Benji Startet 5.Desember.2009 Del på Facebook Startet 5.Desember.2009 Heisan, noen som har gode råd. Har en Yanmar 3 QM fra 1979 - sjøvannskjølt. Den starter og går meget godt, MEN, om det er varmt i vannet så får jeg varsel på temperaturen, ikke når jeg går, men når jeg har stoppet (feks for å tanke) og skal starte igjen. Kjølevann kommer ut i bra mengde, og alarmen gir seg etter 10 - 15 sekunder. Har funnet ut at vannet på ett eller annet vis blir borte over føleren - går ikke i oljen, eller andre steder jeg kan se, og problemet oppstår kun på veldigt varme dager. Noen har sagt at vannet rett å slett "koker" bort ved føleren, da det ikke er verdens største kanaler der. Noen som kan gi tips, råd - så takker og bukker jeg for det. Motor er renset med anbefalt middel av en forhandler, og den har kun gått i saltvann de siste 5 årene. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
nroo7 Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 hei det er vanlig att motortemp stiger etter att motor er slått av, temp stiger i ca 15 min ved avslått varm motor, dette fordi motor varme går ut i vannet som ikke sirkulerer når motor ikke går, vet ikke noe om denne type motor men dette skjer på alle motorer. Men så lenge dette ikke skjer under gange og temp er normal ellers hadde jeg rett og slett ikke brydd meg noe om Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Støtter den, la den svive litt på tomgang etter du har lagt til... Kjører du hardt å stopper den med ei gang. så starter innen noen min.. kan jeg love deg den alarmen kommer på mange.. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Ta også og rens kanalene med systemrens og ta ut anodene først,så blir dette bra regner jeg med.Hadde samme motor selv gjorde rent vært år med rens,da har du motor lenge. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Capitaine Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Vet du om eksosmanifold har vært rengjort noensinne på denne motoren? I tilfelle ikke, bør nok det gjøres, selv om du Benji skriver at det er bra med kjølevann som kommer ut eksosen. Det er i eksosmanifolden at saltutfellingen er størst på grunn av høyere temperatur her enn ellers på motoren. Det er enkelt å unngå for høy kjølevannstemperatur ved å demontere og rengjøre eksosmanifolden. Man kan skrape ut saltavleiringene/rusten, legge den i en oppløsning med Systemrens og/eller syrevaske den. Deretter er det bare å montere den på plass igjen med ny pakning og bruke motoren ca. 10 år til neste rengjøring! Toppakningen på disse motorene fra Yanmar har også små hull for kjølevannsgjennomstrømning som kan gå tette eller delvis tette. Systemrens løser dette problemet. Saltavleiringer/rust er vanlig på de fleste sjøvannskjølte motorer, enten de eksempelvis heter Yanmar, Volvo Penta, Bukh eller Sabb. Et metode man med fordel kan benytte i tillegg, er å stenge sjøvannsinntak, koble fra slangen fra sjøvannsinntaket og sette denne ned i en oppløsning med Systemrens. Motoren vil da suge inn denne blandingen som vil løse opp salt og rust både inni motor og i eksosmanifold. Det må/bør da settes inn blindplugger der sinkanodene er da Systemrens ellers vil ødelegge disse. Så jevnlig vedlikehold med Systemrens, slik andre her alt har nevnt, er absolutt å anbefale, likens å la motor gå på tomgang en stund før den stoppes for å få ned kjølevannstemperaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.