Jump to content

Båtfører tiltalt for uaktsomt drap

Sydvesten

Recommended Posts

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vel så lenge du valgte å kommentere saken så hører den ikke hjemme der siden en ikke skal diskutere saken der, men starte en ny tråd om emnet.... En skal vel heller ikke se bort fra at utpå nyåret når saken blir bedre belyst så er det sikkert en eller som har en mening om det er riktig tiltalt eller ikke...

Litt mere om ulykken.....

Mannen må betale 12.000 kroner i bot, skriver avisa Hitra-Frøya. Mannen førte båten som ble påkjørt, og hadde kona med seg ombord.

Påkjørt bakfra

Det var i slutten av mai i år at to båter krasjet i Knarrlagsundet mellom Fjellværøya og Ulvøya i Hitra. Ekteparet som var på tur fra Frøya ble påkjørt bakfra av en annen båt.

Omkom i båtulukke

I etterkant ble det klart at ektemannen som hadde ført båten hadde drukket alkohol. Han hadde en promille på 1,15 da blodprøven ble tatt rundt to timer etter ulykka.

Ikke skyld i ulykka

Fosen tingrett har kommet til at han ikke var skyld i ulykken og anser dette som en ren promilledom. I løpet av neste uke blir det tatt ut tiltale mot føreren av båten som kjørte på ekteparets båt bakfra.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

• 11 måneder senere...

Bra han ikke kjørte i fylla, for da hadde han fått 21 dager..... Han har jo tross alt bare drept noen... :lipseal:

Nesten tre uker i fengsel for å ha drept ett annet menneske. Og han tok betenkningstid på straffeutmålingen :nonod:

Mulig jeg er litt rart skrudd sammen, men hadde det vært meg hadde jeg godtatt straffen uten å mukke, og muligens spurt om jeg kunne sone litt mer. Jeg har lengre sommerferie enn denne karen må sitte inne.

Det jeg først og fremst la merke til, var at han som mistet kona i dødsulykken og var fører av båten som ble truffet, var blitt tatt for å ha kjørt med 1,5 i promille samme dag.

For saken er dette egentlig helt urelevant, men det er jo godt avisstoff. Han er vel straffet hardere enn han som drepte kona hans vil jeg tro og det kan man jo undres litt over.

Ingen god dag for noen av de båtførerne er jeg redd. Bare trist alt sammen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

En skal iallefall ikke mistenke påtalemakten for å ha jobbet raskt i denne relativt opplagte saken.... Det er bare ett år siden denne tråden ble opprettet..

Og han tok betenkningstid på straffeutmålingen :nonod:

Mulig jeg er litt rart skrudd sammen, men hadde det vært meg hadde jeg godtatt straffen uten å mukke,

Sansynligvis tok han betenkningstid for å få advokaten til å forklare ham dommen. Dette er helt normalt etter en rettsak der kun fagfolk forstår alle detaljene.

...hvor mange prosent av voksne mennesker her på baatplassen har aldri hatt 1,5 i promille noen gang i løpet av sin fartstid på sjøen????

Jeg antar du spør etter promille mens man har ført båt?

Jeg kan med sikkerhet si at jeg aldri har ført båt med promille over grensen til sjøs (0,8 promille). Jeg er rimelig sikker på at jeg også har holdt med innefor 0,2 promille som er kravet som gjelder på veiene. Dette fordi jeg bestemt mener at alkohol og båtkjøring ikke hører sammen. Ikke under noen omstendighet (nødverge unntatt). Jeg håper indelig at det store flertallet her aldri har vært i nærheten av 1,5 promille mens de fører båt.

Vi koser oss ofte med vin til maten når vi er ombord. Og en ankerdramm hører med, og likeså en topils på de dagene vi ikke flytter på oss. Og i godt selskap kan det også bli sterkere drikke utover natten. Men dette er når vi ligger fortøyd, aldri når vi kjører/skal kjøre.

I Knarrlagsundet på Hitra (egentlig mellom Fjellværøya og Ulvøya for lokalkjente) der den omtalte ulykken skjedde spiller Åge Aleksandersen en konsert hver sommer. Da fylles gjestebryggene opp med båter, og mange ligger på svai ute i sundet for å høre på. På disse dagene har Kystvakten passet på å legge en båt i hver ende av sundet med promillekontroll, slik at alle som forlater stedet i båt blir kontrollert. Jeg har snakket med flere som lyste eder og forbandelse over Kystvakten på grunn av dette. De mente at de måtte jo få lov til å sitte å pjalle noen pils under konserten for deretter å kjøre hjem ut på natta. Dette er etter mitt syn en skremmende holdning. Greit nok at man ønsker å kose seg under konserten, men ikke når man skal kjøre båt etterpå.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Et lite spørsmål, for egen analyse. hvor mange prosent av voksne mennesker her på baatplassen har aldri hatt 1,5 i promille noen gang i løpet av sin fartstid på sjøen???? bare anslå hva dere sån ca etter egen oppfatning mener.

Som ungdom - stadig vekk og sikkert også langt høyere promille enn 1,5! Kan huske at hvis vi merket at vi ble for fulle så kjørte vi båt for å bli edru. Som voksen - aldri!

Og dette var dagens innrømmelse, 100 Ave Maria'er er avsagt, 10 lys er tent og tusen kroner lagt i kollektbøssen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

tenkte meg noe i den duren ja. inrømmer gjerne at jeg ofte bruker å ta et par pils på sjøen om sommeren. jeg vet ikke jeg, hvor høg promille får man av dette?? nå skal det nevnes at det er et lite traffikert farvann jeg ferdes i !! maks 1 båt som passerer meg i løpet av en time, og det er som regel den lokale ferja. så det kan ikke sammenlignes med oslo fjorden akkurat.

KNS medlem

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatt ett snev av promille når jeg har ført båt. Personlig mener jeg at 0,8 grensen på sjøen rettferdiggjør at man kan ha promille i det hele tatt.

Som fører har man ansvar for trygg og forsvarlig ferdsel og sikkerheten til de som er ombord.

Men det er min mening, og jeg vet at den strider med manges tanker om det samme.

Redigert av Eureka (see edit history)

Jeg antar du spør etter promille mens man har ført båt?

Jeg kan med sikkerhet si at jeg aldri har ført båt med promille over grensen til sjøs (0,8 promille). Jeg er rimelig sikker på at jeg også har holdt med innefor 0,2 promille som er kravet som gjelder på veiene. Dette fordi jeg bestemt mener at alkohol og båtkjøring ikke hører sammen. Ikke under noen omstendighet (nødverge unntatt). Jeg håper indelig at det store flertallet her aldri har vært i nærheten av 1,5 promille mens de fører båt.

Vi koser oss ofte med vin til maten når vi er ombord. Og en ankerdramm hører med, og likeså en topils på de dagene vi ikke flytter på oss. Og i godt selskap kan det også bli sterkere drikke utover natten. Men dette er når vi ligger fortøyd, aldri når vi kjører/skal kjøre.

I Knarrlagsundet på Hitra (egentlig mellom Fjellværøya og Ulvøya for lokalkjente) der den omtalte ulykken skjedde spiller Åge Aleksandersen en konsert hver sommer. Da fylles gjestebryggene opp med båter, og mange ligger på svai ute i sundet for å høre på. På disse dagene har Kystvakten passet på å legge en båt i hver ende av sundet med promillekontroll, slik at alle som forlater stedet i båt blir kontrollert. Jeg har snakket med flere som lyste eder og forbandelse over Kystvakten på grunn av dette. De mente at de måtte jo få lov til å sitte å pjalle noen pils under konserten for deretter å kjøre hjem ut på natta. Dette er etter mitt syn en skremmende holdning. Greit nok at man ønsker å kose seg under konserten, men ikke når man skal kjøre båt etterpå.

Brigg

Familien har selv et feriested i knarralgsund, og det er ikke noe tvil om at sene lørdagskvelder hjem fra Knarren så er det noen som kjører uten rent blod i kroppen. Skremmende holdninger

Vi ser det samme når vi ligger ved Knarren. Men ikke bare der. At folk kommer inn med båt og drar igjen utpå natta etter å drukket øl hele kvelden opplever vi stort sett på alle steder der det er servering ved gjestebrygger.

Enig i at disse viser skremmende holdninger! Eller kanskje mangel på holdninger?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Et lite spørsmål, for egen analyse. hvor mange prosent av voksne mennesker her på baatplassen har aldri hatt 1,5 i promille noen gang i løpet av sin fartstid på sjøen????

Hvis du mener under gange tror jeg faktisk du tar helt feil i det jeg oppfatter at du sier. Jeg har faktisk den tiltro til de fleste båtfører at de både mener og praktiserer at visse ting absolutt ikke hører sammen.

Dersom man har 1,5 i promille, så er man det jeg vil karakterisere som overstadig beruset, om ikke dritings.

Mulig jeg tråkker noen på tærene, men dersom man som voksen ikke klarer å holde seg under 0,8 promille på sjøen, så har man et rusproblem. Da har man åpenbare problemer med å innse at ruspåvirkning vesentlig reduserer dømmekraft, vurderingsevne og evne til å ivareta andres og egen sikkerhet til sjøs. Å selvforskyldt sette seg i den situasjonen, ved å innta rusmidler, og å ikke klare å begrense seg eller avstå, ja da betyr rusen mere for en enn det en gir avkall på.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...