WhiteShark226 Startet 7.Desember.2009 Del på Facebook Startet 7.Desember.2009 Hei,Har en 30hk på en ca 14 fots båt,har vanelig alu propell i dag.Men virderer og bytte til stål propell.Men hvor mange knop er det egentelig mulig og oppnå med en stålpropell. takk Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 (redigert) Umulig å si, så det forventer vi jo at tester ut Noen har jo prøvd det ut med 90 hk og det ble vel godt over 50 knop. Redigert 7.Desember.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bukt Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Hei,Har en 30hk på en ca 14 fots båt,har vanelig alu propell i dag.Men virderer og bytte til stål propell.Men hvor mange knop er det egentelig mulig og oppnå med en stålpropell. takk Tror det er lite å hente på en 30hp vil mest merke det på bedre planingsterskel og aks , tviler på mer enn et par knop max . Personlig er går jeg alltid for stål men har nå en 15fot yamarin med 25hp , den tviler jeg på at jeg gidder å rigge med stål. koster formye å teste ut propeller i forhold til gevinst... er ikke bare å kjøpe et merke , man må prøve ut mange for å finne hvilke propelltype båten liker, så begynner testing av propellstørrelse og vridning.... Stål er ikke bare løp&kjøp og vips bedre resultater... men skal du prøve er ballistic en bra start, tynne lette blader med litt krummet ytterblad , disse funker bra på mange typer båter... minus med de er at de tåler lite ved sammenstøt av div art. en liten båt kjøres gjerne nærmere land og tar oftere nedi som resulltere i vraket propell og mulig ødelagt gear/aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 (redigert) du kan jo bestille en michigan vortex alupropell hvis du skal eksperimentere, koster vel rundt $100 + frakt og mums med separat nav/hub her http://www.deepblueyachtsupply.com Redigert 7.Desember.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
WhiteShark226 Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Men vil båten gå bedere? Takk Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Men vil båten gå bedere? En propell alene vil ikke hjelpe noe særlig på hastigheten, men med en stål propell kan en løfte motoren mere på akterspeilet.... det KAN gi høyere topphastighet HVIS båten fungerer med det oppsettet ... Kort fortalt en stålpropell griper bedre i vannet, dette gjør at en kan bruke mere aggressive ( trimming og heving av motor ) innstillinger som igjen KAN gi høyere fart... Til sammenligning tåler ikke en alu propell så mye før den begynner å slippe vannet ( spesielt i sving og ved akselerasjon ). OBS er ikke alle båt/motor kombinasjoner som gir høyere fart ved motor heving, er mest effektivt på lette/raske båt typer. OBS 2 hvis du tenker på å heve motoren.... pass på kjølevannet !! Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.