Jump to content

Kina kjetting - farlig til ankring


371

Recommended Posts

  :rolleyes:

 

I dag morges fikk jeg meg en skikkelig skrekk opplevelse.  Hadde ankret over natten

ved Sandøy utenfor Mandal.  Lett østlig bris og fine forhold for å ligge på svai sammen

med tre andre seilbåter.

 

Ved avgang kjørte jeg som vanlig ankeret opp med winchen ( 1000W) og sikret det i baugbeslaget, slakket litt på bremsen og skulle kjøre inn slakken  i kjettingkassen.

Da brakk kjettingen ! En av løkkene delte seg, og de to delene falt ned i ankerbrønnen.

Det var ikke store belastningen på kjettingen når dette skjedde, og kjettingen har heller ikke vært utsatt for spesielt store belastninger fra før.

 

Båten vår er en Hanse 371 seilbåt, og jeg har 50 m 8 mm kjetting samt et 10 kg delta anker.

Kjettingen ble kjøpt i vår hos den lokale båtutstyrsbutikken - kostet ca 1400 kr for 50 meter.  Jeg la merke til at kassen var full av kinesiske tegn, men regnet vel med at

8mm kjetting er det samme uansett når det gjelder bruddstyrke.  Det er det altså ikke !!

 

Skal selvsagt ta det opp med forhandleren, og regner ned å få hevet kjøpet. Har veldig god erfaring med denne butikken fra tidligere.    Nå kjøper jeg Gunnebo eller tilsvarende!

Link to post
Share on other sites

Hei

Har selv kjøpt kjetting fra Seatronic. Denne er oppgitt til bruddstyrke 3800Kg. Ble litt urolig nå for trekassen kjettingen ble levert i er ihvertfall fra Kina...

Fra en så seriøs leverandør så forventer en jo å få rett kvalitet, men er det en enkel måte å teste om man har fått dårlig kjetting?

Link to post
Share on other sites

Fra en så seriøs leverandør så forventer en jo å få rett kvalitet, men er det en enkel måte å teste om man har fått dårlig kjetting?

Når det gjelder kvalitet kan man vel ikke forvente noe som helst. Jeg tror ikke Seatronic har noen mulighet til å teste- eller å foreta stikkontroll av denslags produkter. De stoler nok like blindt på leverandøren som (alle?) andre gjør. Jeg regner med at Seatronic kun handler med forhåndsgodkjente leverandører som har QA/QC i h.h.t. ISO og som leverer CE-merkede produkter.

 

Den eneste måte å teste slik kjetting på er å strekkteste den innenfor oppgitte bruksområde (ikke bruddstyrke, men arbeidsbelastning) i h.h.t. en eller annen dertil egnet standard.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...