Jump to content

Analog knopmåler via GPS

Glenners

Recommended Posts

Ja, jeg kjøpte nettopp denne hos Nettbåt, men jeg betalte kr 1495 + oppkrav/frakt. Går prisen opp før jul? Skulle vært omvendt!

Du kobler bare til strøm. GPS-mottakeren er en liten dings med ledning og plugg. Den setter du på frontruta eller annet sted med fri utsikt.

Jeg har nå felt instrumentet inn i dashbordet. Speedometer må man ha.

Husk å spesifisere om du skal ha til max 30 eller 60 knop.

Denne Wema "fartsmåleren" viser altså GPS-målt hastighet (SOG) og båtens kurs (COG). Det er ikke mulig å koble denne til noe som helst annet utstyr.

Jeg kjøpte denne fordi den er STOR og LETTLEST, (100 mm diam.) slik at jeg slipper å ta på meg lesebrillene slik jeg må med kartplotterens små skrift.

Kartplottere er bygget for unge mennesker med fullgodt syn og ikke for oss aldrende langsynte sjøfarere er nå min mening.

• 1 år senere...

Den trenger strøm og en tilkobling til en NMEA 183 "talker" som sender $GPRMC eller $xxVHW - tror jeg uten å ha sjekket.

Nok en gang viser det seg at flere i forumet kommer med ukvalifiserte svar. Hvorfor ikke sjekke før man kommer med vranglære/faktafeil i sine svar?? Faktisk bedre å ikke komme med svar, enn å komme med direkte feil. Godt det er andre som retter dette relativt raskt, men det er det vel ikke alltid..

Skjerpings :wink:

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...