mortya Startet 5.Desember.2009 Del på Facebook Startet 5.Desember.2009 Hei alle båtfolk. Har et spørsmål ang propell da jeg må bytte denne før sesongstart.(ja det er lenge til) Hva er å anbefale, alu eller i stål? Vet jo at stål er mye bedre, men kan den 3 doble prisen jeg erfarer forsvares. Dette gjelder en Johnson 70hk,på 17? fots båt. Etter hva jeg har forstått er det originalt med 13,25" og 17" i pitch. Skal jeg gå for samme specs på ny propell. Båten er ikke testet noe særlig av meg, så vet ikke hva som evt er optimalt. Båten er en Crescent 53 cabin. Takknemlig for alt av svar. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 (redigert) Du får ny stålpropell fra USA til rundt kr 2500 med frakt og moms. Kan jo være verdt det hvis man liker blanke ting Men før du bestemmer størrelse må du jo vite turtallet i dag. Helst målt med digital turteller, da den originale kan være feil. Min viser 250 rpm for lite. De fleste stålpropeller gir litt lavere turtall enn samme størrelse i alu siden de som regel er litt cuppet, men de gir samtidig litt bedre skyv. Redigert 5.Desember.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-stig- Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 hiv båten på sjøen, kjøp/lån deg ett multimeter eller lignende som leser nøyaktig turtall, ta med en gps og test båten. kjør så innom vekta (om du har henger) å se hva båten veier. da har du ett godt utgangspunkt for å finne en god propell. vær sikker på at motoren er frisk, (kompresjonstest, god fordeler/plugger/kabler og riktig tenningstidspunkt) og båten fri for vekst under. spør gjerne på dette forumet etter riktig propell ( http://forums.iboats.com/forumdisplay.php?f=35 ) Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Takker så langt for svar. Det vil da si at jeg må teste den først. Båten ligger ikke på vannet. Den står inne i mi varm garasje og får full strekk i vinter. Ser jeg kan få tak i original spec alu propell på iboats for ca 90$. Da kjøper jeg en slik først og tar det derifra. Den propellen jeg har nå, den er så ødelagt at den skal ikke jeg kjøre med hvertfall. Morten Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Med en 17' med 70hk, så ville jeg holdt meg til aluminium, gevinsten med å gå for stål kommer til å være temmelig beskjeden. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 (redigert) Enten det er 2 eller 4-takts Johnson 70 så skal du ha samme type propell som jeg har på min E-tec 50. Men forskjellige hub/splines på 2 ogh 4-takt. Apollo-propellene har utskiftbart nav (XHS-106 på totakter og XHS-110 på 4-takter (johnson/suzuki)). Hvis du da ikke har en eldre sprint eller formula E motor. Jeg bestilte først en 15" her http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGui...lts.aspx?egid=5 men bytta til en 19" etter at jeg hadde fått 10 hk mere på motoren (bytta motorstyring). De har da f.eks. en APOLLO-993144 stålpropell som er 13-1/4" x 17" og den koster $245 inkl. navet. Tilsvarende propell i alu har de til $106 inkl. det separate navet (VORTEX-992114). Redigert 6.Desember.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fuskefanten Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 (redigert) Enten det er 2 eller 4-takts Johnson 70 så skal du ha samme type propell som jeg har på min E-tec 50. Har en E-tec 25 hk. Hvilke fordeler merket du med stålpropell på din 50 hk? Verdt prisen? Redigert 6.Desember.2009 av fuskefanten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 (redigert) I forhold til så mange andre kostnader så er det jo forsåvidt verdt prisen for meg som liker blanke ting Jeg gikk først fra 15" original alu til 15" stål da motoren var 40 hk. Farta økte med ca 1,5 knop, som kan tilskrives cuppingen og stivere propellblad. Det jeg ikke visste da var at turtellern viste 250 rpm for lite så jeg kunne da ha gått opp til 17" uten problem siden jeg sjelden har folk med. Etter modifisering til 50 hk så bestilte jeg 19" stål og den passer fint hvis jeg ikke har båten full av folk (men det har jeg aldri), da er 17" bedre. 18" hadde vært beste kompromiss men er ikke så vanlig størrelse. Men på en 25 hk ville jeg ikke ha kjøpt stål, en bra alu f.eks. Apollo Vortex er nok mer enn god nok. Koster jo bare $48 + $23 for navet. Utvalget i stål til 25 hk er vel dessuten ganske begrenset. Redigert 6.Desember.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fuskefanten Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Traff noe driv-ved i sjøen i en kanal i sommer, resulterte i en bulk i propellen og bøyd "flyndre", kilte seg mellom propellen og "flyndra" Med stålpropell kunne kanskje skaden blitt verre. Fikk bøyd bulken forsiktig tilbake, og ser bra ut nå. Men hvis skifte, er det jo spennende å tenke på noe som kan forbedre ytelsene... Går i overkant av 23 knop i dag. Hva med turtall? Endring mellom stål og alu i samme størrelse? Mtp at en kanskje kan gå noe opp i størrelse hvis høyere turtall? E-tecen det her er snakk om skal yte max på 5500 rmp. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 (redigert) Ja alu er snillere med motoren hvis man er uheldig og treffer noe.... Jeg ville heller ha bytta til en brukt E-tec 40, den er veldig sterk med mye kubikk. Sikkert noen som skal selge og bytte til større. Mange større båter som er litt undermotorisert med 40 hk. Du har jo nesten samme størrelse båt som jeg (Galia 440) hvis det er Hobby 430 du snakker om. Noen kg letter er den vel. I en test av Hobby 430 i bladet Båtliv stod det at 25 hk var for lite da båten tåler mye større motor. Med E-tec 40 og 17" prop så når du nok 30 knopstallet. Det gir en helt annen fartsopplevelse Jeg fikk 28 knop med 15" stål og for høyt turtall. Får 33 knop nå med 50 hk og 19" stål og litt for lavt turtall (5500 mot optimalt ca 5700). Alt målt med GPS, ikkenoe jukseknop her, slik som på FINN Jeg skal montere motoren på en alubrakett så den kommer 10 cm lengre bak og 5 cm lengre opp, da det ikke er flere hull å heise den opp med. Mindre motstand i vannet, kanskje får jeg 34 knop og optimalt turtall og da er jeg i mål. Ja turtallet går som regel ned med 100-200 rpm med stålpropell, hvis motoren fra før av er i rett turtallsområde. Min gikk ikke ned noe særlig da den hadde litt for høyt turtall fra før av. Redigert 6.Desember.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fuskefanten Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Ja, 25 hk ble et kompromiss pga ungdom uten "lappen" foreløpig. De har da lov til å kjøre den når de blir 16 (til våren). Men er greit nok med 2 - 3 i båten. Forrige båt gikk 38, så litt tamt med 23. Men, men. En må jo jenke seg når en er i ansvarlig alder Men neste båt blir ikke undermotorisert Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Med en 17' med 70hk, så ville jeg holdt meg til aluminium, gevinsten med å gå for stål kommer til å være temmelig beskjeden. Vi hadde en 16 fot gikk over til stål fra alu , økte hvis jeg ikke husker feil 17 eller 19km/t gps . testet ut mange stål før det. hadde samme turtall på motoren med stålpropellen . er helt klart verdt hver krone . billigere å bruke båten og da du ikke trenger så mye gasspådrag for å komme frem. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Vi hadde en 16 fot gikk over til stål fra alu , økte hvis jeg ikke husker feil 17 eller 19km/t gps . Syntes dette hørtes utrolig mye ut. 17-19 km/t er vel ca:9-10 knop økning fra alu til stål. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 er nok snakk om litt andre motoreffekter og hastigheter i Bukts tilfelle - og da er stål tingen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 ....mulig det, men trodde vi snakket om en 17 foter med 70 hk. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Syntes dette hørtes utrolig mye ut. 17-19 km/t er vel ca:9-10 knop økning fra alu til stål. Hadde på en 90hp suzuki, båten var og faktisk 18 fot . gikk inn på nettsiden til aquamar . http://aquamar.it/eng/scheda_prodotto.asp?prodotto=4 , Husker ikke om det var 17 eller 19km/t gps. var såpass gitt Men med en stålpropell som er mer cuttet kan man løfte motoren høyere og trimme den mer så en får mer baugløft noe en ikke kan med aluminium som vil spinne med en gang man prøver noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Hadde på en 90hp suzuki, båten var og faktisk 18 fot . Husker ikke om det var 17 eller 19km/t gps. var såpass gitt Jo, jeg forstår hva du mener, men har selv byttet fra alu til stål. Har nå en Ballistic stålpropeller (13,5x 17P) som er vesentlig "cupped". Motoren er heist og fartsøkningen ble ca: 2 knop (4 km/t) med max uttilting av motor. Kunne vært interessant å høre hvilken fabrikat stålprop du benyttet for å oppnå denne fartsøkningen.??? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 (redigert) Jo, jeg forstår hva du mener, men har selv byttet fra alu til stål. Har nå en Ballistic stålpropeller (13,5x 17P) som er vesentlig "cupped". Motoren er heist og fartsøkningen ble ca: 2 knop (4 km/t) med max uttilting av motor. Kunne vært interessant å høre hvilken fabrikat stålprop du benyttet for å oppnå denne fartsøkningen.??? Vi endte faktisk opp med ballistic 3 bladet xl propell . prøvde ut diverse propeller og størrelser før den riktige satt. vi heiste motoren så cav platen var ca 2.5cm over laveste punkt på skroget, hadde den litt høyere og men da spant den lett ut . aquamarbåten er relativt lett så mulig resultatet ble så bra grunnet det. toppfarten ble 43 eller 44 gps med små bølger. Fikk de siste 3knop grunnet mer luft under båten av bølgene, følte den "småfløy" litt. propellen vi endte med hadde faktisk samme stigning som aluen men helt annen form litt mer i diameter. Vi testet ikke alupropellen bed å heise motor før bytte så mulig den hadde gått litt bedre ved å heiset motoren litt til dens slippgrense så differansen ikke hadde vært så mye... Redigert 6.Desember.2009 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Vi endte faktisk opp med ballistic 3 bladet xl propell . prøvde ut diverse propeller og størrelser før den riktige satt. vi heiste motoren så cav platen var ca 2.5cm over laveste punkt på skroget, hadde den litt høyere og men da spant den lett ut . Hei igjen, har samme type propeller med samme høyde over laveste punkt på akterspeilet. Jeg skal gi meg her, men tydelig at Ballistic liker seg bedre på en Aquamar enn min Ryds. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.