i mitt forrige innlegg. Pga. av ulempene ved dataoverføring med TCP/IP, over kanaler med begrenset båndbredde (HF) så trenger man en proxy i begge ender. Den som er på land, tar i mot e-posten din fra internet og SMTP tror at du har fått den. E-posten overføres til deg med en protokoll som er bedre egnet for HF, og når du får den setter "din proxy" den sammen til noe som ser akkurat ut som vanlig e-post. Jeg tør påstå at jeg var den første i Norge som tok i bruk en slik "proxy" til utprøving. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Er det kommet moe annet på markedet en disse svindyre packet modemene en kan bruke sammens med HF stasjonen for sending og motak av mail ? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Jeg tror modemet jeg brukte kostet 50 000kr og ca 20 000 for protokollen. (200 000 for 10 lisenser). "proxyene" for e-post" tror jeg vi fikk med på kjøpet. Noe har da skjedd med prisen. dette var på slutten av 90-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Jeg tror modemet jeg brukte kostet 50 000kr og ca 20 000 for protokollen. (200 000 for 10 lisenser). "proxyene" for e-post" tror jeg vi fikk med på kjøpet. Noe har da skjedd med prisen. dette var på slutten av 90-tallet. Full pakke med HF-Radio, antenne tuner og modem m/alle kabler koster ca. 25.000 NOK. Ikke helt billig altså. Software (Airmail) er gratis og lastes ned fra nettet. Airmail inneholder begge varianter. SailMail og WinLink2000. E-post fra SailMail ser nesten ut som Outlook. Det anbefales sterkt å samle alle utgående mail i utboksen og så sende alle på en gang når du har opprettet forbindelse med kystnoden. Oppkobling og HandShake procedyrer krever litt tid. I tillegg kan du laste ned værkart og prognoser langt utenfor NAVTEX rekkevidde. Du kan også inngå avtale med Stockholm Radio eller Lyngby Radio hvis telefonforbindelse skulle være aktuell. Rogaland Radio har sluttet med HF-telefoni, og henviser til Lyngby. Hvis du er i arbeid fremdeles (business etc.) anbefales SailMail. Den har også en funksjon som kobler PC,en opp mot satelitt telefon ifall det er vanskelig med HF-forbindelse. SailMail tillater komersiell trafikk. WL2K er amatørversjonen og der tillates ingen komersiell trafikk. Hvor hardt dette blir kontrollert, vet jeg ikke! Ta en prat med Telenor Maritim. De kan sikkert hjelpe til med GLN! Du må dessuten også ha sertifikat for HF-Radio. s.k LRC (Long Range Certificate) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Jeg tok ikke med omkostningene til radio og antenne. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Nå har jeg en velfungerende Icom IC-M802 radiostasjon og PC alerede i båten så det er bare modemet jeg mangler men sist jeg undersøkte kostet den lille boksen kr 8500,- noe jeg synes er urimelig mye for en slik boks. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hva heter modemet BMP? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Det het vel Pactor. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Vet ingenting om Pactor og SCS så alle forbehold må taes. Det jeg ser etter i et kvalitet modem med en robust protokoll for data overføring over HF er: Pulse Shift Key (nPSK) i stedet for Frequency Shift Key (FSK) Variabel interleave 0,2 s og 2 sec Forward error correction (FEC) Fast Baudrate 1200 eller 2400 Baud. Variabel Bitrate 75 - 3600 bps Automatic Link Management (ALM) Automatic Link Esatblishment (ALE) Ikke så nødvendig, men veldig kjekt. En intelligent ARQ (automatic request for repeat) En som ikke er blokk basert, men f.eks Sliding window Det ser ut som om Pactor tilfredsstiller det meste og da synes jeg det er verdt pengene. Du kan kjøpe billigere moddem helt sikkert, men da kan du ende opp med 50 km rekkevidde under ugunstige forhold. Og da er hele radio innstallasjonen nesten bortkastet. Husk at HF er som et lite barn. Lett omskrevet engelsk "nursey rime" When HF is good, it is very good. When HF is bad, it is horried Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Vet ingenting om Pactor og SCS så alle forbehold må taes. Her tror jeg du finner en hel del om Pactor modem http://www.scs-ptc.com/news/not-just-a-sin...ctor-is-present Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Her tror jeg du finner en hel del om Pactor modem Det stemmer det. Var innom der og derfor skrev jeg: "Det ser ut som om Pactor tilfredsstiller det meste og da synes jeg det er verdt pengene". Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Kan vi konkludere med følgende. Om jeg kjøper en sat.telefon. Så kan jeg motta samtaler hjemmefra uten at det koster meg noe som helst , jeg kan i retur sende mailer (via et vanlig mailprogram på PCen) via denne telefonen og sålenge det kun er simpel tekst så går det raskt og det koster nesten ikke noe å sende disse mailene ? Plukker jeg derimot opp telefonen og ringer hjem når jeg er midt ute på havet så koster det det hvite ut av øyet om jeg er pratesjuk. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Sjekk opp hva det koster å ringe TIL deg også. Det kan faktisk koste mere enn "det hvite ut av øyet". Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Lindita Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hei Skal du sende/motta mail på HF er det pactor som gjelder. For å få høy nok hastighet er det pactor 3 som blir brukt. Dette er en overføring som har feilretting, og den er relativt rask.(har ikke hastighet i hodet) Rask nok til at tekst er uproblematisk. Skal du overføre filer kan du gjøre dette kun etter avtale med stasjonen du har koblet deg opp mot (i hvert fall på amatørbånd) Pactor 3 er patentert av SCS, og det er følgelig kun disse modemene, med betalt Pactor 3 lisens som fungerer. Glem alle andre metoder for overføring på HF. Ikke komersiell (les gratis) kommunikasjon både SSB og digitalt foregår på amatørbånd. Her må du ha lisens. Dette kan taes på vanlig måte, eller det er mulighet for midlertidig lisens for en langtur. mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Plukker jeg derimot opp telefonen og ringer hjem når jeg er midt ute på havet så koster det det hvite ut av øyet om jeg er pratesjuk. Se mitt innlegg #9. Ingen av disse tar betalt for innkommende. Utgående priser som skrevet. Billigst på mail er Mini-C. Glem alle disse "providerene" som selger seg rundt omkring. De som skal sende deg mail registrerer e-mail adressa si hos, i vårt tilfelle, Eik LES. HF er på vei ut hos alle unntatt amatørradio. Om noen år er det vekk fra alle store skip, og de som er igjen av landstasjonene blir nedlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.