Jump to content

Er det et problem å ha tresnekke på sjøen over vinteren?

Merlis

Recommended Posts

Hei folkens!

Noen kamerater og jeg har en snekke vi helst skulle blitt kvitt, grunnet at vi ikke har noen steder å ha den i vinter og den er heller ikke verdt å koste på noen vinterlagring.

Er det noen som har noen tips om hva vi kan gjøre? Vi gir den veldig gjerne bort, men er for øyeblikket ingen interesserte.

Båten ligger i ferskvann og det blir som oftest is der på vinterhalvåret. Derfor lurer vi på om det er sannsynlig at den fortsatt ligger der til våren?

Om noen er interessert i den kan jeg få fikset noen bilder og informasjon om båten.

På forhånd takk!

Mvh

Jonas

Hei, Joan e36!

Bilder hadde gjort seg.

Dersom du legger de ut her og forteller at den er til salgs, så kanskje en trebåtentusiast slår til. De er gærne nok til å finne på slikt, ser du. :crazy:

Lite trolig at ei tresnekke klarer seg i frosset ferskvann gjennom en lang vinter uten godt tilsyn. Vekslingen mellom frost og tøvær har tendens til å få bordene til å gå fra hverandre (issprenging). Og da lekker det mer og mer. Ville jo vært synd om den gikk nedenom.

Redigert av trikkern (see edit history)
Hei folkens!

Båten ligger i ferskvann og det blir som oftest is der på vinterhalvåret. Derfor lurer vi på om det er sannsynlig at den fortsatt ligger der til våren?

På forhånd takk!

Mvh

Jonas

Vet ikke om det er foreskjell på ferskvann og sjøvann`s is, men den tresnekka har flere år i isen uten å ta skade.

vinter_dvale.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for svar og hjelp her!

Vi har et problem med å få den opp nå, da vi ikke har tilgang på bil med 4 hjulstrekk, båthenger (kan vi leie) og i tillegg så er det noe galt med diesel "krana". Den som man styrer om motoren skal få tilgang til diesel eller ikke. Den krana har knekt slik at motoren ikke starter. Dette er noe vi heller hadde likt å pusle med på våren når temperaturene begynner å komme tilbake og det går ann å ro ut til bøya uten å fryse ihjel.

Men vi får snart bestemme oss for hva vi skal gjøre.

Det har kommet inn mange forskjellige forslag fra folk vi har hørt med og det vi får oftest som svar er "kan dere ikke bare sekke den da? Det er jo bare treverk". Men jeg har ikke noe lyst til å forurense enda mer ved å sekke den med motor osv. Så derfor håper jeg vi kommer på en måte å få den opp på.

Hadde vi fått den opp kunne vi bare tatt ut motor og "drivverk" og hugget opp resten av båten slik at det bare hadde vært å brenne treverket eller kaste dette og heller eventuelt selge motoren. Men får se hva som skjer. Har dere flere gode forslag er det bare å rope ut! =)

Jeg har jo kjøpt meg min egen båt (en Draco) for å slippe akkurat dette "maset" som det ofte blir når man eier båt og liknende sammen med flere og det er mye forskjellige meninger på det meste.

Men er nok redd det må gjøres noe med snekka snart.

Kan jo som nevnt her legge ut noen bilder av den og se om det er noen her inne som vil ha den gratis. Spiller ikke noe rolle om vi taper pengene vi har brukt på den, bare vi slipper å tenke på den da vi går på skole og egentlig har andre ting vi burde bekymret oss mer for.

Motoren som sitter i den er forresten en god Sabb diesel. HK er uvisst, men tipper fra 8-12 eller liknende. Fin motor som ikke bruker diesel omtrent.

Den er ensylindret og får den gode "snekketøffingen" til å gjøre båtturen idyllisk.

Ellers er det lite arbeid som gjenstår på den for at den skal bli grei. Båten er ikke pen, men den er fin for dagsturer og fiske. Meget stødig båt som er god i sjøen. Båten og motoren er fra 1956.

Båten er 24 fot og har "hytte" som er laget i seinere tid.

Båten er kostet på noe det siste året. Vi kjøpte båten for 2500. Da så den rett og slett ikke ut. Men i vår pusset vi opp treverket så godt vi kunne og dette ble greit nok. Vi byttet ut "hytten" med nye plater og malet dette da den gamle "hytten" var meget råtten og dårlig. Det er lite som gjenstår for å få den i god bruksstand. Båten ble kostet på ca 9000 kr i vår + kjøpssummen på 2500 kr. Så de totale kostnadene på båten har vært 11.500 kr.

Vi gav egentlig bort båten, men det viste seg at dette var meget useriøst da de nektet å skrive kontrakt på at de tok over båten. Så det virket nesten som de ville ha båten i vårt navn tilfelle noe skulle skje.

Om noen er interessert, er det bare å sende meg en mail til: jonas_andersen_1@hotmail.com

Mvh Jonas

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...