Jump to content

Da skjedde det værst tenkelege, Baylineren sank.


sirius

Recommended Posts

Hei.

Som overskriften seier så skjedde det værst tenkelege for meg nå i sommar, Baylineren sank delvis ned.

Var ute og gjekk med den eine dagen for å moe litt før eg reiste på annen ferie enn med båt, reiste så på ferie med god samvittighet. Fekk ein telefon fra marinaen medan eg var i Stockholm 1 veke seinare der dei kunne fortelle meg at båten hadde sunket ned og låg med vatn over maskinen.

Det er nå konstatert så mykje skade at forsikringsselskapet har valgt å kondemnere båten, dette etter alle timane eg har brukt på å få båten slik som eg ønskte :puke: .

Dette innebere for meg at eg foreløpig er ferdig med motorbåtlivet, eg konverterer nå over til seilbåt. :crazy:

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post

Hei.

Båten sank da det var rustet/tæret hull i eksosstøvelen på hekkagregatet. Dette ble byttet for 5 år siden. Har i ettertid snakket med ein kollega som har ein 4 år gammal D6-350 med hekkagregat. Når han sjekket dette på sin båt så var det nesten hull der og!! Takstmann seier at dette blir eit større og større problem.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post

Hei.

Maskinen det er snakk om er ein Mercruiser med bravo II drev, materialet er det samme som "alle" andre bruker. Dette er lager av støpejern. Alderen på denne "støvelen" er 5 år.

Eksos støvelen er den delen som fører eksos og kjølevatn fra eksosbendet og ned / ut av drevet. ( bukkehornet på ein V8 bensinmotor) Dette er skrudd til drevet innvendig på bakplata, under vannlinja. Her står det alltid vatn/brakkvatn alt etter bruk.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Hei.

Båten sank da det var rustet/tæret hull i eksosstøvelen på hekkagregatet. Dette ble byttet for 5 år siden. Har i ettertid snakket med ein kollega som har ein 4 år gammal D6-350 med hekkagregat. Når han sjekket dette på sin båt så var det nesten hull der og!! Takstmann seier at dette blir eit større og større problem.

 

Huff, føler med deg da dette vekker vonde minner :puke: Kanskje det er et "Bayliner" syndrom :confused:

Spøk til side, dette skjedde med også i fjor sommer, med min Bayliner :crazy:

 

Jeg hadde Penisular 310 hk m/Mercruiser 3x drev som var 5 år gammelt og meg forklart var vannet kommet inn via gjennomgang for styringa.

Fikk tlf fra en båtnabo at båten lå veldig lavt i vannet og ved kontroll lå vannstanden over peilestaven på motoren. Båten ble kondemt og oppgjøret gikk greit. Da var det bare å tråle markedet å være litt "konge på haugen" uten innbyttebåt - da er det endel gode kjøp og velge mellom. MEN konvertere til seil :eek: vel-vel, ver sin smak. Jeg kjøpte ny med 2 motorer :drink:

 

Uansett, lykke til med båtvalg - uansett hva de måtte bli :sailing:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post

No skal det være sagt at eg har hatt 2 Baylinere, 2455 og 2958. Begge båtene har hatt dieselmotor og begge båtane har gitt meg stor glede. Eg er storfornøgde med dette merket. Dei står i hvert fall ikkje tilbake kvalitetsmessig i forhold til hverken nordiske eller TYSKE båter :-) Nå blir det nok kanskje ein "billig" svensk båt på meg ein stund.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
No skal det være sagt at eg har hatt 2 Baylinere, 2455 og 2958. Begge båtene har hatt dieselmotor og begge båtane har gitt meg stor glede. Eg er storfornøgde med dette merket. Dei står i hvert fall ikkje tilbake kvalitetsmessig i forhold til hverken nordiske eller TYSKE båter :-) Nå blir det nok kanskje ein "billig" svensk båt på meg ein stund.

 

Sirius

 

Har hørt at Bayliner ikke er ansett som et merkevare,derfor lav pris?

En takst mann omtalte dem en gang for "pappliner" pga tynnt skrog...

 

Men en Bayliner er nok mer enn godt nok for meg og mitt bruk!! :smiley:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

"Pappliner"???

Dette er med respekt å melde for tull. Min 3058 er vel så kraftig bygget som norske båter. Hvem skal man inbille at US Coast Guard som er godkjenningsinstans lar det amerikanske folk utsettes for dårlige båter? USA har vel så strenge krav til fritidsbåter som Europa, og var tidligere ute med disse kravene før EU innførte sine regler. Bayliner har f.eks. bygget Coastguard-båter i en årrekke.

Jeg har selv Bayliner og kan bedømme kvaliteten på arbeidet der. Er 12 mm tykkelse i skroget over vannlinja og 15 mm i bunn tynnt? Man må også bedømme støpemetoden, sprøytestøpt, hådlagt, osv. før sammenligning. Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor slike påstander fremdeles florerer, hvis det da ikke ligger en skjult agenda bak. En takstmann kan gjerne ha sin forutinntatte mening, men fakta taler for seg selv.

Sjekk byggeregulativene i USA og Europa og sammenlign, så vil man se at på de fleste punktene er det sammenfall, mens på andre er USA regler strengere. Dette er internasjonale harmoniserte forskrifter og normer. USA anerkjenner ikke CE-merking som fullgodt kvalitetsbevis. Derfor innfører Europa tilsvarende at US-import må tilfredsstille EU-krav for å bli godkjent. Dette er handelspolitikk.

Det er ikke meg bekjent ett eneste tilfelle der USA-bygget skrog er blitt underkjent i Norge. Kun manglende utstyr etter reglene stopper godkjenning for CE-merking av USA-importerte båter, ikke skrogtykkelsen.

Link to post

Noe dritt dette. På Volvo sine hekkaggregater er vel dette røret laget av aluminium vel :confused: Hvis dette ikke holder lengre enn 5 år, så er det bare for dårlig. Slik skal det ikke være på installasjoner som koster flesk. Sjøvann blandet med varme kan være veldig korrosjonsdrivende. Til og med syrefast kan slite med varm eksos blandet med sjøvann :smiley: Glad jeg har motorer med strake akseler :yesnod:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
"Pappliner"???

Dette er med respekt å melde for tull. Min 3058 er vel så kraftig bygget som norske båter. Hvem skal man inbille at US Coast Guard som er godkjenningsinstans lar det amerikanske folk utsettes for dårlige båter? USA har vel så strenge krav til fritidsbåter som Europa, og var tidligere ute med disse kravene før EU innførte sine regler. Bayliner har f.eks. bygget Coastguard-båter i en årrekke.

Jeg har selv Bayliner og kan bedømme kvaliteten på arbeidet der. Er 12 mm tykkelse i skroget over vannlinja og 15 mm i bunn tynnt? Man må også bedømme støpemetoden, sprøytestøpt, hådlagt, osv. før sammenligning. Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor slike påstander fremdeles florerer, hvis det da ikke ligger en skjult agenda bak. En takstmann kan gjerne ha sin forutinntatte mening, men fakta taler for seg selv.

Sjekk byggeregulativene i USA og Europa og sammenlign, så vil man se at på de fleste punktene er det sammenfall, mens på andre er USA regler strengere. Dette er internasjonale harmoniserte forskrifter og normer. USA anerkjenner ikke CE-merking som fullgodt kvalitetsbevis. Derfor innfører Europa tilsvarende at US-import må tilfredsstille EU-krav for å bli godkjent. Dette er handelspolitikk.

Det er ikke meg bekjent ett eneste tilfelle der USA-bygget skrog er blitt underkjent i Norge. Kun manglende utstyr etter reglene stopper godkjenning for CE-merking av USA-importerte båter, ikke skrogtykkelsen.

Jeg antar at US produsenter lager båter som holder overmål bla pga amerikanerenes trang til å gå rettens veg for en minste bagatell.mange US båter har vel "lifetime warranty" på skrog.

 

Men mange sier at US båter er laget for bruk og kast,men så mener enkelte at en 25 År gml kostmalt Windy 22 med en rotten VP er mer valuta for pengene enn en tilsvarende stor 10 år gml strøken Bayliner med frisk motor i samme prisklasse......

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Jeg antar at US produsenter lager båter som holder overmål bla pga amerikanerenes trang til å gå rettens veg for en minste bagatell.mange US båter har vel "lifetime warranty" på skrog.

 

Tror ikke det er så enkelt dessverre:

http://www.yachtsurvey.com/bad_news_for_Bertram.htm

http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm

http://www.yachtsurvey.com/structuralissues.htm

Mange "morsomme" materialer å lage båt av!

 

Ellers om synkende båter:

http://www.yachtsurvey.com/sinking.htm

 

Her er alle artiklene og de anbefales sterkt:

http://www.yachtsurvey.com/articleslist.htm

Link to post
  • 3 uker senere...

geniale artikler, iallefall de om lensepumper og hvordan hindre båten i å synke.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den første strukturelle skaden der såg kjent ut, Vi fikk slike skader hvis vi tok vakumet av laminatet for tidlig. Det var om å gjøreå ta av vakumet rett etter geltid, sånn at peelply o.l.ikke satte seg fast. Hvis det hadde vært variasjon i herdertilførsel eller en uoppdaget lekkasje så fikk vi slike rosa felter. de har uansett ett større volum enn resten av laminatet så en skal kunne finne dem.

stå i ro båt!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...