Kiekhaefer Startet 7.Desember.2009 Del på Facebook Startet 7.Desember.2009 Er det noen som har peiling på drivstofforbruket på denne motoren spesielt på sakte fart(fisking og lignende) jeg kjenner godt til forbruket på moderne utenbords motorer som er en fornøyelse å bruke på sakte fart. Men hvordan det er på en innenbords bensinmotor har jeg ikke erfaring med. Jeg vurderer en Ryds 23 WA som kan leveres med diesel og en Mercruiser 4,3 MPI, bensin motor utgaven er hele 80000 kr rimeligere så det er en del å hente der. Det hadde vært fint om noen hadde synspunkter på dette temaet. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 7.Desember.2009 Del på Facebook Svart 7.Desember.2009 Sjekk f.eks her: http://www.boattest.com/boats/581/test_results.aspx Omtrent 2 liter pr. time ved tomgang. 20-30 liter ved god planefart. Nydelig motor uten diesel lukt Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Kiekhaefer Svart 8.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 Sjekk f.eks her:http://www.boattest.com/boats/581/test_results.aspx Omtrent 2 liter pr. time ved tomgang. 20-30 liter ved god planefart. Nydelig motor uten diesel lukt Det var fine tall, jeg fryktet at denne motoren ville bruke en god del mer bensin en E-Tec`en jeg har i dag i lav hastighet. 4,3 MPI har balanseaksling så den vil nok gå mykt og rolig. Jeg har vært ombord i båter (24 fot og mindre) med diesel motor og synest at støy og vibrasjoner er påtrengende i forhold til en bensinmotor(commonrail eller ikke). Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 8.Desember.2009 Del på Facebook Svart 8.Desember.2009 Kan trygt anbefale deg denne motortypen. Har hatt den i nesten lik bår og var kjempefornøyd, både med gange og forbruk. Vi kjører endel om sommeren og brukte vel ca 8000,- på sesongen. Da var det også mye kjøring i plan. Bruker velig lite ved 20 til 25 knop. Lykke til med bensin motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Det er godt å høre ,fordi jeg kommer til å bruke båten mye til fisking og da kan et moderat forbruk på sakte vere greit. Mercruiseren er bygget etter god gammel oppskrift, samt tillgang på rimelige deler er heller ikke å forakte. Når det gjelder dieselprisen tror jeg ikke den vil være på det lave nivået vi har i dag, Norge er et av dei få land i Europa med avgiftsfritak på farget diesel, det er nok bare spørsmål om tid før regjeringen slår til i kjent stil (mere penger til statskassen). Sitér dette innlegget Link to post
solkongen Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Dieselen til båter i Norge er ikke avgiftsfri, i såfall ville literprisen p.t ligget på ca 2 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Dieselen til båter i Norge er ikke avgiftsfri, i såfall ville literprisen p.t ligget på ca 2 kroner. Nei det er den ikke på noen måte, det er flere typer avgifter på drivstoff,men på dieselen mangler vel den typiske "veiavgiften" som bensinen er belastet med Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 ,men på dieselen mangler vel den typiske "veiavgiften" som bensinen er belastet med Det kommer nok snart skal dere se. Hvorfor skal det være en forskjell? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
SeaRaymond Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Eller snu det på hodet, hvorfor betale veiavgift ved å kjøre båt i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 ja når kommer "farget" bensinen ? Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 ja når kommer "farget" bensinen ? Avgiftsfri bensin har vel eksistert tidlegare? Veit det var nokon som bur uti øyane her som fortalte at dei fekk kjøpt avgiftsfri bensin før i tida. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 vurderer en Ryds 23 WA som kan leveres med diesel og en Mercruiser 4,3 MPI, bensin motor utgaven er hele 80000 kr rimeligere så det er en del å hente der. Husk bare på at denne prisforskjellen også eksisterer når du skal selge båten, så de 80.000,- er ikke besparelse som sådan, kun investering/kapitalbinding. Dessuten er en daycruiser med dieselmotor betydelig mer ettertraktet i bruktmarkedet, og derfor lettere å bli kvitt til en god pris. Så spørmålet er vel om reduserte drivstoffutgifter kan forsvare litt økte låneutgifter ved ditt bruk, eller om dette regnestykket ikke går opp? Ellers er det mange steder lettere å få tak i diesel enn bensin ved sjøen, og bæring av bensinkanner fra bensinstasjoner for bil blir lett slitsomt med stor tank... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BMP Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Det er vell ingen som er ved sine fulle fem som kjøper en båt med bensinmotor om den er tiljengelig med diesel. Brukte bensinslukere er jo komplett umulig og få noe for. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Kan statuere ett eksempel her; Kjøpte sommeren 2007 (Når markedet var på topp) en 1999 modell sea ray 215 express cruiser med 5 liter mercruiser forgassermotor på 220 hk, gangtid 220 timer, ingen feil eller mangler. Pris 285.000,- Hadde båten 2 sesonger, timetall ca 450, solgte februar 2009 (Når markedet var på bunn), utlegg på båten disse 2 åra; Nye manifoiler, spacere, risere og sirkulasjonspumpe samt montering av ankervinsj. Totalt ca 30.000,- (315.000,-) Båten fortsatt like hel og fin bortsett fra noe gelcoatskader i baug, ved fullt rorutslag noe lyder, trolig drevknute, motor var blitt noe vanskelig å få til å gå når den var kald. Med andre ord litt usikkerhetsmomenter inne i bildet. Salgspris: 200.000,- slik den står og kjøper var selvsagt opplyst om alle kjente feil. Dette var etter min meninge en råpris på en slik fin båt, men veide det opp mot den gode prisen jeg fikk på nåhverende båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 (redigert) Et flott eksempel på at man taper penger når man kjøper på topp og selger på bunn!! Eller et flott eksempel på at en båt med mange usikkerhetsmomenter ikke taper seg mye på to års bruk. Redigert 10.Desember.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 (redigert) Bensinslukere er vel et noe slitt begrep syns jeg , på tyngre båter vil nok en dieselmotor fremvise et langt mer behagelig forbruk ,men på lettere båter, 25 fot og mindre er jeg litt mindre sikker på dieselmotorens "totale" overlegenhet når det gjelder forbruk. Når det gjelder verditap innser jeg at båt med dieselmotor er en vinner på bruktmarkedet, ingen tvil om det. Det som gjenstår å se er om levetiden på noen av de moderne dieselene (et massivt effektuttak ut av et lite slagvolum) vil stå seg over tid. Når garantien er ute og reprasjoner og vedlikehold starter er ikke dieselmotoren den billigste å hanskes med. Redigert 10.Desember.2009 av Jonnyrude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.