Jump to content

Når er det rett å forlata ein seglbåt på havseglas?


Ask

Recommended Posts

Spørsmålet som stilles er: "Hva er din mening? Når bør en båt forlates på havet?"

 

Tror det spørsmålet må besvares basert på hvilke kriterier man har til regattaen (ARC).

 

Er deltagelsen jobb, og det primære er en topp plassering, forstår jeg at noen forlater fartøyet etter et rorhavari.

Er det egen båt og opplevelsen er det primære, venter man vel til båten synker.

Link to post

Nå er det vel slik at mannskapet ombord på Auliana II fikk beskjed om å gå fra båten etter at forsøk på slep med feste i pullerter førte til at disse røk og neste steg var å slepe etter masta. Da ville jeg nok foretrukket å være ombord i sleperen selv. Dog synes jeg det er merkelig at de ikke rigget et nødror og kom seg hjem selv, da båten forøvrig virket å være inntakt. En annen ting jeg stusser på er at slepet røk. Det var motvind og noe sjø, men jeg er av den oppfattning at med rett utstyr så skulle det ha gått bra. Jeg skal selv delta på ARC'en neste år, og kommer til å ha en lang tykk treslått trosse med for evt. slep. Denne vil bli gjort fast i aktre puller, så en runde rundt mittre puller, så en gang rundt puller forut før den går ut. Dette på begge sider. I tillegg vil jeg ha med et drivanker (ikke para), og bruke dette bak båten hvis nødvendig for å holde slepetauet stramt og båten på stø kurs. Det burde bedre oddsen noe. Ellers er det vel opp til hver enkelt å forlate skuta nå man har nådd sin egen grense, og når det er andre båter i nærheten blir nok denne grensen noe lavere enn om valget hadde vært å gå i flåten. Men det er en kjent sak at folk går for tidlig fra borde, og at båter har blitt funnet drivende uker senere i relativt god behold. Det heter seg vel at man ikke skal gå i flåten før man må gå OPP i den...

www.leahnis.net

Link to post

Men når man så forlater båten, og spesielt når man forlater båten i relativt kontrollerte former og blir plukket direkte opp i annet fartøy, hva gjør man med båten? Lar den seile sin egen sjø eller senker den?

Om den får drive rundt er den vel en fare for andre båter?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Spørsmålet til tråden er helt umulig å svare entydig på. Men sikkerheten til mannskapet har selvfølgelig 1.prioritet og her blir mannskapets (og skipper også selvfølgelig) erfaring og kompetanse helt avgjørende for hvilken strategi en velger. Det er derfor ingen grunn til å kritisere de valg som ble gjort uten at en har svært inngående kjennskap til hendelsen og folket ombord.

Link to post

"Hvem har slik autoritet"

 

Redningsmannskapet har vel en slik autoritet hvis de skal foreta et slep. De vil nok nødig stå til ansvar for personskade hvis slepet skulle ryke. Båten ble forlatt, nødror ble rigget på land og installert på et senere tidspunkt. Båten ble så vidt jeg leste kjørt for egen motor tilbake til LP.

www.leahnis.net

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...