Jump to content

Kjøpe båtutstyr i England, hvilke butikker?

JGH

Recommended Posts

Hva slags båt er det da ?

Så da er det ikke Kings Cruiser mer da :) ? For den har vel rorkult

Jeg hadde forøvrig rattpilot SPX5 på min Bavaria 31 ( vet om folk som har den på båter opp til 37 fot). Den fungerte bra til mitt formål, men hadde nok valgt en med drivenhet under dekk hvis jeg skulle ha benyttet den til mer enn kystseilas. - Men de koster jo det hvite ut av øyet. ( selv om det er mer bahaglig pris på Raymarine i England)

Redigert av Rastløs (see edit history)

Hehe, har vel ikkje gjemt no eg.

Har fått diverse priser på seil nå. Vil ha seil som passer til cruising og litt regatta. Men det er så mange forskjellige navn ute og går at eg blir litt :confused:

feks: Soft Norlam NLX TF2 7.0 NLXW fra Northsails.

Cross cut construction in 8.77oz Marblehead woven polyester fra Hydesails

Prisforskjellen er ikkje mer enn 1000£ fra dacron til litt tøffere. Får ta ein runde på nettet og søke litt.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Gratulerer så mye JGH! Jeg har nesten kjøpt jeg også... Hvilken nr av sunsailene har du kjøpt?

Jeg har kjøpt en del hos cactusnav og yachtbits.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Beklager dårlig norsk. Jeg mente jeg var nær å kjøpe jeg også, men kom til at jeg følte det var vanskelig å beregne alle ekstra kostnadene med utbedringer og utstyr og plassleie etc. Så jeg bestemte meg for å hoppe av et par uker siden. Er nå i forhandlinger om en helt annen båt, men også i utlandet. Men er fortsatt litt usikker om SF 37 fra Sunsail ikke hadde vært et godt kjøp likevel. Det er visst flere Nordmenn som har kjøpt og han har jo flere båter tilsalgs...

Når det gjelder seil, så kan du du grovt sett dele opp i tre kategorier.

Dacron/crosscut-billig og tåler mye juling. Veier mye og ikke særlig formstabilt. Godt valg til langtur.

Cruising laminat som er sydd triradial. Slik som sun flyer har i dette bildet:

z6b9878jpg.jpg

Crusinglaminat finnes i med vanlige polyestertråder og f.eks pentex tråder. Pentex-trådene er egentlig polyester som er behandlet for å bli mer formstabilt. Sansynligvis det du nevner fra North.

Crusinglaminat er bra, men litt tungt. Mister gradvis fasongen og varer ikke like lenge som dacron.

Så har du avanserte mebraner som f.eks kevlar. Dette er selvfølgelig bedre, men på en turseiler må du ihvertfall huske å få med en tynn taffetta utenpå slik at det tåler mer juling.

Prisforskjellen på dacron er stor. Kvaliteten er variabel. Tror man får det man betaler for.

Cruisinglaminat syns jeg det er vanskelig å skille kvalitet på. Så der kunne jeg gjerne kjøpt fra de som har best pris.

Mer avanserte seil ville jeg droppet hvis det ikke er snakk om regattaseiling. Sf 37 er en stiv båt som tåler at seilene er litt tyngre. Kjøp en liten genoa som skjøtes foran vantene for turseiling.

Hvor dårlig står det egentlig til med seilene som følger med? Kan hende du får en sesong eller to ut av dem.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.

z6b9878jpg.jpg

Hvor dårlig står det egentlig til med seilene som følger med? Kan hende du får en sesong eller to ut av dem.

1. Synes den kryssfokken står ganske bra der jeg ;)

2. De på Sunsail sa hvertfall til meg at på det gjevne skulle det gå fint å bruke seilene 1-2 sesonger til, i tursammenheng.

JRO

Eg vurderte denne butikken: http://www.mesltd.co.uk/navigation-chart-p...-c-1026_32.html

Men siden eg handla med chmarine i irland så har eg ingen erfaring fra mesltd. Har ikke sjekka

hvor båten/butikken din ligg heller.

Seil burde du jo få gode priser på hos North i uk skulle eg tru.

Eg kjøpte igjennom North seil i Cork (irland) til en Oceanis 411 2001.

Genoa og fullspila storseil i Soft Norlam 7.0 tri radial for ca. 60000.- tot med norsk

moms og frakt fra uk til Irland (eur nærmere 9 kroner)

Nigel hos North i Cork målte båten og monterte seilene

for samme pris, hyggelig kar og målene var perfekte.

Nå er jo båten din i uk allerede slik eg har forstått det og kursen er jo hyggelig.

Husk å prute!

Seilene funker bra. Noen meiner vel at soft norlam er meir utsett for jordslag og

det kan kanskje stemme? Eg kjøpte polyester basert men trur ikke prisene på

fks. pentex er så veldig mye høyere?

Har ikke nærbilder av seilene.

Kvit uv kant og rullekompensator i forliket på genoa.

_dsc0725.jpg

_dsc0723.jpg

Jeg prøver igjen........... får se om man blir sensurert nå og ;)

1. Synes den kryssfokken står ganske bra der jeg ;)

2. De på Sunsail sa hvertfall til meg at på det gjevne skulle det gå fint å bruke seilene 1-2 sesonger til, i tursammenheng.

JRO

Så kommer det store spørsmålet, hvilken autopilot bør eg ha på båten da?

Marine Superstore ligger ca 50 meter fra båten ;)

Jeg har montert en SPX 30 med hydraulisk driver på min 37 foter. Jeg er meget fornøyd med denne. Den holder båten på kurs, både på skikkelig skarp slør (så lenge det er nok ror!), og med mye sjø bakfra. Som jo er det mest kritiske situasjonene

Det er mulig denne er litt "overdimensjonert", og at jeg kunne klart meg med SPX 10, og en litt mindre versjon av drivenhet. Men i følge specene var jeg på grensen, og valgte da å gå opp ett hakk. (både i pris og styrke!!)

Har fått pris på SPX30 på 2600£ +VAT innstallert, er det ein ok pris? Kommer tillegg på ei hylle som den skal stå på, da det er lite plass, men ikkje umuligt så han seie.

Han har og gitt meg priser på propell, hvilken er den beste??

I can offer the following propellers:

16 inch 3 blade featherstream: £1187.00 +VAT fitted

16 inch 2 blade flexofold: £918.49 +VAT fitted

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Tror jeg ville gått for 3 bladpropell. Har ikke de bedre egenskaper. Mener det var i den aktuelle Seilas der det er en stor foldepropell-test.

Jeg har montert en SPX 30 med hydraulisk driver på min 37 foter. Jeg er meget fornøyd med denne. Den holder båten på kurs, både på skikkelig skarp slør (så lenge det er nok ror!), og med mye sjø bakfra. Som jo er det mest kritiske situasjonene

Det er mulig denne er litt "overdimensjonert", og at jeg kunne klart meg med SPX 10, og en litt mindre versjon av drivenhet. Men i følge specene var jeg på grensen, og valgte da å gå opp ett hakk. (både i pris og styrke!!)

SPX 30 er nok ett godt valg men koster en del penger. Kjøper man for liten kurskomputer så er faren

stor for å overbelaste utgangstransistorene og da er det game over etter en stund.(går utifra det er slik enno)?

Elektrisk linjær drivenhet bruker noe mindre strøm enn fks. hydr. versjonen slik eg har forstått det og i

enkelte tilfeller kan man da bruke en mindre kurskomputer. Visst man aldri skal utenfor smult farvann

så kan man jo knipe ned på størrelsen, men for meg er ihvertfall det uaktuellt. Autopiloten er min beste venn.

Min gamle st 7000/7001 kurskomputer slutta å virke for en måned siden. Fikk beskjed på belamarin

at det ikke finnst deler lenger til denne. Plukka den sund selv og fannt ut at ett av beina på 50 amper transistoren

var heilt fasstbrennt i kortet. Måtte slite ut biten i kortet for å få det ut. Fannt en erstatningstransistor

på nettet for 300 kr. og lodda opp igenn og borra ut på kortet.

Nå funker den greit. (Takk og pris)

Prisen på kun kurskomputer SPX 30 var da vel 20000.- nok som eg måtte ha pga. min forholdsvis

store hydr. pumpe.

Eg vurderte da faktisk denne seriøst: http://seatronic.no/autopilot-autopiloter-...utopilot-p-1220

Innebygget rate gyro og kraftig kurskomputer og har vært lev. i 10år ++ med gode resultat ifølge leverandør.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...