Jump to content

Drivstofforbruk på Mercruiser 4,3 MPI


Kiekhaefer

Recommended Posts

Er det noen som har peiling på drivstofforbruket på denne motoren spesielt på sakte fart(fisking og lignende) jeg kjenner godt til forbruket på moderne utenbords motorer

som er en fornøyelse å bruke på sakte fart.

Men hvordan det er på en innenbords bensinmotor har jeg ikke erfaring med. Jeg vurderer en Ryds 23 WA som kan leveres med diesel og en Mercruiser 4,3 MPI, bensin motor utgaven er hele 80000 kr rimeligere så det er en del å hente der.

Det hadde vært fint om noen hadde synspunkter på dette temaet. :confused:

Link to post

Sjekk f.eks her:

http://www.boattest.com/boats/581/test_results.aspx

 

Omtrent 2 liter pr. time ved tomgang. 20-30 liter ved god planefart.

 

Nydelig motor uten diesel lukt :cheers:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Sjekk f.eks her:

http://www.boattest.com/boats/581/test_results.aspx

 

Omtrent 2 liter pr. time ved tomgang. 20-30 liter ved god planefart.

 

Nydelig motor uten diesel lukt :cheers:

 

Det var fine tall, jeg fryktet at denne motoren ville bruke en god del mer bensin en E-Tec`en jeg har i dag i lav hastighet.

4,3 MPI har balanseaksling så den vil nok gå mykt og rolig. Jeg har vært ombord i båter (24 fot og mindre) med diesel motor og synest at støy og vibrasjoner er påtrengende i forhold til en bensinmotor(commonrail eller ikke). :wink:

Link to post

Det er godt å høre ,fordi jeg kommer til å bruke båten mye til fisking og da kan et moderat forbruk på sakte vere greit.

Mercruiseren er bygget etter god gammel oppskrift, samt tillgang på rimelige deler er heller ikke å forakte.

Når det gjelder dieselprisen tror jeg ikke den vil være på det lave nivået vi har i dag, Norge er et av dei få land i Europa med avgiftsfritak på farget diesel,

det er nok bare spørsmål om tid før regjeringen slår til i kjent stil (mere penger til statskassen).

Link to post
,men på dieselen mangler vel den typiske "veiavgiften" som bensinen er

belastet med :nonod:

 

 

Det kommer nok snart skal dere se. Hvorfor skal det være en forskjell? :cool::fishing:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
vurderer en Ryds 23 WA som kan leveres med diesel og en Mercruiser 4,3 MPI, bensin motor utgaven er hele 80000 kr rimeligere så det er en del å hente der.

 

Husk bare på at denne prisforskjellen også eksisterer når du skal selge båten, så de 80.000,- er ikke besparelse som sådan, kun investering/kapitalbinding. Dessuten er en daycruiser med dieselmotor betydelig mer ettertraktet i bruktmarkedet, og derfor lettere å bli kvitt til en god pris. Så spørmålet er vel om reduserte drivstoffutgifter kan forsvare litt økte låneutgifter ved ditt bruk, eller om dette regnestykket ikke går opp?

 

Ellers er det mange steder lettere å få tak i diesel enn bensin ved sjøen, og bæring av bensinkanner fra bensinstasjoner for bil blir lett slitsomt med stor tank...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kan statuere ett eksempel her;

 

Kjøpte sommeren 2007 (Når markedet var på topp) en 1999 modell sea ray 215 express cruiser med 5 liter mercruiser forgassermotor på 220 hk, gangtid 220 timer, ingen feil eller mangler.

 

Pris 285.000,-

 

Hadde båten 2 sesonger, timetall ca 450, solgte februar 2009 (Når markedet var på bunn), utlegg på båten disse 2 åra; Nye manifoiler, spacere, risere og sirkulasjonspumpe samt montering av ankervinsj. Totalt ca 30.000,- (315.000,-)

 

Båten fortsatt like hel og fin bortsett fra noe gelcoatskader i baug, ved fullt rorutslag noe lyder, trolig drevknute, motor var blitt noe vanskelig å få til å gå når den var kald. Med andre ord litt usikkerhetsmomenter inne i bildet.

 

Salgspris: 200.000,- slik den står og kjøper var selvsagt opplyst om alle kjente feil.

 

Dette var etter min meninge en råpris på en slik fin båt, men veide det opp mot den gode prisen jeg fikk på nåhverende båt.

Link to post

Bensinslukere er vel et noe slitt begrep syns jeg , på tyngre båter vil nok en dieselmotor fremvise et langt mer behagelig forbruk ,men på lettere båter, 25 fot og mindre

er jeg litt mindre sikker på dieselmotorens "totale" overlegenhet når det gjelder forbruk.

Når det gjelder verditap innser jeg at båt med dieselmotor er en vinner på bruktmarkedet, ingen tvil om det.

Det som gjenstår å se er om levetiden på noen av de moderne dieselene (et massivt effektuttak ut av et lite slagvolum) vil stå seg over tid.

Når garantien er ute og reprasjoner og vedlikehold starter er ikke dieselmotoren den billigste å hanskes med. :wink:

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...