PeterV Startet 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2009 Har tidigare bara haft mindre öppna båtar, nu köpt en större båt. Tycker att D5L verkar vara en bra utbildning, där man lär sig det mesta. Men frågan är om man klarar denna utbildning, när man inte har några förkunskaper? Känner till det med fartstid, men det får komma senare. Om jag skulle gå utbildningen vore det inte för att jag måste ha certifikatet, utan för att lära. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Det er ikke spesielt vanskelig og ta D5L tror stortsett alle vil kunne klare det selv uten noen faglig bakgrunn. Jo mindre faglig bakgrun en har desto større utbytte vil en ha av og ta det. Jeg vil anbefale alle som skal ferdes på sjøen og ta D5L, husk kunskap er lett og bære med seg. Lykke till. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 (redigert) Hei og velkommen til Baatplassen. D5L krever litt jobbing, men vi er mange som har tatt dette sertifikatet her. Baatskolen Posidon har kurs med nettbasert undervisning. Fungerer aldeles utmerket. Om du søker på D5L på forumet her finner du nok mer info. En del har også utvidet D5L til World wide seilingsområde, dvs D5LA.Også det i regi av Poseion. http://www.baatskolen.no/ Jeg har i hvertfall stor nytte av kunnskapen jeg har fått ved å ta D5L og D5LA. Redigert 2.Desember.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Noen lærer fort, andre ikke - så det er vanskelig å dømme for andre hvor vanskelig D5L kurset er. Men de aller fleste som har tatt kurset hos Poseidon (hvertfall det klasserommbaserte) har stått på eksamen. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Tja - ikke lett å gi noe råd her - det er kjempeforskjell på folk i slike sammenheng. Tok D5L hos Poseidon - og synes det var både lærerikt og morsomt. Men det gikk med mange timer. Poseidon hadde som utgangspunkt at det ikke skulle være nødvendig med forkunnskaper, men jeg tror nok at tidligere ervervede kunnskaper innen matematikk gjorde endel ting enklere å forstå. Så spørs det hva du forventer - skal du ha blank 6-er på alle eksamener, krever det både evner og mye jobb. Jeg synes spesiellt sjøveisreglene var tunge. Legger du lista lavere bør det være mer overkommelig, men uansett hvor du legger lista, kan jeg garantere at du vil få mange aha opplevelser bare ved å gå gjennom kurset. Jeg likte kursformen spesiellt godt - nettkurs i det daglige, med to helg-samlinger i Stavanger. Anbefales. -koh Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Om du er usikker, hvorfor ikke begynne i det små med Båtførerkortet først? Gjorde dette selv (hos Poseidon Båtskole) med nettundervisning og eksamens-samling i Stavanger. Lærte en masse nytt, selv om jeg er oppvokst i båt og har hatt større og mindre båter fra jeg var "nevestor". Anbefaler Poseidon av egen meget god erfaring! mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Frivakten Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Om jag skulle gå utbildningen vore det inte för att jag måste ha certifikatet, utan för att lära. Men den innstillingen vil jeg tro at du ville synes det var enkelt. Utbildningen er vel halva priset i Sverige? Lycka til Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Jeg synes det er flott at båtinteresserte tar sertifikat ved å drøfte spørsmålene om båt her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
seilnerd Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Jeg tror de fleste som går inn for det vil klare D5L. Kurset er delt opp i 5-6 emner, med hver sine eksamener – så om du stryker på en av disse, er det jo bare å ta denne på nytt ved en senere anledning. Husker det var et par som støk på disse deleksamene, og én som strøk på alt, men han fikk det dekket av NAV, så da var det ikke så farlig... Om du ikke har "klisterhjerne" er det klart at pugging av sånt som lanterneføringer krever sin mann. Spesielt D5LA synes jeg personlig var litt småvrien, da jeg ikke er å regne for noe "mattehode", men også dette går bra ved litt god, gammeldags pugging! Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Utbildningen er vel halva priset i Sverige? Lycka til Krisida Magni, vet du om man kan gå opp som privatist i Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
solkongen Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Røkke gjorde vel det ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.