Superkul Startet 11.Desember.2009 Del på Facebook Startet 11.Desember.2009 (redigert) vurderer litt en Garmin GPSmap 520s fordi den har ekkolodd også men blir det bortkasta penger med så liten skjerm??? har kart på pc men syntes 15" bærbar med ledninger etc blir klønete i en 20 foter Redigert 11.Desember.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
havørn Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Ja Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Eg har lowrance 5" i min båt. Klarer meg helt fint. Bruker papirkart til oversiktskart. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 eysteind, det at du må bruke papirkart til oversiktskart, er ikke det et tegn på at plotteren er for liten? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Jeg har også Garmin 521s, i båt på 21 fot. Det fungerer utmerket, og jeg har også "analoge" kart med ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
sailor Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Fungerer fint. Men bør ha papirkart i tillegg, og det har vi vel uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 11.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 (redigert) det skal ligge klart ja jeg kan få en slik plotter med kart og svinger for 5500 og båten blir ikke akuratt brukt på langtur syntes det er litt harry og betale 2 lapper for bare et ekkolodd da?? eller kanskje ekkoloddet er dritdårlig på disse??? Redigert 11.Desember.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
TellusTellus Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Funker flott for meg i en 24 fot stor båt. Avhenger kanskje litt av hvor langt du sitter fra plotteren. Papirkart er et must uansett, skal ha en rimelig stor plotter for å få samme oversikten som i et papirkart :) Havneguiden er også greit å ha. Har en lowrance hds-5 med platinum kart. Gode detaljer og har fungert helt supert. Blir sikkert enda bedre når jeg får somlet meg til å montere ekkoloddet.. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Krimart Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Det går da helt fint, men du kan ikke gå veldig fort før du mister oversikten. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Har brukt en Lowrance LMS 330C i snekka mi på 29 fot, og bruker en Garmin 178 i Konvall på 45 fot. Funker veldig bra dette Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
sailor Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Litt viktig å tenke på kva fart du skal bruke båten i. Dersom du har 30 knop, blir plotteren for liten. I snekkefart (8 - 10 knop) er den heilt OK. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 ...bruke papirkart til oversiktskart, er ikke det et tegn på at plotteren er for liten? Etter mitt syn er det heller et tegn på godt sjømannskap hos eysteind at han benytter papirkart i tillegg til de elektroniske på plotteren. Det er tross alt papirkartene som er offisielle og godkjente for navigasjon, og ikke de på plotteren. Når det gjelder størrelse på kartplotterskjerm, sier det seg selv at størst mulig er best. Men som med det meste annet innenfor fritidsbåt, må man ofte inngå kompromiss blant annet mellom pris og tilgjengelig plass for montering. En 5 tommers plotterskjerm kan fungere utmerket når man benytter offisielle papirkart i tillegg. Jeg har selv benyttet en 5,5 tommers kartplotterskjerm i en lystbåt som gjorde nærmere 30 knop og hadde ingen problemer med det når jeg benyttet offiselle papirkart fra Statens kartverk Sjø i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Etter mitt syn er det heller et tegn på godt sjømannskap hos eysteind at han benytter papirkart i tillegg til de elektroniske på plotteren. Det er tross alt papirkartene som er offisielle og godkjente for navigasjon, og ikke de på plotteren. Nå var det vel ikke bruk av papirkart vi diskuterte, men størrelsen på skjermen. Alle vet da vel at papirkart skal brukes i tillegg til plotteren. Og du konkluderer jo selv i ditt innlegg at jo større skjerm, jo bedre Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Da er vi enige og samstemte, havørn! Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Har Garmin 525 i rask Riviera 925, og fungerer utmerket. Fungerer bedre en kartplottere med større skjerm, siden den har autorutefunksjon, og er rask i ut- og innzoom. Absolutt å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 5" plotter går helt greit for meg i en 17 foter, men i trangt og ukjent farvann så kjører jeg naturlig nok ikke i 30 knop. At større skjerm er bedre sier seg nesten selv, men ikke nødvendig strengt tatt. Har også alltid med papirkart, men sjelden i bruk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SeaRaymond Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Har en garmin 420, og en raymarine c80 henholdsvis 4 og 8" skjerm. 4 er for lite, bruker den bare som referanse til c80'en, samt at den er linket til VHF'en for DSC funksjonen del. 5" er nok noe bedre, men er ikke rare utzoomingen som skal til før detaljene forsvinner, så høy fart med så liten skjerm funker isåfall dårlig. Men uannsett holder en vel kanskje ikke det i ukjent-urent farvann. garminen brukes for det meste i 50 og 80 meters range, og ned til 20-30 meter i urent-trangt farvann. Raymarine står oftest i 1/2 - 1 n.mil range. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 12.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 5" plotter går helt greit for meg i en 17 foter, men i trangt og ukjent farvann så kjører jeg naturlig nok ikke i 30 knop. At større skjerm er bedre sier seg nesten selv, men ikke nødvendig strengt tatt. Har også alltid med papirkart, men sjelden i bruk. hehe enig - nei det har noe med pris og gjøre og det ser litt overkill ut med 17" skjerm på dashen i en 20 draco Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
KaRsK Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 (redigert) har 525s i min båt og det fungerer ypperlig , skal man inn i ukjente /trange farvann så kjører jeg ikke 50 knop uansett. 525`n er rask å zoome in/ut , så har aldri vært noe problem. Som alltid så gjelder det å avpasse farten etter forholdene , men tror ikke jeg kunne gått fortere med en "større" skjerm slik noen her antyder.. men så er jo ikke fjordene her peppret med skjær heller.. Redigert 12.Desember.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 12.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 nice ........... har aldri likt store farter på sjøen uansett så det blir ikke et problem Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
ekko Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Garmin 525 i 20 Draco. Funker helt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 5" skjerm blir lite når den skal deles mellom plotter og ekkolodd. Bør gå for minimum 6,5-7" da. Ta en kikk på Lowrance HDS-7. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Eide Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Speler vel ingen rolle kor stor båten er i forhold ka kartplotter en trenger Det er kor fort båten går (kor langt en må sjå frammover, og en kan sete båten nederst på kartet, for det som var.... det var) Og kor langt i fra plotteren skal festes Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Som Lars Eide sier: fart og farvann er mer avgjørende for valg av plotter enn akkurat båtstørrelse, etter min erfaring. Og 5-tommeren ble veldig liten etter 10.5-tommeren i Gygra. Så jeg sper på med Lap-top OG papirkart i fremmed farvann. Hei hvor det går-- i 7,5 knop mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Hansi Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Har hatt Garmin 525 i Yamarinen i to sesonger nå. Fungerer greit. Har separat ekkolodd utenom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.