Jump to content

Hvor mange i forum har Mamba seiler, erfaringstråd

bukt

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Morten: Klin lik min jo :-) Til og med 7/8 dels rigg. Noen finurlige oppdateringer eller løsninger på din? Min er vel mer eller mindre 100% standard fabrikkbygd. Må si jeg er imponert av kvaliteten på det svenskene gjorde for snart 30 år siden. Ikke mye som er ødelagt eller ikke fungerer.

Goodwill: Har du samme systemet som på 311? Dvs tank over toalettet som tømmer seg selv vha tyngdekraften gjennom en sinnsykt stor dassventil i skroget?

311 er også en god lettvindsbåt. Skal ikke mye vind til før en seiler over motorfart.

Alt elektrisk er i hovedsak originalt hos meg og alt virker unntatt lanterna i masta. I følge forrige eier må lanterna byttes. Det er koblet til en del instrumenter osv i ettertid som nå er utdatert og noe av det virker heller ikke. Planen er å rydde vekk alt som er defekt eller utdatert for å få full kontroll.

Byttet pærene i lampene med Led pærer. Måtte bytte på pluss/minus for at det skulle lyse. Greit å kunne ha lys uten å tømme batteriene. Koblingene til lampene i forpiggen er montert på oversiden av septiktanken, måtte skru ned plata bak doen. På barbord side ligger koblingene inne/oppe i klesskapet. Enkelt å komme til om en trenger å legge opp noe mer strøm.

------------

Syns 311 er en grei båt. Liker det klassiske utseendet. Den har jo sine aner fra Mamba 31, og da er vi tilbake på 70 tallet. Liker også den gjennomtenkte og klassiske innredningen i teak. Ingen innovative løsninger men alt er gjennomtenkt og fungerer godt og er solide greier. Dog blir det litt mørkt. Har en plan om å kanskje male skottet mot salongen hvitt.

Deksutrustninga virker også solid. Såvidt jeg kan se er det meste originalt hos meg, altså 30 år gammelt. Såvidt jeg har sett til nå er det i god stand. Eneste hos meg er at lukene ikke holder tett, kan se at de har blitt pakket om før, regner med å måtte bytte disse, evt pakke de om selv. Har fått med meg at enkelte også plages med lekkasjer rundt vinduene, heldigvis er det ikke noe problem på vår båt. Kan ikke se spor etter vann.

Ellers må jeg gå over opplagringa til roret da det er noe slark.

Har 2gm i min, saltvannskjølt. Ikke mye å si om den. Den gjør som den skal.

Mye originalt på min også, noen oppgraderinger på riggen men i tråd med "gammel" standard. Eneste å utsette nå er en del elektrisk rot med det originale elektriske anlegget. Ting fungerer men har noen tendenser til å måtte vrikkes igang om båten har stått ubrukt et par uker. Hadde også problemer med lukene, er noen enkle O-ringer som skal til på feste håndtakene og litt ny seal på ramma så var de tette hos meg. På første offshore turen min med båten fant jeg ut at ved litt stor og krap sjø så er det greit å lukke fremre luke så man ikke fyller båten med unødig fuktig balast. :saint: Når det kommer til hovedseilet så har jeg tenkt å få Aker sails til å sy det opp skrått i nedkant, litt for å få bedre straming og for å få bommen høyere opp. JEg ser at jeg mister litt seil på dette men mener selv at jeg kansje vil ta det igjen på at jeg får en bedre form på seilet generelt. (Noen tanker?) Ellers så er jeg i gang med å planlegge en Targabøyle, som jeg skal lage selv i syrefast. Blir så mye billigere å mer tilpasset. Blir å plassere en vindmølle på toppen der. Har også vurdert hel kalesje, men tror det blir for dyrt i år. :diving:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!"

Uhh... Har sett bedre, ser rett å slett litt slapp ut. Er kansje bare synsbedrag... Uansett! Det som er kjekt med kalesje, man kan ta den ned. :D Men har stått mange timer i regn å vind noe som er utrivelig etter 8 timen. Ja, jeg har bra med varme klær i båten. :yesnod: Hadde vært deilig å kunne sitte i le med Te koppen også. Tusen takk for link forresten pinkvin. :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!"

Guest Avmønstret#

Original spryhood på 311 er rett og slett for lav når en skal ned i, eller opp fra båten (jeg er 182cm). De nye som er sydd er mer høyreiste og har mye mer vindu, men kler egentlig båten dårligere. Ikke at det nødvendigvis er så viktig da men akkurat spryhood er jo vanlig å ha oppe mer eller mindre hele tiden.

Ser den, har skallet i sprayhooden noen ganger. Heldigvis så gir den etter så det ikke gjør vondt for da hadde det fort blitt et irritasjons moment. Fått tilbud på sprayhood og kalesjehos Henricsonss til 22 000,- aner ikke om dette er dyrt eller ikke skal jeg være ærlig.

Nå har jeg studert dette bilde litt, syntes ikke det ser ut som om denne sprayhooden er noe spesielt høyere en den jeg har allerede... Formen også ser litt annerledes ut, ikke fullt så pen som originalen.

bilde

Syntes vel strengt talt at fra denne vinkelen så likte jeg ikke utseende overhode. Ser trangt ut, dårlig utsyn og hjemmelaget.

:worry:

Jeg kjøpte ny sprayhood til min 29' før denne sesongen, slik ser den ut - betydelig høyere enn den originale, og det ble mye lettere adkomst til salongen. Synes den ser bra ut også. Laget av Eliassons kapell & segel, kjøpt gjennom Thomas Garbo AS (www.garbo.us). Kostet ca 9 000,- (NOK).

p1090047.jpg

Guest Avmønstret#

Syntes vel strengt talt at fra denne vinkelen så likte jeg ikke utseende overhode. Ser trangt ut, dårlig utsyn og hjemmelaget.

:worry:

Ikke for å være fisefin eller noe men sånn kan det ikke se ut, enkelt og greit. Det så helt jæ...ig ut.

Jeg kjøpte ny sprayhood til min 29' før denne sesongen, slik ser den ut - betydelig høyere enn den originale, og det ble mye lettere adkomst til salongen. Synes den ser bra ut også. Laget av Eliassons kapell & segel, kjøpt gjennom Thomas Garbo AS (www.garbo.us). Kostet ca 9 000,- (NOK).

Stilig, ser veldig praktisk og fin ut.har du cockpitt telt til den? Vil sikkert være veldig bra og sitte under den ved motorgange pga de store vinduene, minus er vel at du ikke kan bruke storseilet sammtidig pga høyden.

Ikke for å være fisefin eller noe men sånn kan det ikke se ut, enkelt og greit. Det så helt jæ...ig ut.

Du legger ord på hva jeg tenker. :lol:

Så kjempe bra ut det der Goodwill. :smiley:

Garbo hadde ikke maler til cockpitkalesje, så det tenker jeg å prøve å spesialbestille direkte fra Eliasson bare økonomien tillater det. Foreløpig er det et par andre prosjekter som ligger foran i køa.

Stilig, ser veldig praktisk og fin ut.har du cockpitt telt til den? Vil sikkert være veldig bra og sitte under den ved motorgange pga de store vinduene, minus er vel at du ikke kan bruke storseilet sammtidig pga høyden.

Bommen går akkurat over den høyeste bøyla, så det går fint å seile med storseilet samtidig som sprayhooden er oppe.

Guest Avmønstret#

Hos meg kan jeg legge bommen helt ned på dekk på hver side av spryhooden om jeg trenger det (vet ikke hvorfor det er nyttig men det hender at jeg gjør det). Er det mulig med den nye spryhooden?

Er slitt hull på toppen av bøyla på spryhooden min også, selv om den er lav, så der må det forsterkes godt uansett tror jeg.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Goodwill, bare du husker å bruke bomløfteren tilstrekkelig slik at seiltrekket/ seilet ikke ligger å subber nedi sprayhoodstoffet. Det har det gjort hos meg før jeg overtok båten. Da blir det slitt hull over tid.

Det har jeg gjort, ja. Jeg bruker bomløftet slik at bommen ikke ligger nedpå. Mulig det ikke alltid blir optimal seiltrim utav det, men det ser i hvertfall ok ut for meg.

Hos meg kan jeg legge bommen helt ned på dekk på hver side av spryhooden om jeg trenger det (vet ikke hvorfor det er nyttig men det hender at jeg gjør det). Er det mulig med den nye spryhooden?

Det har jeg ikke testet, så det kan jeg ikke svare på..

• 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

Eneste å utsette nå er en del elektrisk rot med det originale elektriske anlegget. Ting fungerer men har noen tendenser til å måtte vrikkes igang om båten har stått ubrukt et par uker :diving:

Har faktisk liggende original skjematikk over el-anlegget i mamba 311. Mener å huske at det er 2-3 varianter og også en beskrivelse av evt. utvidelser. Har det ikke elektronisk men kan se om jeg kan ordne noe dersom det er interessant?

------------

Og her er originalbrosjyren til Mamba 311: (Har prøvd å legge den i dokumentarkivet men får ikke til laste den opp, om noen tar oppdraget?).

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=0CHkQFjAL&url=http%3A%2F%2Fiis03.karlstad.se%2Fael%2Fminerva2009%2Fmamba311-broschyr.pdf&ei=fyGvUsiQH8WxywOU_IHYBg&usg=AFQjCNFPcBILxfsOHy1Fvd4jUi396zREmg&sig2=CSRbVTHBxQOccv6ScToAfg&bvm=bv.57967247,d.bGQ

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Har faktisk liggende original skjematikk over el-anlegget i mamba 311. Mener å huske at det er 2-3 varianter og også en beskrivelse av evt. utvidelser. Har det ikke elektronisk men kan se om jeg kan ordne noe dersom det er interessant?

Takk for det, men er i gang med å rive vekk en del gammelt å legge opp på nytt. Er likegreit først som sist. Driver også å tegner på en Targabøyle som skal sveises sammen i rustfritt i løpet av vinteren. :-)

• 1 måned senere...

Noen som har noe erfaringer med å lage "hardtop" på seilbåt? evt. hvor/hvem som kan gjøre slikt? Vurderer å tegne noe å lage selv, men er litt usikker på utfallet evt. :wink: Har sendt seilet til fornying og modifisering hos 59NorSeil på Tjøme. Noe som vil øke effektiviteten men sammtidig høyne bakdelen på bommen for å få denne ut av veien for hode, sprayhood og liknende. :smiley:

• 5 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Noen som vet størrelsen på sin originale dieseltank? Har mamba 311 med yanmar 2gm.

Skulle ikke forundre meg om det er like stor tank på ulike modeller så alle svar er interessante.

Forrige eier sa 30 ltr.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...