sirius Startet 9.Desember.2009 Del på Facebook Startet 9.Desember.2009 Hei. Som overskriften seier så skjedde det værst tenkelege for meg nå i sommar, Baylineren sank delvis ned. Var ute og gjekk med den eine dagen for å moe litt før eg reiste på annen ferie enn med båt, reiste så på ferie med god samvittighet. Fekk ein telefon fra marinaen medan eg var i Stockholm 1 veke seinare der dei kunne fortelle meg at båten hadde sunket ned og låg med vatn over maskinen. Det er nå konstatert så mykje skade at forsikringsselskapet har valgt å kondemnere båten, dette etter alle timane eg har brukt på å få båten slik som eg ønskte . Dette innebere for meg at eg foreløpig er ferdig med motorbåtlivet, eg konverterer nå over til seilbåt. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
gimi Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 (redigert) Trist å høre, men det høres i det minste ut som at du har hatt forsikring på plass - det er da noe. Husk: Seilbåter synker også....... Redigert 9.Desember.2009 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Det var trist, ja. Vet du hvorfor den sank? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Stakkars. Bra at du fortsetter båtlivet, iallfall, om i litt annen form. Er det noe du kan si om hvorfor båten sank? Noe vi andre kan lære av? Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Hei. Båten sank da det var rustet/tæret hull i eksosstøvelen på hekkagregatet. Dette ble byttet for 5 år siden. Har i ettertid snakket med ein kollega som har ein 4 år gammal D6-350 med hekkagregat. Når han sjekket dette på sin båt så var det nesten hull der og!! Takstmann seier at dette blir eit større og større problem. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Hva slags motor/drev hadde du da? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Hva er en eksosstøvel? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Er vel riser han mener. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Auda, Sirius. Dette var leit! Det er da utrolig at man benytter materialer som tærer i stykker i slike utsatte deler som direkte har med båtens sikkerhet å gjøre. Kan du fortelle mer om hvilke drev dette er. Nytt / gammelt? Hva slags Bayliner? Det er vel mange som burde bli engstelig etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Hei. Maskinen det er snakk om er ein Mercruiser med bravo II drev, materialet er det samme som "alle" andre bruker. Dette er lager av støpejern. Alderen på denne "støvelen" er 5 år. Eksos støvelen er den delen som fører eksos og kjølevatn fra eksosbendet og ned / ut av drevet. ( bukkehornet på ein V8 bensinmotor) Dette er skrudd til drevet innvendig på bakplata, under vannlinja. Her står det alltid vatn/brakkvatn alt etter bruk. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
68 GT Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Ok,da skjønner jeg! Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
alfb Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 (redigert) Hei.Båten sank da det var rustet/tæret hull i eksosstøvelen på hekkagregatet. Dette ble byttet for 5 år siden. Har i ettertid snakket med ein kollega som har ein 4 år gammal D6-350 med hekkagregat. Når han sjekket dette på sin båt så var det nesten hull der og!! Takstmann seier at dette blir eit større og større problem. Huff, føler med deg da dette vekker vonde minner Kanskje det er et "Bayliner" syndrom Spøk til side, dette skjedde med også i fjor sommer, med min Bayliner Jeg hadde Penisular 310 hk m/Mercruiser 3x drev som var 5 år gammelt og meg forklart var vannet kommet inn via gjennomgang for styringa. Fikk tlf fra en båtnabo at båten lå veldig lavt i vannet og ved kontroll lå vannstanden over peilestaven på motoren. Båten ble kondemt og oppgjøret gikk greit. Da var det bare å tråle markedet å være litt "konge på haugen" uten innbyttebåt - da er det endel gode kjøp og velge mellom. MEN konvertere til seil vel-vel, ver sin smak. Jeg kjøpte ny med 2 motorer Uansett, lykke til med båtvalg - uansett hva de måtte bli Redigert 9.Desember.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Aldrig så galt at det ikke er godt for noe. Det er kansje den eneste måten og få noe for en amerikaner med bensinmotor. Nå får du finne deg en flot seilbåt da. Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 No skal det være sagt at eg har hatt 2 Baylinere, 2455 og 2958. Begge båtene har hatt dieselmotor og begge båtane har gitt meg stor glede. Eg er storfornøgde med dette merket. Dei står i hvert fall ikkje tilbake kvalitetsmessig i forhold til hverken nordiske eller TYSKE båter :-) Nå blir det nok kanskje ein "billig" svensk båt på meg ein stund. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
68 GT Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 No skal det være sagt at eg har hatt 2 Baylinere, 2455 og 2958. Begge båtene har hatt dieselmotor og begge båtane har gitt meg stor glede. Eg er storfornøgde med dette merket. Dei står i hvert fall ikkje tilbake kvalitetsmessig i forhold til hverken nordiske eller TYSKE båter :-) Nå blir det nok kanskje ein "billig" svensk båt på meg ein stund. Sirius Har hørt at Bayliner ikke er ansett som et merkevare,derfor lav pris? En takst mann omtalte dem en gang for "pappliner" pga tynnt skrog... Men en Bayliner er nok mer enn godt nok for meg og mitt bruk!! Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
trikkern Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 "Pappliner"??? Dette er med respekt å melde for tull. Min 3058 er vel så kraftig bygget som norske båter. Hvem skal man inbille at US Coast Guard som er godkjenningsinstans lar det amerikanske folk utsettes for dårlige båter? USA har vel så strenge krav til fritidsbåter som Europa, og var tidligere ute med disse kravene før EU innførte sine regler. Bayliner har f.eks. bygget Coastguard-båter i en årrekke. Jeg har selv Bayliner og kan bedømme kvaliteten på arbeidet der. Er 12 mm tykkelse i skroget over vannlinja og 15 mm i bunn tynnt? Man må også bedømme støpemetoden, sprøytestøpt, hådlagt, osv. før sammenligning. Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor slike påstander fremdeles florerer, hvis det da ikke ligger en skjult agenda bak. En takstmann kan gjerne ha sin forutinntatte mening, men fakta taler for seg selv. Sjekk byggeregulativene i USA og Europa og sammenlign, så vil man se at på de fleste punktene er det sammenfall, mens på andre er USA regler strengere. Dette er internasjonale harmoniserte forskrifter og normer. USA anerkjenner ikke CE-merking som fullgodt kvalitetsbevis. Derfor innfører Europa tilsvarende at US-import må tilfredsstille EU-krav for å bli godkjent. Dette er handelspolitikk. Det er ikke meg bekjent ett eneste tilfelle der USA-bygget skrog er blitt underkjent i Norge. Kun manglende utstyr etter reglene stopper godkjenning for CE-merking av USA-importerte båter, ikke skrogtykkelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 (redigert) Noe dritt dette. På Volvo sine hekkaggregater er vel dette røret laget av aluminium vel Hvis dette ikke holder lengre enn 5 år, så er det bare for dårlig. Slik skal det ikke være på installasjoner som koster flesk. Sjøvann blandet med varme kan være veldig korrosjonsdrivende. Til og med syrefast kan slite med varm eksos blandet med sjøvann Glad jeg har motorer med strake akseler Redigert 9.Desember.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
68 GT Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 "Pappliner"???Dette er med respekt å melde for tull. Min 3058 er vel så kraftig bygget som norske båter. Hvem skal man inbille at US Coast Guard som er godkjenningsinstans lar det amerikanske folk utsettes for dårlige båter? USA har vel så strenge krav til fritidsbåter som Europa, og var tidligere ute med disse kravene før EU innførte sine regler. Bayliner har f.eks. bygget Coastguard-båter i en årrekke. Jeg har selv Bayliner og kan bedømme kvaliteten på arbeidet der. Er 12 mm tykkelse i skroget over vannlinja og 15 mm i bunn tynnt? Man må også bedømme støpemetoden, sprøytestøpt, hådlagt, osv. før sammenligning. Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor slike påstander fremdeles florerer, hvis det da ikke ligger en skjult agenda bak. En takstmann kan gjerne ha sin forutinntatte mening, men fakta taler for seg selv. Sjekk byggeregulativene i USA og Europa og sammenlign, så vil man se at på de fleste punktene er det sammenfall, mens på andre er USA regler strengere. Dette er internasjonale harmoniserte forskrifter og normer. USA anerkjenner ikke CE-merking som fullgodt kvalitetsbevis. Derfor innfører Europa tilsvarende at US-import må tilfredsstille EU-krav for å bli godkjent. Dette er handelspolitikk. Det er ikke meg bekjent ett eneste tilfelle der USA-bygget skrog er blitt underkjent i Norge. Kun manglende utstyr etter reglene stopper godkjenning for CE-merking av USA-importerte båter, ikke skrogtykkelsen. Jeg antar at US produsenter lager båter som holder overmål bla pga amerikanerenes trang til å gå rettens veg for en minste bagatell.mange US båter har vel "lifetime warranty" på skrog. Men mange sier at US båter er laget for bruk og kast,men så mener enkelte at en 25 År gml kostmalt Windy 22 med en rotten VP er mer valuta for pengene enn en tilsvarende stor 10 år gml strøken Bayliner med frisk motor i samme prisklasse...... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Ben Sin Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 materialet er det samme som "alle" andre bruker. Dette er lager av støpejern. Alderen på denne "støvelen" er 5 år. Mercruiser bruker ikke støpejern på eksosrøret. Det er aluminium. Trist å høre. Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Det er vel korrekt ja, dette er laget av støypt aluminium. Men det er same legeringa som de andre produsentene bruker etter det som eg har forstått. Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
paxo Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Jeg antar at US produsenter lager båter som holder overmål bla pga amerikanerenes trang til å gå rettens veg for en minste bagatell.mange US båter har vel "lifetime warranty" på skrog. Tror ikke det er så enkelt dessverre: http://www.yachtsurvey.com/bad_news_for_Bertram.htm http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm http://www.yachtsurvey.com/structuralissues.htm Mange "morsomme" materialer å lage båt av! Ellers om synkende båter: http://www.yachtsurvey.com/sinking.htm Her er alle artiklene og de anbefales sterkt: http://www.yachtsurvey.com/articleslist.htm Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 geniale artikler, iallefall de om lensepumper og hvordan hindre båten i å synke. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sodne Svart 30.Desember.2009 Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Den første strukturelle skaden der såg kjent ut, Vi fikk slike skader hvis vi tok vakumet av laminatet for tidlig. Det var om å gjøreå ta av vakumet rett etter geltid, sånn at peelply o.l.ikke satte seg fast. Hvis det hadde vært variasjon i herdertilførsel eller en uoppdaget lekkasje så fikk vi slike rosa felter. de har uansett ett større volum enn resten av laminatet så en skal kunne finne dem. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.