MB Sofie Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Veeeeeeeeeeeldig sent, men min tank er på 45 liter. Jeg har også 2GM motor. Slik ser båten min ut i dag. Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
Bjeff Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Melder meg på her. Kjøpte en Mamba 29 I Stavanger i fjord sommer.Virker som en solid gammel svensk båt. Yanmar 2 GM 13 hk. Lekker litt fra dekksluken over forpiggen og ved vinduene, så alt er som det skal. Han klarte seg bra igjennom Nina, bortsett fra at motoren ikke vil starte. Ingen lys eller lyd fra instrumentpanelet. Antar at det er en ledning som har hoppet av eller noe. Hvis noen har gode ideer og eller erfaringer med bytte av vindu/luke så spytt ut, kan selvsagt demontere og pakke om, men det er mye "sjateringer" i glassene, så sikkert like greit å bytte hele stasen. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Samme med forluka på min 311, men vinduer osv er tette. Luka hos meg er pakka om en gang før, tydeligvis uten hell. Skal selge nå så jeg hiver meg ikke på oppgaven men det kan jo ikke være allverdens jobb egentlig. Mye krakkeleringer i luka foran hos meg også men det gjør egentlig ikke noe, sitter jo ikke å glor opp der så... ville vurdert å montere en solfilm om jeg pakket om for å skjule krakkeleringene. ----------- Har ikke vært i 29 foteren men de er vel bygd på samme tid og sted som 311, og da var det jo solide greier og solide løsninger. Ikke noe mikkmakk og tulleball med Mamba. Link to post
MB Sofie Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 (redigert) Er veldig glad i min Mamba 311! :-) God båt! Har tittet på 29 også, ser solide ut de også.Gratulerer med båt Bjeff, selv om det er et år siden. Redigert 27.Mars.2015 av Morten83 (see edit history) Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
Bjeff Svart 28.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2015 Takk for det Morten 83. Skal opp i båten en tur i morgen og pusse litt på innredningen. Kinesisk teak olje fra Biltema, er det gode greier? Link to post
MB Sofie Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 (redigert) Det aner jeg ikke, har aldri benyttet det selv. Men kan ikke se for meg at det skal være så dårlig. Bruker mye Biltema produkter jeg hvert fall som er bra. Gjerne del din erfaring med produktet. Redigert 11.April.2015 av Morten83 (see edit history) Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
totei Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Blåser liv i denne igjen jeg:) Jeg har mamba 311, og har vært veldig fornøyd med den de snart fire årene jeg har eid den. Nå trenger den en skikkelig gjennomgang før våren, og er derfor på jakt etter noen tips. Sprayhooden er utslitt, og jeg tenker å bestille ny. Hvor bør jeg bestille fra? Og hva må jeg regne med å betale? Det er ingen lading fra dynamo, det tror jeg heller aldri det har vært. Er det noen som har koblingsskjema eller vet hvordan dette skal kobles? Det lekker litt rundt vinduene i salongen, noen som har hatt hell med bytte eller tegning av eksisterende vinduer? Øystein Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Sprayhooden er utslitt, og jeg tenker å bestille ny. Hvor bør jeg bestille fra? Og hva må jeg regne med å betale? Det er en svensk leverandør som har maler og priser online på sprayhood osv for mamba 311. Husker ikke navnet men tipper litt googling gir svar :-) Lurer på om jeg husker at det var ett eller annet mellom 4 og 6500,-? Hadde aldri lekkasjer rundt vinduene på min men har lest at enkelte andre har hatt det. Når du evt. pakker om rutene så bruk noe som er fleksibelt nok slik at vridninger og bevegelse ikke gjør at det sprekker opp og begynner å lekke igjen, er vel sånne fugemasser som ikke tørker som er tingen. Er en her på forumet som er ekspert på ulike fugemasser (hvem var nå det igjen...?). Tror nok du kan søke opp tidligere tråder rundt emnet her på BP og finne svar. Ang. lading så hadde jeg løsnet og smurt opp kablingene til dynamoen og målt med mulitimeter før jeg konkluderte med at det var dødt, om du ikke har gjort det allerede da? Om det er en Yanmar 2gm i båten din så er koblingene til dynamoen nesten selvfoklarende om du tar deg litt tid og ser hvor kablingen går, temmelig enkelt opplegg dette. Link to post
zainka Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 (redigert) Hiver meg på tråden her selv om den er gammel.. Ser mange har hatt/har problemer med lukene på Mamba 311. Det er en O-ring rundt hver låsehasp, (må skru fra hverandre for å se den) . Her har det en tendens til å bli mye friksjon og ringen slites i stykker og det oppstår lekasje rundt håndtakene. Oringen Bør skiftes nå og da. Smurte på litt zalo der og da siden jeg ikke hadde noe annet for hånden men zalo varer ikke evig. Ellers måtte jeg tighte mutterne til luka. Da var det av med foringen og inn mellom dekk og taket innvendig. Etter dette var det tett selv i de våteste høststormene. Nå er imidlertid problemet att vinduene lekker litt. Hva kan man smøre på der for å få de tette uten at man griser til hele vinduet . De skal ha blitt skiftet for en 5-6 år siden. Redigert 10.Februar.2018 av zainka (see edit history) Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
S/Y Sprøyt Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Hei Mambaere! Vi er eiere av en Mamba 311 siden oktober i fjor. Nydelig båt som føles god og trygg i sjøen, men dessverre åpenbarte det seg et elendig vedlikehold og store mangler da vinteren var over og vi skulle klargjøre båten for sesongen. Nå står båten på land etter at det ble avdekket en gammel skade etter grunnstøting: Sprekk i bakkant av kjøl (heldigvis ikke synlig under dørken, så den skjærer ikke gjennom), en liten lekkasje ved midtre kjølbolt (kuriøst nok), og gelcoat utenpå kjølen som flasser av i store flak under spyling. Pluss noe osmose i bakkant, men dette virker heldigvis overfladisk. Den sparkles pt. provisorisk sammen mens det settes inn nytt rorlager, før den tas opp om et par uker for en inngående reparasjon over vinteren. Og da håper jeg noen av dere mambaveteraner kan peke meg i riktig retning: * Pussig nok er det gelcoat rundt blykjølen. Laget blir tykkere jo nærmere man kommer skroget. Er dette gjengs på mambabåtene? Er det noe i veien ved å bare pusse helt ned og sparkle med epoxy før bunnsmøring? * Verkstedet som har vurdert båten mener det er trengt vann mellom gelcoat og kjøl, og at dette vannet kommer gjennom gjennom en dårlig skjøt mellom kjøl og skrog og pipler inn ved kjølboltene. Et verft jeg har forhørt meg med mener det ikke er nødvendig å demontere kjølen - det skal holde å slipe ned, lage en slisse i skjøten mellom kjøl og glassfiber, og å fylle denne med sikaflex før expoxy, gelcoat og maling. Det er nokså forlokkende å slippe å demontere kjølen. Noen som har erfaringer med dette? Av andre ting som må utbedres (men som nå har rykket nedover på prioriteringslista) er bytte av dekksluker og vinduer, som alle er heftig krakelerte. Dekkslukene er produsert av Axhede og Hansson, men dette selskapet ser ikke ut til å finnes lengre. Har noen av dere byttet originale dekksluker med nye? Hvilket merke brukte dere i så fall, og hvordan gikk dere frem for å bytte? En annen mulighet er å bytte glass og gummiforsegling (luken foran slipper inn noe vann). Tips om hvor jeg kan få tak i dette? Til sist: Hanskerommene på hver side av cockpiten har en merkelig helling nedover og fylles med vann i bunnen. Mest alvorlig er det i hanskerommet på babord side, hvor startknappen og turtallsmåler sitter. Har snekret noen enkle trelokk, men disse holder neppe i lengden. Noen som har byttet hanskerommene? Mange takk for alle tips, råd og vink! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 S/Y Sprøyt skrev for 7 timer siden: Hei Mambaere! Vi er eiere av en Mamba 311 siden oktober i fjor. Nydelig båt som føles god og trygg i sjøen, men dessverre åpenbarte det seg et elendig vedlikehold og store mangler da vinteren var over og vi skulle klargjøre båten for sesongen. Nå står båten på land etter at det ble avdekket en gammel skade etter grunnstøting: Sprekk i bakkant av kjøl (heldigvis ikke synlig under dørken, så den skjærer ikke gjennom), Mamba 311 er kjent for, pga konstruksjonen, å sige ned på kjølen i bakkant om den står på kjølen uten støtte bak som faktisk gir litt løft/hold. Så støtt henne opp ordentlig i hekken og sjekk igjen. S/Y Sprøyt skrev for 7 timer siden: en liten lekkasje ved midtre kjølbolt (kuriøst nok), og gelcoat utenpå kjølen som flasser av i store flak under spyling. Pluss noe osmose i bakkant, men dette virker heldigvis overfladisk. Den sparkles pt. provisorisk sammen mens det settes inn nytt rorlager, før den tas opp om et par uker for en inngående reparasjon over vinteren. Og da håper jeg noen av dere mambaveteraner kan peke meg i riktig retning: * Pussig nok er det gelcoat rundt blykjølen. Laget blir tykkere jo nærmere man kommer skroget. Er dette gjengs på mambabåtene? Er det noe i veien ved å bare pusse helt ned og sparkle med epoxy før bunnsmøring? Hvis du ser på skissen av båten: https://sailboatdata.com/sailboat/mamba-311 så ser du at blyet ikke går helt opp til skroget, det går ett skille mellom skrog og bly/kjøl en stykke nedenfor selve skroget. På min Mamba var det overhodet ikke gelcoat på blyet, det var noe sparkel og epoxygrunning, og så var det noe mer sparkel i overgang mellom bly og øverste delen av kjølen. Men Mamba 311 er en eldre båt etterhvert så hva tidligere eiere har gjort...? Sikker på at det er gelcoat og ikke noe gammel epoxysparkel? S/Y Sprøyt skrev for 7 timer siden: * Verkstedet som har vurdert båten mener det er trengt vann mellom gelcoat og kjøl, og at dette vannet kommer gjennom gjennom en dårlig skjøt mellom kjøl og skrog og pipler inn ved kjølboltene. Et verft jeg har forhørt meg med mener det ikke er nødvendig å demontere kjølen - det skal holde å slipe ned, lage en slisse i skjøten mellom kjøl og glassfiber, og å fylle denne med sikaflex før expoxy, gelcoat og maling. Det er nokså forlokkende å slippe å demontere kjølen. Noen som har erfaringer med dette? Personlig.... siste 311 ble bygd for 33 år siden, du aner ikke hvor gammel skaden er, og om jeg ikke husker feil så er det rustfrie kjølbolter. Om det har kommet sjøvann inn på en eller flere av de i x, eller xx år, så dannes surstoffattig miljø og det rustfrie stålet blir til ostepopp... eller noe sånn ca som det. Evt så har det skjedd ett mirakel og det faktisk kun har kommet sjøvann inn på en eneste av boltene... høres merkelig ut, men uansett vet du ikke i hvor mange år den har stått i vann. Jeg vet hva jeg hadde gjort. En annen sak, hvilken overgang mellom skrog og kjøl snakker de om? Mellom blyet og resten av kjølen, eller hvor på skroget/kjølen er vi? På min båt var det ingen som helst tegn til noen overgang mellom øvre del av kjølen og skroget. Om det er det på din så... høres det rart ut. Aner ikke hvordan Mamba 311 er bygd men tipper skroget er støpt med en "stuss" ned som blykjølen da festes i vha boltene. Om selve stussen mot skroget er skilt fra skroget, eller snakker vi om overgang mellom bly og resten av kjølen? S/Y Sprøyt skrev for 7 timer siden: Av andre ting som må utbedres (men som nå har rykket nedover på prioriteringslista) er bytte av dekksluker og vinduer, Mamba 311 er kjent for å lekke rundt vinduene da skroget flekser en del, så om du bytter må du få til en løsning som tåler noe bevegelse uten å bli utett. Vinduene på vår båt var tett og krakkelering brydde vi oss ikke om, ser ikke så mye ut av de små vinduene uansett :-) Ang rommene i cockpit så tipper jeg tett drening eller noe, opplevde ikke det med egen båt. ---- Forøvrig en deilig seiler, og nydelig interiør. Vindø gjorde innredningen på 311 for BK Marin så det er virkelig kvalitet. Link to post
S/Y Sprøyt Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Pinkvin skrev for 18 timer siden: Mamba 311 er kjent for, pga konstruksjonen, å sige ned på kjølen i bakkant om den står på kjølen uten støtte bak som faktisk gir litt løft/hold. Så støtt henne opp ordentlig i hekken og sjekk igjen. Takker for svar! Ja, er kjent med dette, men her snakker vi om en reell sprekk. Den er tynn, men går et godt stykke innover - fra øverst på "stussen" og noe bakover. Pinkvin skrev for 18 timer siden: Hvis du ser på skissen av båten: https://sailboatdata.com/sailboat/mamba-311 så ser du at blyet ikke går helt opp til skroget, det går ett skille mellom skrog og bly/kjøl en stykke nedenfor selve skroget. På min Mamba var det overhodet ikke gelcoat på blyet, det var noe sparkel og epoxygrunning, og så var det noe mer sparkel i overgang mellom bly og øverste delen av kjølen. Men Mamba 311 er en eldre båt etterhvert så hva tidligere eiere har gjort...? Sikker på at det er gelcoat og ikke noe gammel epoxysparkel? Nei, er ikke sikker - men det er et heftig lag det er snakk om, som tydelig er to ulike materialer. En som så på det mente det dreide seg om gelcoat. Men uansett tror jeg nok at det blir epoxy + sparkel. Pinkvin skrev for 18 timer siden: Personlig.... siste 311 ble bygd for 33 år siden, du aner ikke hvor gammel skaden er, og om jeg ikke husker feil så er det rustfrie kjølbolter. Om det har kommet sjøvann inn på en eller flere av de i x, eller xx år, så dannes surstoffattig miljø og det rustfrie stålet blir til ostepopp... eller noe sånn ca som det. Evt så har det skjedd ett mirakel og det faktisk kun har kommet sjøvann inn på en eneste av boltene... høres merkelig ut, men uansett vet du ikke i hvor mange år den har stått i vann. Jeg vet hva jeg hadde gjort. Skremmende tanke. Nei, aner ikke hvor lenge vannet har kommet inn. Det har stått noen cm vann i kjølsvinet - det pipler opp saltvann ved en av boltene (den midterste) - tettet igjen hullene mellom rommene for å lokalisere lekkasjen. Når du sier du vet hva du hadde gjort, regner jeg med du ville demontert kjølen. Dersom det er ostepop som er opphenget, hvor omfattende operasjon vil det bli å sette inn nye bolter? Om noen har erfaring med dette er jeg lutter øre! Pinkvin skrev for 18 timer siden: En annen sak, hvilken overgang mellom skrog og kjøl snakker de om? Mellom blyet og resten av kjølen, eller hvor på skroget/kjølen er vi? På min båt var det ingen som helst tegn til noen overgang mellom øvre del av kjølen og skroget. Om det er det på din så... høres det rart ut. Vi snakker om overgangen mellom bly og "stussen" - har tenkt på den som en del av skroget... Pinkvin skrev for 18 timer siden: Aner ikke hvordan Mamba 311 er bygd men tipper skroget er støpt med en "stuss" ned som blykjølen da festes i vha boltene. Om selve stussen mot skroget er skilt fra skroget, eller snakker vi om overgang mellom bly og resten av kjølen? Nei, stussen er så vidt jeg har forstått en "bjelke" av glassfiber - vi snakker om overgangen mellom bly og resten av kjølen. Pinkvin skrev for 18 timer siden: Mamba 311 er kjent for å lekke rundt vinduene da skroget flekser en del, så om du bytter må du få til en løsning som tåler noe bevegelse uten å bli utett. Vinduene på vår båt var tett og krakkelering brydde vi oss ikke om, ser ikke så mye ut av de små vinduene uansett :-) Ang rommene i cockpit så tipper jeg tett drening eller noe, opplevde ikke det med egen båt. ---- Forøvrig en deilig seiler, og nydelig interiør. Vindø gjorde innredningen på 311 for BK Marin så det er virkelig kvalitet. Helt enig! Sommeren var topp - med et slikt interiør gjør det ikke noe med regnskyll. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 S/Y Sprøyt skrev for 1 time siden: Skremmende tanke. Nei, aner ikke hvor lenge vannet har kommet inn. Det har stått noen cm vann i kjølsvinet - det pipler opp saltvann ved en av boltene (den midterste) - tettet igjen hullene mellom rommene for å lokalisere lekkasjen. Når du sier du vet hva du hadde gjort, regner jeg med du ville demontert kjølen. Det er ikke bare vannet rundt en kjølbolt som gjør at jeg ville tatt ned kjølen, selv om det vel egentlig er god nok grunn i seg selv så er det resten. Altså dette med spor etter gammel skade, synlig sprekk bak kjølen og mengder med sparkel som vel neppe er originalt tilsier vel at den har gått hardt på en gang i tiden, er reparert uten at kjølen er tatt ned (ser du kanskje på innsiden?) og at lekkasje rundt kjølbolt er ett resultat av det. Å lappe videre på en gammel reparasjon, som har vist seg å ikke holde mtp lekkasjen nå ville jeg ikke gjort når en hverken vet alderen på skaden eller forøvrig noe ifht hvordan den er reparert. --- Utfordringen er vel økonomien i det. Har vel sett at Mamba 311 har lagt på rundt 100 til oppunder 200 000,- siste året eller så. Som forsikringssak vil den vel da bli kondemnert temmelig kjapt. Men en får vel uansett ikke tatt en gammel skade på forsikring... Å sette det bort til profesjonelle på egen regning er vel også "hinsides" mtp kostnad og verdi på båten, selv om det er en bra båt. Eneste reelle alternativet da er vel å senke kjølen og inspisere/bytte kjølbolter selv. Mener det er noen her inne som har gjort det, og om du googler og ser på youtube osv så ser det overkommelig ut.. forutsatt at det ikke er store laminatskader, da må ekspertene inn. Jeg skal se om jeg finner noen bilder av kjølboltene osv på min Mamba 311, som så ganske så "jomfruelig" ut nedi der :-) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Husker at skivene/boltene lå i en kladd av seig gugge, noe asfalt/butyl greier. Jeg tipper dette er veldig nær originalstand for alt så veldig urørt ut nedi der. Og jada, var vann der, heldigvis ferskvann :-) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Ser det likt ut i din båt? Er vel temmelig sannsynlig at boltene og "hele greia" ble klint inn med gode mengder av denne gugga, som fortsatt var fleksibel og myk på vår 84... tror jeg, modell. Så kan en spørre seg, hvordan kan det begynne å lekke rundt en bolt i ettertid? Er ikke det den minst sannsynlige plassen? Ser for meg at vannet kan komme opp rundt bolten, men selve lekkasjen må vel være sprekker i laminat og materiale rundt boltene, altså "tørt" materiale som vannet kan vandre i hvis det blir delaminert/knust? Og om en kun tetter nede mellom blykjølen og "stussen" så er det ganske langt opp til toppen av kjølboltene, i praksis så vil da skaden/lekkasjen som har muliggjort at vannet kommer helt opp i kjølsvinet kun være fikset "i ene enden". Og da er kun lekkasjen tettet uten at en vet noe om årsaken til den. --- Har du prøvd å etterstramme? Link to post
Eureka Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Stjeler tråden litt, til et utrolig kjedelig tema: er det noe som tilsier at mamba er mer eller mindre befengt med osmose ? Kvalitet på støypen etc ( personlig er jeg av den oppfatning at osmose lever man godt med) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Eureka skrev 11 minutter siden: Stjeler tråden litt, til et utrolig kjedelig tema: er det noe som tilsier at mamba er mer eller mindre befengt med osmose ? Kvalitet på støypen etc ( personlig er jeg av den oppfatning at osmose lever man godt med) Tror jeg leste det meste som finnes om Mamba på nett når jeg eide en selv. Ingenting som tyder på det. Mener jeg hadde noen bobler på roret, uten at jeg brydde meg om det. Link to post
Eureka Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Ref den andre mambatråden, så er det den som ligger på finn, i Kristiansund som er aktuell for min bekjent. Link to post
S/Y Sprøyt Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Hei @Pinkvin, det ser likt under dørken hos meg. Jeg antar at det er rundt den gamle gugga det lekker, ikke gjennom sylindrene. Båten har vært sjekket for delaminering, proffer har brukt bankemetoden uten å finne noe. De antar det er skjøten mellom kjøl og ‘stuss’ som har sviktet, og at vann har kommet opp mellom bly og sparkel etter grunnstøting. Det er jo i alle fall bra. Når det er sagt; når jeg pusser på sprekken bak kjøl er det tydelig gammel sparkel der, som bildet viser (nærbilde - det ser strengt tatt heftigere ut på bildet enn i virkeligheten). Det er også fargeforskjeller under dørken, noe som vel er et sikkert tegn på tidligere reparasjon. Idiotisk nok tok jeg ikke opp dørken (den var trutnet fast, noe som burde fått varsellampa til å lyse) da jeg kjøpte; jeg sjekket bare det ene rommet i kjølsvinet gjennom inspeksjonsluka under bordet. Etter utbedring av andre store og altfor dyre mangler som meldte seg på løpende bånd satser jeg på å fikse så mye som mulig selv - med hjelp fra supre og erfarne folk i havna. Har lett litt i jungelen av poster her etter liknende eksempler og hvordan folk har gått fram - om noen har tips til hvem jeg bør sende en PM til, hadde det vært til stor hjelp! Link to post
Guest Thostr Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) Ja, her ser det jo ut til å være litt 'banket tørrfisk' som vi kaller kraftig delaminering her oppe i Nord-Norge. Vi er vel flere som har reparert kjølinnfeste her på forumet, jeg er en av dem. Hadde nede kjølen i fjor og støpte i praksis nytt kjølinnfeste av samme sort som du har her, samt byttet kjølbolter. Det tok vel totalt 3 uker. Jeg gjorde det med masten oppe, og erstattet kjølbolter med gjengestaver for å stabilisere kjølen mens den var nede (forutsetter at det ikke er såkalte J-bolter som er støpt inn). Skroget godt støttet opp, og med kraftige stropper forankret til en meget kraftig krybbe samt tilgrensende strukturer. Senket kjølen ned med jekker og et klossesystem. Ellers er det bare å få slipt nok så alt av delaminering er borte. Det kan være en liten prøvelse, da selv små delamineringer gjerne strekker seg minst 10 cm lengre og ofte mye dypere enn det man først får intrykk av. Men det er bare å slipe i vei, vinkelsliper og skikkelig avsug kan anbefales. Jeg brukte også en båndfil for å komme til å vanskelige steder. Helmaske og øvrig skikkelig verneutstyr anbefales. Pianostreng til å skjære gjennom gammel tetningsmasse mellom kjølen og kjølinnfeste. Denne jobben er altså absolutt gjennomførbar med litt planlegging og gung-ho pågangsmot. Var vel tider hvor jeg så litt mørkt på det, men fikk heldigvis god moralsk støtte fra kompiser. Båten får vel i praksis nytt liv etter en slik operasjon, om det gjøres på en fagmessig akseptabel måte. Jeg hadde inne en båtinspektør innom som ga meg innspill underveis, og har fått skrevet en rapport hvor reparasjonen er beskrevet (som akseptabel etter faglige standarder heldigvis). Du får spørre om det er noe spesifikt du lurer på :-) Finnes kanskje en Mamba-klubb som kan tipse om typen kjølbolter. Kan være en idé å trekke ut kjølboltene og se om det er groptæring på disse. Redigert 21.August.2019 av Thostr (see edit history) Link to post
S/Y Sprøyt Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Takker @Thostr! Det gjør godt å vite at du fikset det med godt resultat. Når du skriver tre uker, innebar det fulle dager, eller ettermiddager og helger? Jeg kommer til å ta ned masten, og satser på at båten kan henge på truck mens kjølen er av. Godt tips med båtinspektør, er i ferd med å tilknytte meg en. Ja, supert at jeg kan sende deg mer spissede spørsmål når planleggingen skyter fart og jeg kommer i gang! Link to post
Guest Thostr Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 (redigert) Første halvannen uke var intens med mye slipearbeid og senking av kjøl. Fri fra jobb, jobbing fra tidlig til sent. Resten var forholdsvis rolig med støping i flere omganger. Hadde litt utfordringer med temperaturkontroll (april i Tromsø, @Kjellg stilte opp med en temperaturkontroller som hjalp en god del). Brukte nøyaktig en dag på montering av kjøen med kapping av gjengestenger til nye kjølbolter, kapping av nye skiver og klargjøring til pakking og så selve pakkingen (brukte forøvrig Sikaflex 291i). Regner med du skal støpe mens kjølen er skilt fra skroget, slik at ikke kjølen presser laminatet i kjølinnfestet oppover mens du støper. Utrolig deilig følelse å ha fikset dette og vite at kjøl-helsen er god på båten. Så bare stå på, og ta mye bilder underveis :-) Redigert 23.August.2019 av Thostr (see edit history) Link to post
S/Y Sprøyt Svart 8.September.2019 Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 Hei igjen @Thostr og dere andre med Mamba, da er jobben i gang, og nedsliping av kjøl avdekker en mildt sagt eksentrisk stykke arbeid mellom kjøl og innfeste. I forkant er det snakk om en millimeter mellom kjøl og innfeste, i bakkant er det flere cm med sika/ sparkel mellom kjøl og stuss. Denne har sprukket opp, som dere ser på bildet. Så kjølen har i utgangspunktet vært festet skjevt på. Du sa du gjorde arbeidet med en kraftig krybbe og stropper - jeg lurer på om jeg skal bygge en krybbekonstruksjon med 2’8 eller 2’6, + vanlige støtter, og med to industrielle stropper båten kan hvile i mens kjølen er av. Har du bilder fra da du gjorde ditt arbeid, til inspirasjon? Best, Audun Link to post
Guest Thostr Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Her er et bilde som viser mitt oppsett. Mange som fusker med sparkel og guffe. Nå skal det riktignok være sikafleks mellom kjøl og kjølfeste, men ser jo ut til at noen har strukket den ideen litt lang hos deg eller ikke fått strammet boltene i tide. Vekk med alt som ikke er uskadd laminat eller kjøl; take no prisoners! Link to post
LaTor Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 (redigert) Hei, skal bytte løygang og må derfor demontere hylle bak trapp. Noen ideer til hvordan dette gjøres? Finner ingen skruer, kan se ut som om den er festet til veggen bak kartbordet… Redigert 27.Juni.2023 av LaTor (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn