Jump to content

5" kartplotter blir det for liten skjerm i en 20 foter?

Superkul

Recommended Posts

Funker flott for meg i en 24 fot stor båt. Avhenger kanskje litt av hvor langt du sitter fra plotteren. Papirkart er et must uansett, skal ha en rimelig stor plotter for å få samme oversikten som i et papirkart :)

Havneguiden er også greit å ha.

Har en lowrance hds-5 med platinum kart. Gode detaljer og har fungert helt supert. Blir sikkert enda bedre når jeg får somlet meg til å montere ekkoloddet..

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

...bruke papirkart til oversiktskart, er ikke det et tegn på at plotteren er for liten?

Etter mitt syn er det heller et tegn på godt sjømannskap hos eysteind at han benytter papirkart i tillegg til de elektroniske på plotteren. Det er tross alt papirkartene som er offisielle og godkjente for navigasjon, og ikke de på plotteren.

Når det gjelder størrelse på kartplotterskjerm, sier det seg selv at størst mulig er best. Men som med det meste annet innenfor fritidsbåt, må man ofte inngå kompromiss blant annet mellom pris og tilgjengelig plass for montering. En 5 tommers plotterskjerm kan fungere utmerket når man benytter offisielle papirkart i tillegg. Jeg har selv benyttet en 5,5 tommers kartplotterskjerm i en lystbåt som gjorde nærmere 30 knop og hadde ingen problemer med det når jeg benyttet offiselle papirkart fra Statens kartverk Sjø i tillegg.

Etter mitt syn er det heller et tegn på godt sjømannskap hos eysteind at han benytter papirkart i tillegg til de elektroniske på plotteren. Det er tross alt papirkartene som er offisielle og godkjente for navigasjon, og ikke de på plotteren.

Nå var det vel ikke bruk av papirkart vi diskuterte, men størrelsen på skjermen. Alle vet da vel at papirkart skal brukes i tillegg til plotteren. Og du konkluderer jo selv i ditt innlegg at jo større skjerm, jo bedre :smiley:

Har en garmin 420, og en raymarine c80 henholdsvis 4 og 8" skjerm. 4 er for lite, bruker den bare som referanse til c80'en, samt at den er linket til VHF'en for DSC funksjonen del. 5" er nok noe bedre, men er ikke rare utzoomingen som skal til før detaljene forsvinner, så høy fart med så liten skjerm funker isåfall dårlig. Men uannsett holder en vel kanskje ikke det i ukjent-urent farvann. garminen brukes for det meste i 50 og 80 meters range, og ned til 20-30 meter i urent-trangt farvann. Raymarine står oftest i 1/2 - 1 n.mil range.

5" plotter går helt greit for meg i en 17 foter, men i trangt og ukjent farvann så kjører jeg naturlig nok ikke i 30 knop. At større skjerm er bedre sier seg nesten selv, men ikke nødvendig strengt tatt. Har også alltid med papirkart, men sjelden i bruk.

hehe enig - nei det har noe med pris og gjøre og det ser litt overkill ut med 17" skjerm på dashen i en 20 draco

har 525s i min båt og det fungerer ypperlig , skal man inn i ukjente /trange farvann så kjører jeg ikke 50 knop uansett.

525`n er rask å zoome in/ut , så har aldri vært noe problem.

Som alltid så gjelder det å avpasse farten etter forholdene , men tror ikke jeg kunne gått fortere med en "større" skjerm slik noen her antyder..

men så er jo ikke fjordene her peppret med skjær heller..

fgth.jpg

Redigert av KaRsK (see edit history)

Som Lars Eide sier: fart og farvann er mer avgjørende

for valg av plotter enn akkurat båtstørrelse, etter min erfaring.

Og 5-tommeren ble veldig liten etter 10.5-tommeren i Gygra.

Så jeg sper på med Lap-top OG papirkart i fremmed farvann.

Hei hvor det går-- i 7,5 knop :yesnod:

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...