Sebaldus Startet 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2009 Noen som har erfaring med kvaliteten på biltemas kjølevannsslanger? Kjøpte en meter av 16mm slangen til bruk mellom motoren og ekspansjonstanken i båten og denne ser ut til å holde fint etter et år. Kan ikke se noen sprekker eller lignende. Nå har jeg et prosjekt i bilen der rørene til varmeapparatet for baksetet (som jeg dog ikke har grunnet varebil) er nokså rustne. De holder tett men ser for meg at dette ikke holder i lengden. Vurderer å bytte ut disse rørene med slange hele veien og biltema sin er billig og rask å få tak på. Kan likevel ikke tenke meg noe særlig værre miljø for en slange enn å være festet under bilen så vil helst ha noe som duger her. Alternativet er selvsagt å kjøpe nye rør hos toyota, men disse koster vistnok 1000 lappen og vil tro slange kan være like bra. Fjerner også da 4 mulige lekkasjepunkter (er slange - rør - slange - rør) Sitér dette innlegget Link to post
ezpn75 Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 (redigert) Jeg kjøpte noen kjølevannslanger fra biltema, både de rette som selges pr meter, og en som var bøyd. Jeg trengte en som var ferdigbøyd for å ikke klemme flat en vanlig. Jeg kappet den bøyde så jeg fikk en slange på ca 20 cm og 90-graders bøy på. Denne ble montert ut fra pumpa og alt så fint ut. Etter kort tids bruk begynte jeg å få jevnt med vann inn i båten. Litt undersøkelse viste at det var slangen som var halvveis av, sprukket rett ved den ene klemma. Jeg hadde ikke tid til å få kjøpt en ny akkurat da, så jeg måtte kappe til en bit av den rette slangen. Denne ble montert slik at den ikke ble klemt flat, og det har holdt tett siden. Det jeg oppdaget da jeg holdt på var at den bøyde ikke var armert, men det var den rette. Så min anbefaling får være å holde seg unna ikke-armerte slanger (uansett hvor de kommer fra). Redigert 8.Desember.2009 av ezpn75 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Biltema! mmmm skeptisk. Som jeg sier til det kjedsommelige,eller hvordan det skrives, min erfaring og som jeg ofte hører. Det er svært lite av det de selger som er verdt prisen. Nei om en slange koster 50 kr mer for meteren og det er kjøpt hos Tess eller andre som selger en vare med garanti så gå for den. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Slanger er en av få ting jeg kjøper andre steder på Biltema. Tess el. l må til. Maritim har også OK kvalitet. Biltema slangene er ca verdt sin vekt i herdet møkk.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sebaldus Svart 8.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 hehe...klare tilbakemeldinger. Da kjøper vi slange annen plass og inspiserer den i båten på daglig basis. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Slangene til Biltema er vel produsert av et eller annet italiensk firma, har ikke hatt noen problem med de jeg har kjøpt. Bare armerte slanger, kjøle og bensin da.. Tess har jeg derimot hatt dårlig erfaring med, kjøpte semperit slange for olje og trykkluft. 2 ganger har disse revnet på den gamle motoren jeg hadde (oljekjøler) Disse skulle tåle kjemikalier og varme godt og samtidig tåle en viss del vibrasjoner. Tess sine priser er jo et kapittel for seg selv... Jon Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 De Biltema slangene jeg har brukt har stort sett vært helt OK, bortsett fra en type: Når jeg kjøpte båten var det montert Biltemas fleksible radiatorslanger på sjøvannsiden, dvs mellom oljekjøler og varmeveklser og mellom varmeveksler og eksosbend. Ved demontering 2-3 år senere viste det seg at stålspiralen i disse lå løs på innsiden av slangen, i stedet for å være innbakt i gummien som den pleier å være på slike slanger! I tillegg var ikke spiralen rustfri. Dette medførte for min del at varmeveksler og eksosbend var full av rustne spiralbiter, og slangene var myke og flatet ut i bøyene. Ikke videre imponerende, selv om disse var beregnet for en litt annen bruk enn slik det var hos meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.