Jump to content

Så var det våre holdninger igjen da...


PanPan

Recommended Posts

Jeg har ofte hevdet at vi må gjøre noe med våre holdninger mht ferdsel på sjøen, og gjentar det nok en gang.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle832928.ece

 

Svensk politi er oppgitt over norske båtførere i Strømstad-området .

 

Långerännan heter havområdet som grenser mellom Norge og Sverige, og som alle båtglade nordmenn må kjøre gjennom for å komme til Strömstad. Fartsgrensen er på 5 knop, skriver Aftonbladet.se.

 

- Men nordmennene kjører som oftest i 20 og 25 knop. I samtlige av rapportene våre har båtføreren hatt en fart på over 10 knop. I forrige uke dundret en nordmann ut av havnen i Strömstad i 35 knop, han kjørte så fort at vi ikke fikk tak i ham, fortviler inspektør ved den svenske kystvakten Benkt-Åke Toftedahl til NTB.

 

Han har vært mye ute på vannet i sommer for å stoppe de norske fartssynderne og hindre dødsulykker.

 

- Vi kan ligge midt i den trafikkerte innseilingen til Strömstad med blålys på uten at båtfolket bryr seg. Bilister slakker vanligvis ned på farten om de ser en politibil på veien, derfor antok vi at effekten ville være den samme om en politibåt lå på vannet, men nei da, nordmennene bryr seg ikke. De bare suser forbi oss i stor fart, sier Toftedahl.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg PanPan. Passerer her ofte selv og 5 knop er det meget få som kjører i.

Prøver å gi tegn til de som passerer med hensvisning til 4 skilt på land med 5 knop, men det ender opp med "fingeren" som svar.

 

Iføge Svensk politi så står nordmenn for 95 % av de bøter som er skrevet ut i år i området rundt Strømstad/Koster.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som krapyl sier:

 

Det er flaut.  Bare flaut.

En har ikke mye lyst til å seile med flagg oppe.  

 

Men, så seiler en ut, med utkikk, tar hensyn og tross alt, vi er da et sjøfarende folk med aner tilbake til jeg vet ikke hva,

 

Opp med flagget! Stå frem for godt sjømannskap!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Yep....det er veldig dumt.

 

Men når vi først er inne på fart, så synes jeg det er veldig mange som holder alt for stor fart mellom Hovedøya og Lindøya i Oslo fjorden. Jeg vet ikke om det er innenfor 5 knops grensen i havneområdet, men det er jo havn og bensinstasjon på den ene siden og poppulær badestrand på den andre. Jeg gidder ikke å ta bensin der, fordi jeg vil ikke sitte å se på båten bli slengt mot brygga av hekkbølgene fra en fartsbølle.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Båtbøller er jo stadig et tema blandt oss fritidsskippere. Dessverre er det vel slik at det er disse idiotene som tvinger fram sertifikatplikt også på fjorden.

Mitt forslag er at vi gir tydelig til kjenne hva vi mener om oppførselen HVER GANG vi ser og opplever vettalaus kjøring på sjøen!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Långerännan heter havområdet som grenser mellom Norge og Sverige, og som alle båtglade nordmenn må kjøre gjennom for å komme til Strömstad. Fartsgrensen er på 5 knop, skriver Aftonbladet.se.

 

Har erfart å bli forbikjørt her en rekke ganger av raske norske båter. Mange vet nok ikke hva skiltet på land betyr.

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke flaut å ha flagget oppe , vis du oppfører deg som folk ? Kan ikke gå rundt å gremmes for at det finnes folk som ikke følger lover å regler . Altid noen som ødelegger for andre , så lenge du oppfører deg så skal du ha flagget oppe og være stolt av det .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...