Jump to content

Rimelig og bra Kartplotter: Raymarine A65 eller A50


MacStorm

Recommended Posts

Har en A50D (m/ekkolodd), fungerer bra til mitt bruk. Klar skjerm til å være så liten plotter. Valgte denne fremfor andre alternativer pga. hurtigknapper under skjermen.

 

26072009973.jpg

 

Lowrance HDS5 får mye bra omtale. Lowrance har også mulighet for sidescanning/downscanning på ekkoloddelen hvis man ønsker dette. A65 har jeg ingen erfaring med, men er jo utgående modell.

 

lowrance_hds5.jpg

 

Humminbird har også fine modeller, bl.a. med sidesvanning/downscanning på ekkolodddelen. . Veldig enkle å ta med seg. Humminbird har ikke NMEA2000 som de andre har.

 

humminbird_798.jpg

Redigert av snart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei MacStorm

 

Etter det jeg kan forstå så kommer du relativt dårlig ut av det om du kjøper A60 eller A65 da ingen av disse har innebygget ekkolodd og vil trenge en ekkoloddmodul (dsm25) til over 5000,- pluss at du selvfølgelig må ha giver i tillegg.

 

Om lommeboka tillater det går du for en A50D der du får innebygget ekkolodd, grunnkart, en følsom intern gps antenne og ekkolodd-giver med på kjøpet. Bedre monteringsmuligheter også med hurtigbrakett. Modellene med større skjerm er selvfølgelig heftigere, men også endel dyrere.

 

Eller ta en titt på Lowrance sine HDS kombi plotter/ekkolodd. Lowrance HDS-5 eller HDS-7

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. Har nok landet på en A50 med ekkolodd pga god pris og nyest teknologi.

Komplett A60 med ekkoloddmodul og hekksvinger selges på Båtbua i Frdrikstad til 6500.- Dette er en utgått modell med litt eldre teknologi men større skjerm (5,7") med lavere oppløsning. Disse selger også tilsvarende A65 systempakke til 8500.- som har en glimrende 6,5" skjerm, også utgått modell og gammel teknologi?? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Ok. Da forstår jeg at valget var litt vanskelig. A65 og A50 har samme oppløsning på skjermen, men A65 har som du skriver større skjerm og det er ikke dumt. Om A65 er tregere i bruk avhenger kanskje av hvilke kart du skal bruke. Gold kan funke greit, mens Platinum kan gå tregere. At modellen er utgående tror jeg ikke jeg ville brydd meg så mye om slik som utviklinga raser fremover nå for tida rekker man jo omtrent ikke kjøpe noe før det er "utgående".

 

Ekkoloddmodulen tror jeg er omtrent den samme som er intern i A50D. Jeg vet jaggu ikke hva jeg ville valgt. Jeg synes 5" skjerm er litt lite. Spesiellt om man skal splitte skjermbildet og vise både ekkolodd og kart. Båtbua har ofte bra priser. Vi handler mye der. Du får gi rapport om hvordan ting funker etterhvert da.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i. Den kan ikke vise Platinum kart. Og etter å ha lest testen på klikk.no ser jeg at den tilogmed er relativt treg med Gold kart. Da ville jeg styrt unna. Ikke lett nei... Lønner seg å bruke litt tid på avgjørelsen og tafse på forskjellige merker og modeller.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

e det ikke like lett med en pc,

 

Min løsning også. Har opp til nå basert meg på to laptop'er, men jeg vil ha igjen kartbordet mitt. Har undersøkt rundt industrimaskiner og har funnet noen vifteløse 12V maskiner som bruker svært lite strøm og har tilstrekkelig med serieporter. En diger flatskjerm over kartbordet i tillegg skulle gjøre susen.

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale HDS-5 framfor A50D. Siden HDS bruker dataoverlegg oppå kart og ekkoloddbilde, mens Raymarine opererer med eget datavindu, utnytter HDS den lille skjermen bedre. HDS ser dessuten mye bedre ut med 3D kart enn A50. Ekkoloddene i de to er likeverdige, veldig forskjellig teknologi, men sammen med Furuno det beste som finnes.

 

A65 er for treg for en hurtiggående båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har a65 i seilbåt og. Den er ganske treg, men et godt triks er å ta bort visning av en av "tingene" - husker ikke nå hva nøyaktig det heter, men tror det er noe ala "maritime information". Dette viser badeplasser, marinaer og annen informasjon om typisk er på båtsportkart, men ikke på sjøkartene (hovedserien). Den ble mye raskere å zoome inn/ut og flytte kartbilde.... Fikk tipset fra en fra Belemarin på en messe :-)

 

Til mitt bruk er denne stor nok (og den er montert på pidestallen - så den er nærme). Det som er ulempen med så liten skjerm er at en ikke får helt oversikten uten å måtte zoome ut/inn, ellers kan a65 ikke kobles til radar og ais. Tror den a-serie ais'en raymarine reklamerer for ikke går på gamle a-serien. Kunne tenke meg å ha båt off-center og...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...