tomeriks Startet 7.Desember.2009 Del på Facebook Startet 7.Desember.2009 Jeg skal bytte ut seilene i vinter, og har mottatt 2 tilbud, 1 fra O.S. Segel og ett fra Boding segel. Er det noen av dere som har erfaringer med disse?? Tilbudene jeg har fått er på Fullspillet storseil i Dacron, 2 rev, lazy-jacks og lazy bag. Rullegenua, med påsydd UV-skydd og Rullesystem (O.S. Segel oppererer med Plastimo, mens Boding har Furlex). Jeg foretrekker selv Furlex, men det har mest med egen erfaring med Furlex å gjøre+ design. Har hørt fra noen onde tunger at siden Boding får sine seil sydd i Polen så er duken av en annen kvalitet, men det får jeg ikke til å stemme, da jeg neppe tror at O.S. Segel sine duker er produsert i sverige, på linje med at Bodings duker neppe er produert i polen. Dette er en stor investering (alt er relativt, men for meg er det det..), og jeg håper på litt hjelp fra dere. Er det noen av dere som har erfaring med noe av det oven, og ev hva jeg bør legge vekt på er jeg veldig takknemlig for tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Jeg har ingen erfaring med disse. Selv har jeg hele seilutrustingen fra UK Syversen i Smögen. Storseil, genoa, storm/kryssfokk selvslående, lazybag og genoatrekk, gennaker med strømpe. Ting som jeg ikke mener har fungert etter hensikten, har blitt byttet/fikset uten kommentar/utgift. Førsteklasses folk å ha med å gjøre. Da vi kom første gangen for å bestille seil, hadde vi en lang og informativ samtale om hva- og hvorfor dukkvaliteter ville passe spesielt bra for oss. Vi har endt opp med rivesikker duk (spjærer ikke), seil som skal tåle bortimot det som Rassmus kan stille opp av krefter (naturligvis innenfor grenser). Hulda er ingen hurtigseiler, men uansett, seilene står meget bra selve etter flere år. Totalt sett er jeg meget godt fornøyd. Selv kryssfokka står som en påla, selv i borti 20 m/s manøvreres båten helt greit uten at jeg behøver å tenke på at vi må bøye unna for været. Egentlig er jeg dypt imponert. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 7.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Takk! UK Syversen seil har jeg hatt på en tidligere båt, og var veldig fornøyd. Sender annbudet mitt dit også :-) Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Flere seilmakere som har vintertilbud nå. Jeg får mine seil fra ullman sails som kommer fra http://www.sailgroup.se/. Disse var blant de første til å svare meg og gir gode tilbakemeldinger på evt. henvendelser. I tillegg kan en hente seilene selv skulle du ønske det. Ser du bor i Halden og de holder til nord for Gøteborg. Var blant de billigste, både på vanlig dacron og cruising laminat seil. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
tomeriks Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Etter å ha sendt forespørsel til flere seilleverandører har jeg endt opp med kun de 2 jeg startet opp med.. O.S. Segel og Boding. Har fått svar fra de fleste, men aldri noe tilbud.. Har de for gode tider?? Er det noen av dere som har noen erfaring å dele med helst boding segel eller O.S. Segel?? Grunnen til at jeg skriver helst boding, er at de har maler osv så jeg får ferdig tilpassede seil. O.S. Segel syr på mål, og jeg har lest endel om at seilene da ikke blir bra i første omgang, og at de må syes om. Har også lest at boding har dårligere seilduk enn hva O.S. Segel har av den grunn at seilene til Boding syes i polen og ikke i Sverige.. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte.. Som jeg har skrevet tidligere er det vel tvilsomt at denne duken er laget hverken i polen eller Sverige.. Er veldig takknemlig om noen kan dele sine erfaringer.. Sitér dette innlegget Link to post
PAGURUS III Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Hei Etter svært mye vind og hard seiling i sommer, så de gamle seilene mine ut som om de kom fra den "Flyvende Hollender". Tidligere i høst gikk vi derfor igjennom det samme som deg; vi kontaktet mange seilmakere, både norske, svenske, amerikanske og thailandske (tror jeg det var). Utrolig nok så var det veldig mange som ikke gadd svare... (Dette er egentlig en ganske lang historie, men jeg går rett til hva resultatet ble) Vi bestilte nytt storseil og ny genoa fra Boding. De ga gode svar og fulgte opp mine spørsmål og krav. Jeg fikk "julepris" og seilen skulle bli levert til ca juletider. Overraskelsen ble stor og gledelig da begge seilene dukket opp på døra hjemme sånn ca 3-4 måneder FØR de skulle leveres. Dette medførte at vi fikk prøvd de nye seilene i ca 1 1/2 måned nå i høst. VI ER KJEMPEFORNØYDE !! Jeg har hørt fra andre seilvenner at variasjonen over seildukene som brukes i ordinære turseil er liten og at det stort sett er duker fra de samme produsentene som brukes av forskjellige seil leverandører. (Her er jeg ordentlig amatør, så jeg vet ikke om dette er riktig..) Prismessig så var Boding seilene noe dyrere enn seil fra USA og fra "Østen" men jeg torde ikke bestille seil så langt borte fra mht reklamasjon etc. Jeg fikk vite at Boding kunne endre på, sy om seilene drsom det skulle være nødvendig. I forhold til norske og andre svenske seilmakere så var Boding rimeligst. (Det er mulig at dette har sammenheng med at det var de som solgte "Comfort" båtene på 80-tallet, som er den båten vi har nå. De betegnet seilene de hadde som "originalseil".) Ellers vil jeg tilføye at det åpenbart er store variasjoner i hvilke krav til seilene hver enkelt har. De ivrige regattaseilerne stiller store krav til seilene og da spiller nok små detaljer og kvalitet en større rolle enn for dem som driver med kose-turseiling langs kysten. Jeg har akkurat seilt over Atlanteren med en annen båt, og i langturmiljøet så er også kravene til seilene svært store, -og viktige. Lykke til. PAGURUS III (pt Rodney Bay, St. Lucia, hvor temperaturen er 29 grader kl. 2345) Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
Enzo Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Er det noen av dere som har noen erfaring å dele med helst boding segel eller O.S. Segel?? Grunnen til at jeg skriver helst boding, er at de har maler osv så jeg får ferdig tilpassede seil. O.S. Segel syr på mål, og jeg har lest endel om at seilene da ikke blir bra i første omgang, og at de må syes om. Har også lest at boding har dårligere seilduk enn hva O.S. Segel har av den grunn at seilene til Boding syes i polen og ikke i Sverige.. Jeg har handlet velding amnge seil de siste årene og får altid i tilbudet fra seilmakeren hvilken type duk de vil benytte , bare spør om de ikke opplyser dette , de fleste kjøper du k fra en av de 2-3 store så det er relativt enkelt å sammenligne da. Når det gjelder å bestille seil etter mal kontra å måle så ville ihvertfall aldri jeg gått for alternativ1. Da er sjansen for å få seil som ikke passer båten mye større enn om du bestiller etter mål du selv tar , å ta mål på båten tar gjerne 15minutter og det blir da skikkelig. Å bestille etter mal eller hva andre har målt inn en gang i tiden blir som å bestille etter seilet du kasserer Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Takk for 2 gode svar.. Når det gjelder å bestille etter mal, så er det nok som du sier i de fleste tilfeller ren risikosport med hva man vil få.. Men boding har levert seil til Mamba også når båtene var nye. Jeg har den samme riggen, og alt er likt som da båten var ny. Er det fortsatt risikosport da?? Jeg er ute etter gode turseil, og har ikke fått seilt båten nok til å ha egne meninger om hva som ev kan og bør endres på. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 er du 100% sikker på at alle målene er 100% like på din Mamba som er f.eks 25år gml som de den hadde da den ble levert ny ? Nå snakker vi om mm og cm over lengder på flere meter , det skal ikke mange justeringene til før det blir ganske store avvik fra båt til båt her. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Hei Eg har handla segl hjå Boding og frår Boding PÅ DET STERKASTE! Eg har skreve om det tidlegare her på BP. Det er berre å søka. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 Ask , jeg søkte , men fant kun flere tråder der du refererer til at dette har du skrevet mye, om i tilegg til denne litt tynne tråden: Eg har kjøpt segl av Boding. Segla var truleg greie nok, men eg frårår Boding Segel AB på det sterkaste! Dei lyg, held ikkje avtalar, svarar ikkje på spørsmål når salget er over og refunderer ikkje mva., sjølv om alle papir dei bad om på førehand blei levert. For å få dei i tale, etter mange purringar, måtte eg trua med å offentlegjera mi erfaring med dei på. Då blei eg oppringt og trua. Ask Kan du gi oss linken til den tråden der du har forklart hva som egentlig skjedde her slik at vi andre kan danne oss en egen oppfatning? Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 14.Desember.2009 Del på Facebook Svart 14.Desember.2009 Prøv www.fareastsails.com. Jeg har bestilt nytt storseil derfra. Kommer på ca 6.000,- + mva inkl frakt. Flere har kjøpt derfra og er veldig fornøyd. Man kan se på hjemmesiden at det er mange tilfredse kjøpere verden over. Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Hei,jeg har også hørt at Boding segel blir syddi Polen,men det behøver vel kanskje ikke bety noe negativt? Har bekjente som har Bodingsegel,og de er rimelig fornøyde,vel og merke som turseil. Granseil har vel også et "billigalternativ" som blir sydd i Østen, Tasker tror jeg er merket??? Sel har jeg kjøpt Gransegel og Elvstrøm til mine tidligere båter,og har vært veldig fornøyd.Tror jeg velger en av disse igjen når det er tid for bytte Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Sjekk 123seil.no. Jeg har kjøpt meg ny rullegenoa (dacron) og spinnaker der til meget konkurransedyktige priser. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
tomeriks Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Da er valget tatt, og det fallt på Boding. Grunnlag for beslutningen: De har helt klart fulgt opp best under prosessen, og svart best på spørsmål osv. Jeg har komunisert mest via epost, men har blitt oppringt av Oscar fra boding i tillegg til mailene. Jeg synes dette viser bra service innstilling, noe jeg regner med at kommer meg tilgode om det skulle bli problemer i ettertid. De har også en egen mann på telefonvakt i helgene mars/april, for kunder som har kjøpt furlex rullesystemer av de for å svare på spørsmål i forbindelse med montering. Ikke mange som tilbyr slik service. Det er også veldig enkelt mtp å ta seiliene inn til norge. Betalingen gjøres til en Norsk bank konto (er selvfølgelig spent på kursen de gir..), og de fikser med mva og toll (er det tollavgift på seil??). Valget falt på dacron seil. Vår mamba er snart 29 år gammel, og den er absolutt ikke noen racer og blir kun brukt til tur seiling. Mulig at noen andre seiltyper holder lenger på formen, men når jeg selger båten om 3-5 år, så tror jeg ikke verdien på dyrere seil holder seg. Dette er hva jeg har bestillt: Fullspillet storseil, med 2 rev, Rullegenoa, med UV skydd, Furlex rullesystem og Lazy-jacks/lazy bag. Dette skal jeg betale 34900 sek for. Takk for alle råd og tips! Skal følge opp i denne tråden om hvor fornøyd jeg er når jeg har fått seilene.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Dette er hva jeg har bestillt: Fullspillet storseil, med 2 rev, Rullegenoa, med UV skydd, Furlex rullesystem og Lazy-jacks/lazy bag. se til og få med buskompensator/foam i Rullegenoan, da står den bedre vid revning ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tomeriks Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 se til og få med buskompensator/foam i Rullegenoan, da står den bedre vid revning ! Det er med :-) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Bra kjøp skulle jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Takk! Man sitter alltid igjen med en blandet følelse når beslutningen først er tatt og kontrakten er signert Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 På tide å oppdatere denne: I dag kom seilene, levert på døra av UPS. Jeg har fortsatt bare positive inntrykk av Boding. Kommunikasjonen har vært på topp hele veien, betalte de kun 600 kr for å sende seilene fra Stockholm til Halden inkl håndtering av mva og toll. Kvalitet på seil og sømmer virker veldig bra (min kunnskap om dette er svært begrenset), og Lazybagen var mye mer enn jeg faktisk hadde forventet i forhold til prisen jeg har betalt. Nå venter montering av alt dette. Hadde planer om å bruke påsken, men i været som er meldt spørs det om lysta er så velidg stor Artigere å studere alt det nyinnkjøpte på stuegulvet Konklusjon: Boding segel kan trygt anbefales til andre av meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.