Jump to content

Beste plass å montere utvendig svinger,Marex 23 DC,noen tips ?

hei sveis

Recommended Posts

Skal montere utvendig svinger på en Marex 23 DC,samme skrog som på Marex Gambler. Jeg prøvde meg å finne en egnet plass innvendig,men fikk ikke det til å funke. Jeg må vel da montere på hekken,båten har god V bunn,noen som har montert svinger på hekken på denne type skrog ? Hvilken plassering gir best signal,også i plan,marsjfart ? Noen som har erfaring ?

Du må få svingeren til å stå loddrett. Og at du får en liten vinkel på svingerflaten mot fartsretningen.

Et lite tips til dette, bruk glassfibersparkel. Boksene med glassfibersparkel kommer med et gult lokk på toppen (plastic padding tror jeg).

Etter å ha boret hull og slipt vekk gelcoat blander du en god deig oppå dette lokket, og så dytter du det over hullet slik at det blir en vannrett overflate. Du må gjerne støtte opp med en pinne. I det massen såvidt har begynt å herde til fast form fjerner du lokket og skjærer bort overflødig masse med tapetkniv. Og forter deg å borre nytt hull før den har herdet og blitt steinhard - det herder fort.

gjenta prosessen på innsiden av skroget.

Jeg har svingeren montert utvendig på hekken, og det fungerer bare i sakte fart (dvs opp til ca 8 knop). Over det mister jeg dybdesignalet i alle hastigheter.

Kunne muligens fått bedre virkning ved å flytte svingeren, men syns ikke det er noe problem å være uten dybdeangivelse i marsjfart.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...