zainka Startet 10.Desember.2009 Del på Facebook Startet 10.Desember.2009 (redigert) Heisan Har to flotte offeranoder til salgs, pent brukt, kun en sesong. Ingen synlige tegn på ytre påvirkning... Høres dette forlokkende ut?? Antageligvis ikke. Jeg ville iallefall ikke følt meg trygg med slike anoder som er like fine etter en sesong og ligget i vannet fra Mars til i dag, men som dørstoppere ville de fungere utmerket. Dog er det akkurat slike anoder jeg har pent plassert på flapsene med en ledning til jord hver (!). Høres mer ut som om jeg trenger noen råd på hvordan jeg egentlig bør kople anodene for å følge boka riktig. Først en liten oppklaring. Jeg fikk fatt i denne båten i April, da hadde den ligget kun kort tid på vannet og som jeg forstod skulle anodene være byttet ut. Jeg sjekket derfor ikke tilstanden selv, og fyren hadde jo rett, fine som få er de. Etter en sjekk rundt omkring har jeg funnet lite eller ingen tegn til tæring enda, kun noen ventil lokk som ser ut til å ha tatt støyten, samt nettingen på kjølevanns inntaket, men disse kan jeg enkelt skifte ut. Slik sett har jeg vert heldig. Det jeg dog finner litt merkelig er at mine to søte små martyrer er montert på flapsene (ikke metall (!)) som igjen er boltet fast til glasfiber skroget og kun en sart 2.5mm2 kobber kabel av typen biltema (!) er forbindelsen mellom anode og jord. Motor og aggregat er også jordet, men da med langt mer solide saker. Burde jeg egentlig ha koblet anoden direkte på aggregatet istedenfor, skifte dem ut mener jeg med dertil egnede anoder? (Volvo 270 aggregat er hva jeg har og B20 motor). Og om anodene plasseres uten direkte kontakt med det objekt det skal beskytte. Er det da riktig å bruke kobberkabler for å forbinde anode og objekt? Jeg ser også at kjølevanns inntaket er halvveis igjengrodd/ofret og trenger sårt litt oppusning. Dog er denne nettingen skilt fra resten av metall godset i.o.m, at nettingen sitter fast i ett "plast" hus uten kontakt med annet metall/jord. Det burde vel strengt tatt bety at en egen anode burde monteres på denne for fremtiden eller? Håper dere kan avhjelpe en stakkar. Breg Vidar (Z) Redigert 10.Desember.2009 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
index Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Det høres ut til at dine anoder ikek har vært koplet til noe som helst som har behov for beskyttelse! Og da får du ingen tæring, det er helt naturlig. Anodene vil ikke beskytte drevet på noen måte, selv om de er koplet til motoren vil denne ha dårlig elektrisk kontakt med drevet. Derfor er det svært viktig at du har korrekte anoder på drev og eventuelt propell. Hva er egentlig de to anodene koplet til? Det kan høres ut som om noen har gjort noe de ikke kan her.. Egen anode på sjøvannsinntaket er ikke vanlig, så det ville jeg ikke ha bekymret meg over. Det er nok bare snakk om vanlig korrosjon det du opplyser her, og ikke galvanisk tæring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zainka Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Anodene er som nevnt kopplet til jord close til batteriet, noe jeg tror kan være en alminnelig feiloppfatning som tilstrekkelig beskyttelse så lenge alt annet er jordet. Jeg går til anskaffelse av egen anode for aggregatet i løpet av dagen og til propellen siden den uansett må skiftes etterhvert. breg Vidar (Z) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
index Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Her har nok ikke forrgie eier helt skjønt hva han holdt på med nei! Fjern hele greiene og monter originale anoder på drevet, så er du korrekt beskyttet! Ellers har man ikke jord i båt, men pluss og minus. Bortsett fra jording av eventuelt landstrømanlegg da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zainka Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Ellers har man ikke jord i båt, men pluss og minus Nu vel , jord ikke jord er en evig diskuterbar sak da minus inne embedded elektronikk som er mitt fag stort sett kalles for ground eller jord da om du vil. Det er det referance punkt alt måles i forhold til. Du kan like gjerne kalle det Common, eller minus om det foretrekkes, eller hva med 0-potensialet? Så er det også i en båt. (Transatlantiske strømkabler foreksempler kunne, dersom man skulle ignorere problemer med forstyrrelse av kompass o.l. gjerne bestå av en enkelt leder og så benytte sjø/land som retur eller jord om du vil. Systemet brukes også til en hviss grad. ) Spørsmål om jord ikke jord er da mer en definisjons sak siden det ikke lenger er relatert til fysisk jordklode , selv om det er der begrepet kommer fra, men ett felles måle punkt / potensiale Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
index Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Spørsmål om jord ikke jord er da mer en definisjons sak Javel da . Jeg er vant til bruk av jord i hus der man har en fysisk jordforbindelse, og i bil der man bruker karosseriet som minusforbindelse og derfor (litt feilaktig) kaller dette jord siden man kopler seg til gods der man trenger minusforbindelse. I båt er det litt annerledes, da man må trekke minusen med seg dit man trenger den. Men for enkelhets skyld bruker man som regel motoren som kopingspunkt for minus, og slipper da unna med enpolte givere, starter, dynamo m.m. Men denne batteriminusen har uansett ikke noe med anodene å gjøre, og det var vel hele poenget her. Den elektriske forbindelsen via motor til drev er som regel svært dærlig, så en anode koplet til motorblokka vil ikke beskytte drevet på noen måte. Korrekte anoder på drevet er påkrevd her for å beskytte det som trenger beskyttelse. Forrige eier har nok bare satt på anoder på flapsene fordi han hadde sett at andre hadde det, og koplet dem til elektrisk på første og beste sted.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zainka Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 He he, jeg vant ...Og, jeg har bestilt anode til drevet. Like godt først som sist så er den saken ute av verden. Nå må jeg imidlertid ta tak i ett annet problem. Det er nemmlig en anelse vann i drev oljen. Full overhaling der gitt, men det spiller ingen rolle. Kan ikke skade å få litt peiling på hvordan tingenes tilstand inni aggregatet egentlig er. Båten har i det minste oppført seg eksemplarisk hele sesongen og jeg liker å fikkle med ting. Får printe ut service manual og tegninger i kveld så jeg kan studere herligheten Breg Vidar (Z) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Robotman Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Hei båtfolk. Jeg er litt redd for å poste innlegg på Baatplassen, mange sterke meninger her og en del som ikke akurat pakker inn meningene sine. Jeg vil komme med en liten advarsel om anoder. Hvis man monterer anoder på en annen måte en slik produsenten har spesifisert må man passe på at det er mulighet for vann å sirkulere rundt anoden. Grunnen til dette er at et av "avfallsproduktene" når anoden gjør jobben sin er syre og hvis syren blir liggende mellom anoden og metallet den skal beskytte vil syren tære på metallet. Hvis man oppdager tæring under anoden er det tilstrekkelig å bygge opp med ett par rustfrie skiver slik at vannet får anledning å vaske bort syren. Ellers er en grei tommelfinger regel at en anode beskytter bare det metallet den kan "se". Anoder må ha god elektrisk forbindelse til det som skal beskyttes, rustfrie stålwire er veldig fine til dette hvis man slaglodder rustfrie skiver som øye på endene. Eloksering på aluminium er isolerende så elokserte deler bør man være spesielt nøye med å kople til elektrisk. ( I teorien skal ikke elokserte deler korrodere men det er bare til man har fått den første ripen i overflaten) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.