Glenners Startet 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2009 Jeg er rimelig færsk innen dette båtopplegge. men er det slik at DENNE trenger kun strøm? Finnes det noen som er billigere? Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 (redigert) Den trenger strøm og en tilkobling til en NMEA 183 "talker" som sender $GPRMC eller $xxVHW - tror jeg uten å ha sjekket. Redigert 3.Desember.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 hu? hva er det? kor får man en slik? ka de koster? Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
trikkern Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Ja, jeg kjøpte nettopp denne hos Nettbåt, men jeg betalte kr 1495 + oppkrav/frakt. Går prisen opp før jul? Skulle vært omvendt! Du kobler bare til strøm. GPS-mottakeren er en liten dings med ledning og plugg. Den setter du på frontruta eller annet sted med fri utsikt. Jeg har nå felt instrumentet inn i dashbordet. Speedometer må man ha. Husk å spesifisere om du skal ha til max 30 eller 60 knop. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Du kobler bare til strøm. GPS-mottakeren er en liten dings med ledning og plugg. Den setter du på frontruta eller annet sted med fri utsikt. Oopsss som utviklingen går. Innebygget GPS! Glem mitt innlegg Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 hvorfor må du ha analog, holder det ikke med en vanlig GPS? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Glenners Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Har jo det også men har en plass ledig i dæsjen Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
Ra Balder Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Har den NMEA utgang også, slik at jeg kan bruke GPS dataene f.eks. til VHF'en? Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Glenners Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 VHF ? kan kem som helst kjøpe det da? Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Ja, men for å bruke den kreves sertifikat - med mindre du er i nød. Husk at å ha den påslått er det samme som å bruke den. Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 De selger jo slike på biltema til under 1000 lappen, er det sertvikat krav på de da? Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Det kreves ikke sertifikat for å kjøpe en. Men har du ikke sertifikat så har du ikke lov til å slå den på, med mindre du er i nød. Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Kan kurses opp av noen med sertifikat? Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Klart det. Men det kreves at man består en offentlig eksamen. Sitér dette innlegget Link to post
Glenners Svart 4.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Får man tildelt en frekvens eller kallenavn da? Sitér dette innlegget 15-16 fot båt av nyere alder kjøpes. Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Du får lov til å bruke alle sivile maritime VHF kanaler (frekvenser), båten din får et kallesignal f.eks LL1234 og et Maritime Mobile Service Identity (MMSI) nummer f.eks 257639990. (Det er nummeret til en som jeg skylder en halv øl). Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Denne Wema "fartsmåleren" viser altså GPS-målt hastighet (SOG) og båtens kurs (COG). Det er ikke mulig å koble denne til noe som helst annet utstyr. Jeg kjøpte denne fordi den er STOR og LETTLEST, (100 mm diam.) slik at jeg slipper å ta på meg lesebrillene slik jeg må med kartplotterens små skrift. Kartplottere er bygget for unge mennesker med fullgodt syn og ikke for oss aldrende langsynte sjøfarere er nå min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 Den trenger strøm og en tilkobling til en NMEA 183 "talker" som sender $GPRMC eller $xxVHW - tror jeg uten å ha sjekket. Nok en gang viser det seg at flere i forumet kommer med ukvalifiserte svar. Hvorfor ikke sjekke før man kommer med vranglære/faktafeil i sine svar?? Faktisk bedre å ikke komme med svar, enn å komme med direkte feil. Godt det er andre som retter dette relativt raskt, men det er det vel ikke alltid.. Skjerpings Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Honduras Svart 21.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2011 2.trikkeren tar rev i seilet to innlegg senere, legger seg flat og innrømmer at utviklingen har løpt fra ham. Så det er litt sent å hakke på ham nå. Skjerpings... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.