Jump to content

Bør jeg betale strømregning?

bjorngb

Recommended Posts

Når vi kjøpte båt fikk vi opplyst muntlig at månedlig leie ville være 1000,- pr mnd. Når vi fikk faktura var den på 1400,-. Når jeg snakket med dem sa de at det var prisstigning. Det er i dette møte jeg mener at det ble sagt at det var inkl. strøm.

Jeg vet at de har betalt strøm underveis, men en fast pris i måneden basert på estimat. De (eller strømleverandør eller noen andre) har nå lest av måleren og funnet ut at de har betalt for lite strøm. Regningen vi har fått nå er på 5196,- (433,- pr mnd).

Da ville jeg ha forholdt meg til det. Skriv at brev til forhandler og opplys om at du ved kjøp av båt fikk opplyst at leie var 1000 pr måned.

Ved spørsmål om faktura fikk du opplyst at 400 ekstra var for strøm. Tilby deg så å betale mellomlegget for overforbruk på 33 pr måned.

Samtidig opplyser du at du for å unngå dette i fremtiden vil sette inn en forbruks måler i båten, og at du ønsker at denne blir avlest sammen med representant for forhandler årlig for å unngå dette i fremtiden.

Lykke til :smiley:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

...... men uten kontrakt så har man vel ikke så mye å slå i bordet med. .....

Det gjelder vel i aller høyeste grad for utleier, som vel er den profesjonelle parten her.

Den summen du nevner ville jeg ganske enkelt ikke betalt, spesielt når jeg forstår at du mister plassen uansett.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kr 1.10 pr kWh er vel rimelig strøm egentlig?

Her betaler vi kr 2.00-----

Ja, vi betaler 1.50/KWh. Vi har imidlertid hver vår måler (Clas Ohlson typen) som står i et låst skap tilkoblet mellom hvert støpsel og kontakt.

Målerene avleses på våren når strøm da etterhvert bare brukes til litt lading (maks 2 døgn av gangen).

Slike målere bør imidlertid avleses av og til i vinterperioden da de kan nulle seg ved strømbrudd hvis internbatteriet er defekt.

Greit å vite ca gjennomsnittlig forbruk da.

Vi betaler til våren det vi har brukt i vinter av KWh X 1.50kr

Bruker selv ganske lite strøm og hadde blitt grinete hvis jeg måtte mye mer enn forbruket mitt. :wink:

Jeg tror strøm ofte er inkludert i leien på somersesongen, men at man må betale ekstra om vinteren.

Synes det både er fornuftig og logisk.

At det ikke foreligger en skriftlig kontrakt betyr jo ikke at det ikke er etablert et kontraktsforhold. Leietager har jo også betalt en månedsleie i tre år så akkurat den biten er avklart. Da gjenstår det i all enkelhet om det skal betales for strøm i tillegg, eller ikke, og her blir det vel påstand mot påstand. Uenigheten bør vel da bestå i om strøm er inkludert i leien, skal betales med et fast beløp eller etter målt forbruk. Her kan det virke som utleier mener det skal være etter forbruk (totalt forbruk i havna delt på antall leietagere?), men siden det ikke ble betalt noe i 2007 så skal dere betale xtra mye i 2009? Hva xtra mye betyr her virker litt uklart, og hvis dere skal betale mere enn hva forbruket tilsvarer i 2009 så betyr vel det at dere også skal betale (noe?) for foregående år. I det hele tatt virker det som en meget uproffesjonell utleier som plutselig har en endret økonomisk situasjon og ser etter "friske" penger/inntekter.

Så har man et element som heter; morgendagen. Har man behov for et hyggelig forhold til utleier i "morgen" eller ikke, men for egen del så virker det mest fristende å gi ham fingeren og se hva som skjer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ganske Off topic: men husk å les av målerstanden deres, de har ikke eg gjort de siste årene på huset mitt, gjorde de nå og fikk en faktura på over 12.000 kr :cryin: har visst om den så pengene lå klar.

Og jeg har en lagerbygning (720m2) som har vært lite i bruk i det siste. Her har vi også vært sløve med å lese av og kraftselskapet har stipulert forbruket. Fikk nettopp en avregning etter at den var lest av og fikk nesten 15'000 igjen :crazy: ( Beklager SandvikAC25, ikke fint å strø salt...) Men, når rett skal sies, så har jeg vært i dine sko flere ganger da jeg har endel bygninger.

Så, enig med deg: husk å lese av måleren regelmessig :smash:

kom på nå....er det ikkje foreldelse på ting?

Har eit firma glemt å fakturere deg så foreldes saken etter 12 eller 15 mnd vel?

Dette er det sikkert andre som kan bedre en meg. Men i så fall kan de kun fakturer stipulert mnd.pris for siste 15mnd.

Ellers så er eg enig med å nekte å vedta skriftlig, på grunnlag av det du har oppfatta som muntlig avtale om de 400 ekstra som strømdekning.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det høres jo veldig uprofft ut. For så vidt enig i de som mener at du ikke uten videre skal betale, men ofte kan det lønne seg å snu saken på hodet og se saken fra "Motpartens side": hvis det er slik at han har satt opp noen kontakter, men ikke avtalt med noen om bruk er det vel ikke nødvendgvis slik at det er fritt frem for å koble seg på og bruke strøm. Jeg ville f.eks. ikke likt om naboen tok seg til rette og tappet strøm fra min ute-kontakt til terrassevarmeren. På den annen side er det ikke sikkert jeg bare kan lukke øynene for "tyveriet" og etter tre år dele min egen strømregning i de siste tre år to og be naboen betale halvparten heller.... :smiley:

For det første ville jeg ha prøvd å samlede andre som har fått krav, og diskutert hva man gjør. Å samlet kontakte en advokat er ikke dumt, deler man advokatutgifter blir det lite på hver enkelt (men sørg for en god avtale dere i mellom da :-))

For det andre ville jeg bedt om et møte med utleier og forklart hvorfor man mener det er urimelig og se om det er mulig å komme til en enighet. I de aller fleste tilfeller er en minnelig ordning mye bedre enn en rettstvist, men står dere samlet vil utleier ha en tøff jobb hvis han ikke har en god sak.

Har bare skumlest tråden men inntrykket mitt er at du har betalt 1000 for båtplass og 400 for strøm. Skal du betale mer må utleier fremskaffe dokumentasjon på dette i form av signert kontrakt e.l. Det er direkte ufint å kreve mer uten å kunne dokumentere men der er nå alltid noen som vil prøve seg på slike krumspring. Jeg ville ikke en gang vurdert å betale noe mer før situasjonen tilspisset seg mer og da evt. bare for å kjøpe seg litt goodwill.

Har selv nettopp blitt utsatt for 2 slike saker i løpet av få dager og det er ikke noe lite hobbyfirma som har prøvd seg heller :headbang: Samme verdensomspennende firma stod bak begge sakene men de ga seg kjapt når de ble satt på plass.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...