Jump to content

Bør jeg betale strømregning?

bjorngb

Recommended Posts

Vi har leid båtplass de 3 siste sesongene, men det ser ut som vi ikke får leie lenger hos forhandleren hvor vi kjøpte ny båt i 2007. Vi har ikke hatt noen skriftlig kontrakt for leie av båtplass, men vi har trodd at strøm har vært inkludert. Vi har heller ikke betalt strøm de 3 årene vi har ligget der. Nå kom det en saftig regning for strøm. Forhandleren har fått en strømregning som de har delt på antall båter på anlegget, uansett faktisk forbruk.

Nå har jeg hørt at forhandleren har betalt strøm via a-konto, men ikke har fulgt med på forbruket og gått på en smell. Jeg vet heller ikke om denne regningen de har fått gjelder kun 2009 eller om 2007 og 2008 utligning av a-kontoen er tatt med. I 2008 var det langt flere båter på anlegget.

Bør jeg betale regningen forhandleren har kommet med?

Redigert av bjorngb (see edit history)

Vi har vært av den oppfattlse av at strøm var inkludert. Det er satt opp strømstopler som vi har brukt i 3 år uten å høre noe fra eller til. Vi har og opplyst om at det ikke har vært strøm i dem og da har forhandler sagt at det skulle ordnes - så de har vist at vi har brukt strøm.

Greit at strøm koster penger, men regningen er på over 3 ganger så mye som jeg ser at vi kan h brukt (regnet 1,10 kr/kWh).

Uten at jeg har stor peiling.. men uten kontrakt så har man vel ikke så mye å slå i bordet med. Annet enn at har man brukt strøm så bør man betale.

Er det en hinsides stor andel, urealistisk stor. Så bør man jo snakke med utleier hvertfall.

Men å bli kranglete og hissig er nok ikke smart.

Så man bør jo få en skikkelig avregning fra uteleier uansett. Og som 'traust' sier, hvis man ikke får det så lag en selv.

Spørs nå også hvor mange utleier har sendt regning til da.. om det er prdd antall båter som har fått hele steken eller om det er alle som har ligget der perioden 2007-2009

I 2008 var det langt flere båter på anlegget.

Så dette er nå ett spørsmål man kan rett til utleier.

Så dvs min mening, jeg hadde ikke betalt "i dag" om det er hinsides mye mere enn hva skulle klart å bruke på perioden, samt ingen avregning og om alle som har ligget der har fått. ref nevnt som over her.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Nå kom det en saftig regning for strøm. Forhandleren har fått en strømregning som de har delt på antall båter på anlegget, uansett faktisk forbruk.

Nå har jeg hørt at forhandleren har betalt strøm via a-konto, men ikke har fulgt med på forbruket og gått på en smell. Jeg vet heller ikke om denne regningen de har fått gjelder kun 2009 eller om 2007 og 2008 utligning av a-kontoen er tatt med. I 2008 var det langt flere båter på anlegget.

Bør jeg betale regningen forhandleren har kommet med?

Jeg synes det høres ganske utrolig ut at forhandleren NÅ har fått EN strømregning. Strømleverandører sender regning under veis!

Hvor mye penger er det snakk om for din del? Hvis jeg hadde et ønske om å være snill for å oppnå en fortsatt god relasjon til forhandleren ville jeg sterkt vurdert å tilby han de (estimerte) reelle strømutgiftene som JEG hadde påført han. I vurderingen ville jeg tatt med om leieprisen på plassen er slik at strømutgiftene burde vært utenom.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Når vi kjøpte båt fikk vi opplyst muntlig at månedlig leie ville være 1000,- pr mnd. Når vi fikk faktura var den på 1400,-. Når jeg snakket med dem sa de at det var prisstigning. Det er i dette møte jeg mener at det ble sagt at det var inkl. strøm.

Jeg vet at de har betalt strøm underveis, men en fast pris i måneden basert på estimat. De (eller strømleverandør eller noen andre) har nå lest av måleren og funnet ut at de har betalt for lite strøm. Regningen vi har fått nå er på 5196,- (433,- pr mnd).

Jeg vet at jeg har brukt strøm - har en vifte som bruker ca 300w gående 6 måneder i året + jeg setter i landstrømmen 1 døgn i måneden om vinteren og jeg har sikkert ladet batteriene 3 ganger i løpet av sesongen vha landstrøm. Så hvis jeg regner 350w kontinuerlig i 6 mnd kommer jeg til (350*24*31*6/1000*1,1) 1718,64 NOK.

De har ikke "prøvd" å ta betaling for strøm i 2007 og 2008, men brukte dette som argument på hvorfor jeg skulle betale så mye strøm i 2009.

Redigert av bjorngb (see edit history)

Dette sier i grunn mye om forhandleren, makan til surr!

Etter 3 år skal man plutselig betale en faktura, saftig en også...

At man skal betale for seg er vel rett og rimelig. Vil tro om du ikke godtar å betale den faktura blir det konflikt, men rett skal være rett.

Hadde det vært meg ville jeg bedt om dokumentasjon / kopi av den avtalen som tilsier at strøm skal deles på antall båter / plasser.

Når da forhandler ikke kan vise deg den ville jeg da spurt hvor i all verden forhandleren kan tillate seg å belaste dere for 3 års forbruk uten noen kontrakt.

Da er valget enkelt (fortsatt hvordan jeg ville gjort dette)

Betale det forbruket en selv mener en har brukt eller ikke betale noe!

Ved å ikke betale noe ender det til slutt i en tvist og da må forhandleren vise til dokumentasjon, vil tro ikke dokumentasjon i form av forhandlerens egne mening etter 3 år at alle skal betale strøm for 3 år tilbake i tid uavhengig av hva den enkelte har brukt er en dårlig dokumentasjon!

Er det noen plass slike tvister kan bli avgjort uten at det koster flere tusen?

Et annet ankepunkt er at forhandleren (som ikke eier bryggeanlegget selv, men leier det) har prøvd å få eier av anlegget til å betale regningen. Det virker som forhandler ikke bryr seg om hvem som betaler regningen, bare de slipper... Jeg ville ikke ta med dette til å begynne med for å høre reaksjoner uten denne opplysningen først.

Enig med VO'n. Send de en mail hvor du ber om å få en kopi av den avtalen hvor dette står beskrevet og som du har signert på.

Legg til at du avventer å betale regningen inntil dette er på plass.

Hvis de forsøker å sende dette til inkasso, så kan du videresende disse mailene til inkasso byrået og informere dem at du bestrider kravet.

De har da ikke lov til å ta saken videre. Og du har sterke kort på handa her.

Du kan legge til i mailen ditt regnestykke på forbruk og hva du er villig til å betale.

Da vil nok inkasso byrået forhandle med dem og anbefale de om hvis de vil ha penger så må dem enten komme med kontrakten eller godkjenne ditt tilbud.

Rett skal være rett, fra begge hold!

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Poenget mitt er at jeg mener at strøm har vært inkludert i leieprisen.

Jeg er enig i at rett skal være rett.

Dersom jeg går med på å betale for forbruket i år - hvorfor skal de ikke fakturere meg for forbruk for tidligere år? Skal betale for mitt forbruk over de 3 siste årene blir det ikke langt unna det de ber om nå. Jeg har en måler fra CO i båten nå - så jeg skal sjekke hvor mye jeg bruker.

Har du leid båtplass til en viss sum i mnd , å ikke noe er signert i form av kontrakt .ja da har vel ikke utleier stort å stille opp med .Om du ikke vil betale så mye , eller noe i det hele tatt blir jo utleier's problem.Kan jo ikke komme med strøm regning 3 år etterpå , å da uten at det står i noen kontrakter.Da hadde jeg gitt f... i den regninga ,men da har du kansje ikke noe plass lenger men . Vi har fått målere på alle kabler i havna , som vil ha strøm ,betaler 1 kr kw .Jeg er mye ombord i båten ( 7 dager i uken ) , med en pris på 1 kr kw ligger jeg på ca 500 kr i mnd i strøm.da bruker jeg varmovner og frostvakter osv osv .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hvis de forsøker å sende dette til inkasso, så kan du videresende disse mailene til inkasso byrået og informere dem at du bestrider kravet.

De har da ikke lov til å ta saken videre. Og du har sterke kort på handa her.

Er det noen plass slike tvister kan bli avgjort uten at det koster flere tusen?

Dersom du melder at du ikkje er einig i kravet, stemmer det som Ulv seier at inkassoselskapet ikkje kan gå til inndriving av kravet. Det blir då ein tvist som dei du skuldar kan ta til forliksrådet for å få ein dom. Gebyret der var 860kr i 2008, og den som taper må betala dette gebyret og eventuelle sakskostnader. Det står meir her: Om forliksrådet

Når det gjeld den konkrete saka, vil eg tru at forliksrådet ville ta utgangspunkt i praksisen som har vore gjeldane frå åra før så lenge det ikkje er nokon skriven kontrakt. Det vil seia at kravet frå utleigar ville bli avvist. Utleigar bør då teikna kontrakt med alle leigetakarane, der det blir rydda opp både i betaling av straum og andre ting som det er lurt å ha skrive ned.

Viss leiga er på eit nivå (i forhold til andre private båtplassar i området) som tilseier at straum neppe var tenkt å vera inkludert, trur eg eg hadde betalt for å ikkje øydeleggja husfreden, men eg hadde forlangt ein måte å berekna pris for straum som tek omsyn til forbruket (varme i båten eller berre lading av batteri).

Forhandleren skal ikke leie dette anlegget etter nyttår - jeg regner med at det er i denne forbindelse de ser at de ikke har lest av måleren og fått en regning de vil bli kvitt.

Jeg får uansett ikke leie denne plassen av dem etter nyttår. Havnesjefen mener jeg burde få leie av dem i havnen de eier, men det ser ikke ut som eierne vil ha meg der. Det var en forutsetning at jeg kunne leie hos dem til jeg fikk annen plass når vi kjøpte båten. Når de selger båter nå er de påpasselige å få med i kontrakt at de stiller båtplass for ikke mer enn 1 år - men det var ikke noe begrensning når vi kjøpte båt av dem.

Hadde ikke betalt dette.. Prisen du har i årlig leie er jo ikke direkte lav og burde være ink strøm. Leier selv en 4,5 meter (4,80) i lysåpning faktisk :wink: og betaler ca det samme som deg i året.. da er dette ink strøm og alt annet som er naturlig til en plass + litt til.

At du ikke har plass etter nyttår og at "utleier" kun skal dekke sin egen kappe i disse Ulvetider skinner igjennom.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...