Hobby 430 Sport Startet 1.Desember.2009 Del på Facebook Startet 1.Desember.2009 Hei, Lure på og lage meg en varmevekslerinnmat i rustfritt.. sånn som Bowman innmaten ser ut Vil lednigsevnen i rustfritt greie å kjøle ned vannet? Ser for meg 15 stk 12 mm rustfrie rør på 30cm lange!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
BMP Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Klart det vil fungere men du må ha større røroverflate en om den var lagd i kobber eller jokarbro for og få samme kjøleefekten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Det vil fungere, men neppe lenge! 316L og varmt sjøvann er en dårlig kombinasjon, du vil få mer tæring enn du liker... Det finnes andre kvaliteter som er bedre, lurer på om det er 324 du bør bruke? Men dette er det vel andre her som kan mer om. (f.eks Hulda). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Ida Mari (Jan) Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 317 eller 904L fungerer bra i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Skal du lage varmeveksler så er det CuNi90/10 som gjelder. Kostbart materiale om man ikke har de rette bekjentskapet. Sandvik 25 er vel ingen "reser" og jeg ville her vurdert utvendig kjølerør istf. varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Koppernikkel er suverene greier til denslags, men det er vel rimelig lite brukt nå for tiden. Man bruker vel nå heller blanke kvaliteter som Duplex og Superduplex, alt etter hvilke temperaturer og væsker man snakker om. Koppernikkel var vel nærmest enerådende på varmt sjøvann i skip før i tiden, men nå støver det stort sett ned i hyllene hos leverandørene. Fordelen med stål er jo at det kan sveises, der har jo kopper sine begrensninger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Mitt synspunkt er: Glem det. Du får det aldri til. Det blir for mye varme, slik at austenitten går over til en-eller-annen fase som er uønsket. Det kommer til å ruste fortere enn vanlig sort stål. Offshore så bruker vi coil-in-coil, altså to rør utenpåhverandre. Disse er sveiset i en spiral for å ta mindre plass. Minimumsmaterialet er SuperDuplex 25% krom. For kjølere av typen Bowman brukes det for småkjølere Titan. Det kommer litt an på hva du skal kjøle. Det beste hadde kanskje vært en enkel , rett rørkjøler, der det ene røret går inni det andre. En slik kjøler vil dog ikke fjerne så mange kilowattene. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Sjekk denne hvis du lurer på ldninsgevnen. Termisk Konduktivitet Tror ellers prisen på super duplex fort får deg til å glemme den tanken... Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Er enig med Hulda. Glem det. Hverken 304/316/317 eller 904 er egnet til dette i mine øyne. Det vil være tæret hull på kanskje noen få måneder? Skal man lage det selv så blir det litt utfordringer både på Duplex og koppernikkel etc. men umuligt er det vel ikke. Med dei rette kontaktene så blir jo ikke en koppernikkel/kunifer/ alu.bronse eller lignende kjøler så himla dyr skulle eg tru? Med duplex og ikke minst titan så begynner det å koste flesk. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 OK tusen takk for svar blir nok sjekking på Finn etter noen brukte noen Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Mye bedre, eller hør for eksempel hos Lancing Marine i UK. De har også brukte dingser av en hver art. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Har nå lager noen kjølere i Jokarbro (Aluminiumsbronsje) det har da fungert helt flot. Lodder sammen rørene med sølv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.