Jump to content

Hvor mange i forum har Mamba seiler, erfaringstråd

bukt

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en mamba 29. Har hatt den i 2 sesonger, og er veldig fornøyd med båten. Vi kjøpte båten relativt godt utstyrt, men vi driver stadig med utbedringer. I løpet av forrige vinter og denne sommeren har vi skiftet vinduer (lagavulin har skjært ut disse for meg), montert ny autopilot med fjernkontroll, kartplotter, montert landstrøm, nytt rekkenett + en haug med andre småting.. Båten begynner nå å bli bra. I disse dager forhandler jeg hardt med diverse seilmakere i Sverige. Skal kjøpe nye seil+ rullesystem,lazy jacks og lazybag. Er en dyr fornøyelse, men jeg tror det vil gjøre seilingen mye artigere og enklere. Med små barn om bord er det greit at en kan ta seg av seilingen og en kan ta av seg barn. Videre vurderer jeg å bytte alt av sprayhood, kalesje, vindskydd osv. Men alt er jo ett spørsmål om penger og det er dyrt alt det her..

Seilegenskapene er jeg godt fornøyd med, selv om jeg har seilt med så og si utslitt storseil. Har gode forseil, men det er storseilet som er motoren har jeg funnet ut.. (har forresten endel gode forseil du kan få kjøpt om du trenger). Skal muligens også skru av opplegget for selvslående fokk for å få bedre dekksplass.

Om det er noe jeg misliker så er det vindusløsningen. Selv om vi har nye vinduer er de fortsatt ikke 100% tette. Dette kommer av at alt vannet fra sprayhooden treffer helt i bakkant av bakre vindu, som igjen ligger i 45 graders vinkel. Jeg har gjort hva jeg kan for å få det til, men gir snart opp. Har vært i kontakt med ett firma på orust som lager vinduer i ett stykke..

Slagsiden på båten kan også være litt kjip, men man venner seg fort til den. Full vanntank og påhengeren til jolla hengende på ene siden kompenserer bra.

Ellers har du fått deg en knall seilbåt, med mye plass og masse seilglede. Prøver å legge ut noen bilder her seinere i kveld. Du må bare sende meg im osv om du har spørsmål. Er ikke så ofte innom forumet her, mest off topic.

Hei bra innllegg :smiley:

"Slagsiden på båten kan også være litt kjip, men man venner seg fort til den. Full vanntank og påhengeren til jolla hengende på ene siden kompenserer bra."

har den litt slagside på stille vann? sett et innlegg tidligere og på det men trodde ikke det var på alle... hva kommer det av? innfestings vinkel mellom båt og kjøl?

Den har litt slagside på stille vann.. Det visste jeg om før jeg kjøpte den. Tror ikke det har noe med kjølen å gjøre, da det er gjort endel forsøk på å modifisere denne under produksjonen og noen petter smarter i ettertid, uten at noen har lykkes.

På babord side (den heller mot babord), så har man bysse+dieseltank. Tror dette er nok til å utgjøre en vektforskjel som gjør at den heller over.

• 3 år senere...

Den var fin. Jeg har også mamba 29, kjøpte den i fjor vinter. Har ikke gjort all verden, da den har vært i flittig bruk. Syns at det var lite med 9 eller er det 7,5 HK 1gm10 Yanmar, men etter en tur på land med ny bunnsmørning og vask så ble alt så mye bedre. Har montert en del Led striper her og der. Der er som skapt for båt. Nye puter her og der. Legger ut bilder etter hvert. Her står litt men er for dårlig å oppdatere:

http://noahsark-fs.blogspot.no/

• 7 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Har akkurat erhvervet oss en Mamba 311 og er i gang med diverse. Målet er at den ikke skal bli et prosjekt men brukes mens diverse jobber gjøres.

Båten er i og for seg greit utstyrt men preget av mangelfullt tilsyn og vedlikehold de siste årene. Dette har gått utover seil, da særlig rullegenoa som har hengt i masta over flere år uten tildekning, spryhood som ble brutt ned av snøen, som igjen har ført til vann ved nedgangen til cokpit slik at hele bakveggen der stigen går ned er mer eller mindre råtten.

Innvendig innredning ellers er ok, ting virker sånn noenlunde selv om det elektriske må sies å være et lite mysterium med diverse flukterende feil, men ikke noen som er driftskritiske. Blandt annet så slår ikke all strøm seg av vha hovedstrømbryteren, enkelte lys lyser og bryteren skiller ikke mellom forbruk og start slik at overdrevent forbruk også tømmer startbatteri. I tilegg så har kjølealarmen til motoren en tendens til å gå av når en slår på strømmen, men dette varierer og noen ganger skjer det ikke. Men alle sluttbrukere i el-anlegget fungerer som de skal.

-------------

Interiøret er av super svensk kvalitet, heldighvis virker båten tørr utover lekkasjene ved nedgang fra cokpit. Har ikke sett noen lekkasjer rundt vindu osv, men det lekker litt fra luka i forpigg, da mellom aluramme og selve glasset. Har ikke sett nærmere på dette enda men det er klinet til med ikke tørkende gugge som forsøk på reperasjon, som ikke fungerer...

Tepper i overgang dørk/innredning er revet ut av tidligere eier, nye tepper er kjøpt inn og skal monteres. Skulle gjerne hatt de gamle som mal selvsagt...

--------------

På dekk er det meste i ok bruksstand. Alt av fall og skjøter er grønne og stive men vasking har startet. Enkelte blokker må byttes. Det er mer slark i roret enn hva jeg liker, dette må sjekkes opp. Teakbelegg i cokpit er i praksis mer eller mindre ferdig, skal slipes ned og blir evt fjernet når det er helt kaputt. Heldigvis ikke teakdekk da dette var dengang de skrudde det fast til dekk. En god del gelcoatskader i cokpit og også på skrogsider. Mange stygge riper i pyntestripa øverst på skroget. Blir en del gelcoatjobb når båten kommer på land.

-------------

Motoren er en Yanmar 2gm. Den starter og går fint men trenger full service da det er ukjent når det skjedde sist. Men det er et relativt høyt smell når jeg setter motoren i gear, har ikke fått sjekket dette enda men det høres ut som et tungt støt i lommeboka.... Tomgangen var forresten alt for høy når jeg fikk båten, kan hende dette har herja med gearet...?

Dette er jo en svært enkel konstruksjon så jeg ser ikke noe særlig mørkt på det i såmåte. Syns det er rart at den ikke har sjøvannsfilter, eller at ingen har ettermontert det.

------------

Til nå har vi gjort sånn ca følgende:

- Vasket, vasket og vasket innvendig

- Stilt ned tomgang på motor, service

- Vasket skjøter og diverse tauverk

- Tatt ned rullegenoa og heist kryssfokke i stedet

- Montert ned rester av ødelagt lazyjack

- Sydd opp igjen spryhood og byttet vinduer i den, montert opp.

- Reparert og sydd opp bomtrekk

- Vasket, vasket og sydd og sydd på rullegenoa, håper å få litt mer utav den. Var ubrukelig i utgangspunktet pga diverse rift/skader og råttne sømmer pluss utrolig møkkete. Fikk den aldri ordentlig rein men ble litt bedre. Er innstilt på at den går føyka, må vel bare begynne å sette av penger.

-------------

Men det viktigste, vi har hatt flere fine seilturer og overnattinger med familien. Må si at jeg liker svært godt hvordan hun seiler. Hun har tydeligvis godt med seil for hun legger seg tidlig, men er sluttstiv. Litt uvant med 7/8 dels rigg og det svære storseilet... Selv gleder jeg meg veldig til å prøve henne i ruskevær med godt med sjø osv.

Som familie/overnattingsbåt fungerer hun veldig fint. Vi koser oss veldig i salongen og forpiggen fungerer godt for meg og fruen. Kjekt å kunne åpne dodøra slik at den lukker mot salongen. Blir i praksis en egen cabin med skapplass og bad. Ungene sover godt i resten av båten. Tenåringsjenta og bikkja ligger i stikkøya, guttungen syns stormkøya i salongen er stas.

Men en ting er sikkert, rent plassmessig hadde snekka vi hadde på 28 fot og 3.15 i bredde mye bedre plass og føltes mer luftig osv. Særlig savner jeg aktercabinen i snekka, og selvsagt muligheten til å sitte varmt i ly når vi går med båten. Men nå har vi valgt seilbåt så da får en bare innrette seg.

Ungene vil ha badeplattform, det må ordnes.

----------

----------

Føler vel at vi har ordnet oss mye jobb og utgifter, men også mye glede. Det viktigste for oss er at båten tross alt kan brukes som den er, så får ting og tang heller ta den tiden det tar. Bruk og glede går foran fix og perfekt stand.

Noen andre med 311 her inne?

Gratulerer med mamba.

på min var bakvegg rundt luke ødelagt og så demonterte lister og skrudde ut festeskruene til de og skar til ny, grei jobb... min båt lakk og i dekksluken så skrudde den av og tok den med hjem hvor jeg fjernet all gammelt festemiddel med aceton og siliconfjerner... limte så luken igjen med tec7 og sika i "nate" rundt , tett og fin nå...

tatt ut noen tepper jeg og , greide å kaste de så laget mal ved å kutte til tynn papp som jeg la langs kantene som passet mot hjørner og teipet sammen etterpå før de ble tatt ut... rask måte å lage mal på.....

lykke til...

Guest Avmønstret#

Skal ut og seile med min snart 80 år gamle svigerfar nå snart. Er ikke sikker men tror det blir han første seiltur :-) Og også et par andre "gjester". Akkurat i dag kunne nok cokpiten vært litt mer romslig. Er ikke så mang åpenbare gjesteplasser hvor de kan sitte uten å sitte i veien når div. fall og skjøter skal håndteres.

Tenker jeg flytter frem lensetakklene for anledningen så kan jeg ha en gjest bakerst på hver benk, men de må sitte med beina oppe på benken for å ikke hindre rorkulten, og det kan også sitte en fremst på benken på styrbord da jeg ikke bruker noen av fallene der.

Fikk forresten åpnet opp en pottetett lufting på septiken så jeg håper og tror vi har fått redusert dasslukta i båten.

--------------------

Lurte på et par ting. I stikkøya bak i vår båt er det langsgående trespiler oppover "veggen" på skrogsiden, men tak og vegg mot cockpit er umalt glassfiber. Mistenker at forrige eier har røsket ned skottkledningen pga fuktskader fra luka. Hvordan er sikkøya innredet hos dere andre med Mamba? Forresten så ser det ut til at vår båt er fabrikkinnredet, i allefall ikke noe som ser hjemmemekka ut.

Og spørsmål nr 2: I brosjyren står det at det er en liten skylight/vindu/luke fra stikkøye inn mot cokpit. Noen som faktisk har det eller har ettermontert? Lurte litt på å sette inn en luke type "inspeksjonsluke" eller tilsvarende slik at vi kan stappe vester/seil/tau osv rett ned i stikkøya ved behov samtidig som det gir mulighet for lufting på varme netter.

Spørsmål 3: Oppbevaringsrommet under cokpitbenk på babord side er gigantisk. Noen som har funnet et godt system slik at ikke alt bare havner i bunnen stablet oppå hverandre? Slik det er nå vet jeg hvor gassflaska og dieselkanna står, resten blir mer eller mindre kaos.

Guest Avmønstret#

Savner også inspeksjonsluke til rorlager osv "baki der" bakerst på 311. Klarer forsåvidt, såvidt, å krype gjennom stuerommet i cokpit og se inn bak der, men tilgjengelig kan en jo ikke hevde at det er. Eller kommer man til fra stikkøya? Har fakta aldri fått ryddet ut og krøpet helt bak....

Orginalt er det ikke noen luke fra stkkøen og inn i rommet bak der... Tenkt selv å montere en luke inn mot rummet der da jeg tenker å ha wallasen montert inne der... Lett å trekke varmluftsrør inn i lugar samt at den er ute av veien. Kommer og til å ha servo til autopilot montert der så en fordel å kunne komme til under seil.

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Ahoy. Har eid min Mamba 311 et år nå. Strålende fornøyd!

bilde

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!"

Hey! Liv i Mamba-tråden! Artig :)

Min 29 med ny Yanmar 2GM20F, ferskvannskjølt, går som en klokke. Seiler bra i lett vind, har ikke prøvd meg så mye i hard vind enda.

Til våren skal jeg skifte tømmeventil for septiken - tips? Og så ønsker jeg å oppgradere el-kablingen. Det er et salig kaos bak bryterpanelet, og det kommer ikke strøm til lanternene i baug og hekk.

Ønskelista er lang, mens lommeboka ikke er helt "der"...

Men hvordan går det med oppussinga, Bukt??

Redigert av Goodwill (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...