hei sveis Startet 6.Desember.2009 Del på Facebook Startet 6.Desember.2009 Skal montere utvendig svinger på en Marex 23 DC,samme skrog som på Marex Gambler. Jeg prøvde meg å finne en egnet plass innvendig,men fikk ikke det til å funke. Jeg må vel da montere på hekken,båten har god V bunn,noen som har montert svinger på hekken på denne type skrog ? Hvilken plassering gir best signal,også i plan,marsjfart ? Noen som har erfaring ? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Du må få svingeren til å stå loddrett. Og at du får en liten vinkel på svingerflaten mot fartsretningen. Et lite tips til dette, bruk glassfibersparkel. Boksene med glassfibersparkel kommer med et gult lokk på toppen (plastic padding tror jeg). Etter å ha boret hull og slipt vekk gelcoat blander du en god deig oppå dette lokket, og så dytter du det over hullet slik at det blir en vannrett overflate. Du må gjerne støtte opp med en pinne. I det massen såvidt har begynt å herde til fast form fjerner du lokket og skjærer bort overflødig masse med tapetkniv. Og forter deg å borre nytt hull før den har herdet og blitt steinhard - det herder fort. gjenta prosessen på innsiden av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Takker for svar,men lurer på om du tenker på gjennomgående montering ? Den jeg har er ment for montering på hekken med medfølgende brakett,åltså bare noen små skruehull som trengs. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Jeg har svingeren montert utvendig på hekken, og det fungerer bare i sakte fart (dvs opp til ca 8 knop). Over det mister jeg dybdesignalet i alle hastigheter. Kunne muligens fått bedre virkning ved å flytte svingeren, men syns ikke det er noe problem å være uten dybdeangivelse i marsjfart. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
hei sveis Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Hei JonnyBoy! Har du montert svinger litt opp på siden i akteren eller helt i bunn ? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Den er montert litt opp på styrbord side. Vet ikke eksakt hvor mye det er snakk om, mener å huske den er montert ca midt mellom trimplanet og drevet. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
hei sveis Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 OK, jeg får vel prøve litt opp på siden,håper på flaks med lite luftbobler! JonnyBoy,hvordan er kabelen lagt utvendig på hekken i din båt ? Tenker da på hvor den kommer ut og hvordan det er best å feste kabelen/ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 (redigert) Kabelen ligger vertikalt oppover hekken til den er ca 5cm over vannlinjen. Der er det borret et hull som kabelen er trukket gjennom og tettet med Sikaflex. Redigert 6.Desember.2009 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
hei sveis Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Er kabelen også festet med Sikaflex eller? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Nei, kabelen ligger løst. Den burde sikkert vært festet bedre, men det var slik når jeg kjøpte båten og det har forsåvidt ikke vært noe problem. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
hei sveis Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 OK, finner nok på en grei løsning. Takker og bukker for svar ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.