Jump to content

Korleis finansierer folk jordomseglingar?

S/Y Emma

Recommended Posts

Eg er i planleggingsfasen av ei tre år lang jordomsegling med avreise om 3 til 5 år. Planen så langt har vore å betale ned heile båten og spare opp lommepengar for tre års forbruk før avreise, og dermed kome heim att gjeldsfri.

No vurderer eg oppgradering til større båt. Det vil i så fall føre til at eg ikkje vil kunne betale ned heile båten før avreise. I staden ser eg på mulegheitene for å ta opp eit avdragsfritt lån på båten og berre spare opp lommepengar til tre års forbruk. Eg har mulegheit for å ta opp lån med sikkerheit i fast eigedom.

Korleis er det vanleg å finansiere ei jordomsegling når ein ikkje har hus og eigedom ein kan selje først? Reiser dei fleste med lån på båten, eventuelt også med lån på forbrukspengane?

:confused:

Vel : Vi har en skummel plan om å reise i 2011. ( skal bruke neste sesong til å oppgradere båten m/ radar , riggdetaljer, interejør detaljer o.l)

Man sier som en tommelfingerregel at en tur koster deg en årslønn ( og den er variabel p.g.a høyere lønn jo mer komfort "trenger" du :)) Jeg håper imidlerttid at jeg kan nøye meg med et beløp langt under det. Båten min er nedbetalt i løpet av 2010.

Jeg og kona har to leiligheter ( sån er det når man møtes sent i livet ). Vi leier ut begge disse, og regner med å få et overskudd på ca 5- 6000,- i måneden på det. ( veldig forsiktig anslag) Det bør dekke driften av båten. I tillegg ar spart opp på bok ca 500 000,- som skal drifte resterende. - Skjønt det er ingen mål å bruke opp alle pengene. Vi planlegger kun ett år, med den vanlig melkeruta. Vi vurderer sogar å skippe tilbakeseilingen og rett og slett sette båten på et transport skip tilbake til Holland i April, slik at reisen starter i slutten av juni og avsluttes i Karibien i April. Deretter tar vi en ukes ferie og seiler båten frA Holland og hjem i Juni )

Forøvrig vet jeg om noen som har reist ut med lånte midler ( de hadde overskuddsikkerhet i boligen) og fått en låneordning, hvor de har 3 års avdragsfrihet på lånet. De har da lånt opp slik at de har penger til rentebetaling og "forbruk" under turen. Sån rent økonomisk er det jo helt villt, men det gjør at du kan virkeliggjøre en drøm. De som gjorde det var imidlertid bare ute ett år.

Redigert av Rastløs (see edit history)

Jeg ville ha revurdert den saken om bytte til større båt. Etter å ha lest utallige reiseskildringer er inntrykket jeg sitter igjen med at man ikke bør velge for stor båt. Utgiftene øker betydelig, og alle problemer blir større og vanskeligere å løse. Det meste av utstyr utsettes for betydelig slitasje underveis, og reparasjon og fornying av dette blir rimeligvis dyrere jo større båten er.

Ellers finansieres vel slike turer på forskjellig vis, alt fra studielån til salg av eiendeler, sparing osv. Enkelte velger også å ta jobber underveis for å få litt påfyll til reisekassa, og på den måten strekke turen litt lenger. Angående spørsmålet om avdragsfritt lån kommer det vel mest an på sikkerheten, med tanke på at det er vanskelig å forsikre båten for en jordomseiling kan du neppe bruke båten som sikkerhet. Men du siser jo at du har mulighet til sikkerhet i fast eiendom, da burde du ligge bedre an.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Forøvrig vet jeg om noen som har reist ut med lånte midler ( de hadde overskuddsikkerhet i boligen) og fått en låneordning, hvor de har 3 års avdragsfrihet på lånet. De har da lånt opp slik at de har penger til rentebetaling og "forbruk" under turen. Sån rent økonomisk er det jo helt villt, men det gjør at du kan virkeliggjøre en drøm. De som gjorde det var imidlertid bare ute ett år.

er det vilt? dette er jo en investering i livskvalitet og minner.

Kansje mer vilt og bruke 300`tusen på et nytt kjøkken eller kjøper seg en ny bil til 450`der en taper 20% første året.

Tusen takk for gode svar. Som de skjøner er eg litt i villrede når det gjeld finansieringsbiten av ein slik tur, så det er fint å få innspel på ulike finansieringsmodellar. Korleis er det forresten med forsikring undervegs? Eg har fått inntrykket av at mange vel å reise med uforsikra båt, då det fort kostar i underkant av hundre tusen kroner å forsikre ein båt på jordomsegling i tre år. I boka "S/Y Blaatur" (bra bok!) anbefalte dei faktisk at ein ikkje forsikra båten dersom han kosta mindre enn ein halv million kroner.

Hvilken båt og hvorfor ikke Carteren?

Carteren er vel og bra han, men han vert kanskje litt liten om ein skal vere fleire om bord. Dessutan treng han ein god del oppgraderingar før ein kan leggje ut på langtur.

På ei anna side har eg fått eit inntrykk av at dess mindre båt ein har, dess artigare vert turen!

Jeg sendte mail til Norwegian Broker for å høre om forsikring for tur/retur karibien

Båt forsikret for 1350 000.-

Svar klipp/limt fra mail:

Hei

Vi forsikrer mange båter t/r Karibiske Hav.

Slik markedet er nå vil premien bli ca kr. 17.500, men det avhenger jo litt av hvor du skal og hvor lenge du blir borte.

Så spurte jeg om premien ville endre seg om vi tok turen ut i stillehavet og rundt globusen.

Hei

Da vil premien være som indikert – eller noe lavere, men markedet forandrer seg jo hele tiden.

en kamerat var et sted i Karibien hvor flere jordomseliere møttes. De fleste hadde spart penger for å reise rundt jorda. Enkelte kom fra godt betalte jobber og hadde bare hoppet av. Det var en person som ikke ville svare på hvordan han finansierte det, en Italiener. Min kamerat forstod at han ikke burde mase mer, og når Italieneren hadde gått så sa en av de andre som kjente til vedkommende. He finance the trip with bankrobbery....hehe..fyren ranet banker i Italia og andre steder for å finansiere jordomseilingen:)

er det vilt? dette er jo en investering i livskvalitet og minner.

Kansje mer vilt og bruke 300`tusen på et nytt kjøkken eller kjøper seg en ny bil til 450`der en taper 20% første året.

Ja jeg synes å finansiere en tur på KUN lån er villt når du teller krone for krone, men for all del det er som jeg skriver : - det gjør at du kan virkeliggjøre en drøm :yesnod: Og hvis du fortsatt har betalingsevne når du kommer hjem så er jo det et alternativ

- og personlig vil jeg spare opp noe midler FØR jeg drar for ikke å sitte med alt for store byrder når jeg kommer hjem, men det er ikke min sak :wink:

Redigert av Rastløs (see edit history)

pettersand: Hei, godt spørsmål du har der. Klart man kan oppleve mye, uten å seile jorden rundt. Jeg vil dra på langtur for å oppleve mye seiling og mye flott natur/landskap/kultur/mennesker osv. For å oppleve dette trenger man ikke gå rundt jorden, men føltes naturlig å sette dette som et mål. Man trenger ikke komme til toppen av Mount Everest for å føle høyde, oppleve klatring osv, men det er noe eget å gjøre det, noe eget å si/tenke at man har gjort det.

edit: Legger til poenget Steinsvik kom med, når du først drar på langtur, like greit å kjøre løpet fullt ut når man først er i gang.

Redigert av mingebretsen (see edit history)

Tja. Det er jo ei mulegheit ein truleg berre vil få ein gong i livet. Då er det like greitt å køyre løpet fullt ut :yesnod:

Det er nok vanskeleg å forestille seg korleis det vil verte før ein sit midt oppe i det, men eg har jo eit visst inntrykk av at dei fleste som startar på ein slik tur fullfører. Og det er jo inga skam å snu om ein etter kvart finn ut ein har teke seg vatn over hovudet...

Vi har i mange år planlagt langtur men har i det siste moderert oss til å ta det som det kommer og ikke sette noe spesifikt mål , vi kommer til å reise avgårde og om vi kommer til England og har lyst å reise hjem så gjør vi det , kommer vi til karibien og har lyst til å reise inn i stillehavet så gjør vi det når vi eventuelt kommer dit men det jeg har mistet lysten på er stykket fra australia og hjemover og mye av grunnen er piratfrykt og i tillegg så føler jeg ikke at det er noe spesielt fristende med den delen av verden om man ser bort fra Fillipinene og Thailand.

Derfra og videre mot afrika eller opp rødehavet det frister ekstremt lite så om vi skulle finne på å ta turen inn i stillehavet så blir det i verste fall stillehavet rundt før vi stikker nesa tilbake veien vi kom fra.

Vi vil bare reise for å reise uten å ha noe direkte mål annet enn at vi vil være der man bør være i forhold til årstidene til enhver tid.

Vi finansierer turen ved at jeg jobber underveis

Redigert av Enzo (see edit history)

Enzo: Hvordan skal du jobbe underveis? Det er jo flere måter å gjøre dette på, så hadde vært interesant å høre hvordan du legger det opp. Jeg selv, ettersom jeg er fotograf med god erfaring også innenfor filmfeltet planlegger jeg å gjøre noe med dette, men ikke kommet så langt i planleggingen ettersom jeg ikke har planlagt avreise før om 5-6 år.

For et par uker siden stod vi ved traversdokken i Yachtmarinane i Marmaris for å ta båten på land. Etter oss kom en stor al. van der Stad-konstruksjon med austeralsk flagg. Vi kom i snakke med paret ombord- de kom fra Austeralia! og var kommet til Tyrkia etter å ha seil i konvoy forbi Afrika og inn i Rødehavet. Piratene hadde utviklet en ny taktikk- havgående fiskebåter opp til 500 nm fra land m/ hurtigående ribber ombord m/gun og det som skulle til for å kapre skip utenfor det området som ble overvåket. To år! vil de bruke på jordomseiling og de var i rute. Hvorfor? hadde ikke tid til å bruke mer tid! Men det var hyggelige mennesker.

Ang. å jobbe undervis. Dersom en ikke er svært spesialisert på båtelektro o.l. tror jeg en ikke skal tenke så mye på det. I en verden hvor arbeidsledighet er et hovedproblem må en ikke tro at det aksepteres at så lett at "rike" yachtis kommer å tar jobber. Da må en heller prøve å basere seg på nettarbeid mot heimen i en eller annen form. Så har da norske banker også mye penger :wink:

PS: Du svart vel litt på det mens jeg skrev.

Redigert av pettersand (see edit history)
Carteren er vel og bra han, men han vert kanskje litt liten om ein skal vere fleire om bord. Dessutan treng han ein god del oppgraderingar før ein kan leggje ut på langtur.

På ei anna side har eg fått eit inntrykk av at dess mindre båt ein har, dess artigare vert turen!

Jeg har lest at man fint kan være 2 i en båt under 3 fot, så 3 skulle kanskje gå greit i Carteren? De i Eventyrlig Seilas hadde jo en Van der Stadt på 33 fot. Men det kan sikkert variere hvor praktiske båtene er da. Kvam hadde vel opptil 3 stk med seg i Sibir, hvertfall 2, i sin 37 fot Bostrøm. Men den tror jeg er rommelig.

Det er kanskje viktig å gå en runde på hva som virkelig er nødvendig for å legge ut på seilas, og hva som oppfattes som "must have", og hva som er "kjekt å ha" men ikke nødvendig. Tror man kan spare veldig mye på det.

Jeg holder med de som sier at om man låner en del av pengene, så er det veldig fornuftig dersom det er snakk om å realisere en drøm eller å ikke gjøre det. Som sagt, vi bruker også flere hundre tusen her hjemme på ting som ofte i bunn og grunn ikke kjøpes for noen annen grunn enn at man "ønsker seg det" o.l. Nytt kjøkken, flislagt bad, ny bil, osv, osv... Det er vel hva den enkelte ønsker å bruke penger på som er saken - og den eneste som kan bedømme om det er lurt eller ikke er vel en selv?

Håper du finner en fin progresjon i prosjektet ditt! Spennende å følge med på :)

JRO

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...