Ask Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Hei Eg var på tur i 14 mnd. i 04/05 og har lest mykje om langtursegling. Det er eit faktum at det ikkje er noko fasitsvar på spørsmålet. Det er alt frå oligiarkar til boms som seglar på langtur. Det er to hovudtypar. Det eine er unge folk (som deg?) på lågt budsjett. Dei har det kulast, synest no eg. Kast loss så fort som mogeleg. Det andre er godt vaksne folk med god økonomi. Dei har som regel førebudd seg godt, òg økonomisk. Det er mange som har reist jorda rundt i svært små båtar og med svært låge budsjett. For meg er det ikkje verdt det. Les litt på heimesidene til BIKA, Soprano (svensk) og Valkyrien, du finn dei på nettet. For meg er det ikkje verdt det å reisa med så små båtar. Å få nok særleg inntekt i andre land kan du sjå bort frå, med mindre du har heilt spesiell kompetanse eller har ein jobb du kan ta med deg. I mange land er det like vanskeleg for oss å få arbeidsløyve (og jobb) som det er for utlendingar (utanfor EØS) å få løyve i Noreg. Blir du tatt for ulovleg arbeid så må du som oftast ut, men det er ikkje sikkert du seglar på eigen kjøl. Det er òg eit faktum at langtursegling kostar meir enn mange trur. Då me var på tur så finansierte me det med fødselspengar, gode skattefrie utleigeinntekter og nokre kjenningar som var med i periodar spleiste på kostnadar. Me var òg heldige, slik at det ikkje var så mykje som rauk. Eit anna råd er å syta for å ha minst mogeleg heime som kostar pengar å lagra, forsikra, vedlikehalda eller som fell i verdi. Dei fleste langturseglarar har til felles at før eller seinare så må dei på land att. Ein ting er å vera blakk når ein kjem heim. Ein annan ting er å koma heim til mykje gjeld. Det er skreve mykje om kva som er rette båten. Somme meinar at den beste langturbåten er den du har... Eg meinar at den rette båten er maks 12 meter og så trygg og komfortabel at ein faktisk held ut. Somme seier "Go small, go cheap, go now". Det siste er eg samd i. God tur. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 (redigert) En ting noen gjør er å reise når de får barn. Da har mor permisjon og mottar lønn . Vi kjøpte båt i våres og reiser melkeruta til sommeren. Med bare drøye året til planlegging, sparer vi det vi kan og klarer nok akkurat til driftbudsjettet (200 000+) og det meste av utstyret. Selve båten har vi lån på, og det samme gjelder huset. Vi selger bilen og leier ut huset. Det vil dekke lånene. Vi har også mer sikkerhet i eiendom tilgjengelig, dersom vi skulle få bruk for det. Ingen tvil om at en sånn tur koster, og man kan sikkert kalle det økonomisk galskap. Man går tross alt glipp av to årslønner (to pers, ett år). Når det er sagt, har jeg fremdeles tilgode å høre om noen som har angret på en slik tur. Vi kjøpte en relativt ny båt for at det ikke skal bli for mye skruing og med en del det av utstyret man trenger på en slik tur allerede ombord. Men allikevel er det mye man trenger som man ikke har tenkt på, og skal man f.eks være med på ARC'en er det egne krav til utstyr og de blir stadig strengere og mer omfattende. Mye av utstyret for man brukt til halv pris av de som kommer hjem fra langtur, og har man god tid er det mange gode tilbud på finn.no, sorgenfri.no og seilas.no. Ang. størrelse så ville vi ha god plass til gjester, så vi endte opp med 42 fot med tre lugarer (vi er to voksne og en tre-åring). Planen var 39, men det var et godt tilbud.... Som andre nevner blir det nødvendigvis dyrere med stor båt, og eneste fordel er vel stort sett at komforten blir noen hakk bedre. Fikk selv tilbud på forsikring fra to selskap denne uken, Pantenius med 30000,- og et engelsk som jeg ble anbefalt men ikke husker navnet på i farta med 15000,-. Har ikke lest vilkårene ennå. Lykke til, og en siste ting: Sett en dato for avreise, skryt til alle om at DA drar du uansett om du er klar eller ikke. Da er det større tjangs for at det blir noe av, også fordi det blir veldig flaut hvis du ikke gjør det etter all skrytinga.... S/Y Leahnis Redigert 5.Desember.2009 av Frehau (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Servicemannen Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 En ting noen gjør er å reise når de får barn. Da har mor permisjon og mottar lønn Opp i senga folkens og gjør "dodo". Nå blir de heftig tur... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
SRA Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Jeg har lest at man fint kan være 2 i en båt under 3 fot, jeg ville nok valgt en større båt Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Det kan jo være småvokste folk Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 En ting noen gjør er å reise når de får barn. Hjemkomsten blir kanskje ikke så hyggelig hvis bidragsfogden står på kaia Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Frehau Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 Det er faktisk ikke ulovlig under visse forutsetninger så vidt jeg vet. Men da dette ikke er aktuellt for oss, har jeg ikke gått i dybden på det. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
jupan Svart 7.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2009 jeg ville nok valgt en større båt Glemte jeg å si at jeg mente Sven Yrvind og hans kamerat Sky-vind? Sitér dette innlegget Link to post
Haarek Svart 30.August.2017 Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Hei S/Y Emma, er en stund siden spørsmålet ble stilt, men jeg kunne gjerne tenke meg å høre hvordan gikk det-fikk du finansiert jordomseilingen eller ble det lagt på hylla? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 (redigert) Ahoy! Ja, hehe.... Det er en stund siden nå :D Kort fortalt: Jeg kjøpte og nedbetalte en båt til 270.000. Møtte så ei dame som flytta inn. Vi solgte båten billig. Hun solgte leiligheten sin, og vi kjøpte en ny båt til 650.000. Vi oppgraderte den så for et par hundre tusen. Jeg kjøpte meg inn i halve båten. Vi sparte et par år, så dro vi på tur i to år. Kom hjem i fjor. Brukte til sammen ca 500.000 kroner på to år, pluss båten, som vi fremdeles bor i. Redigert 30.August.2017 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.