toholthe Startet 12.Desember.2009 Del på Facebook Startet 12.Desember.2009 Hei, jeg skal skru fast dørkplatene i båten til neste år da de lager mye lyd når en går på dem. For å komme til kjølsvinet ønkser jeg å lage luker til inspeksjon. Spøsrsmålet er hvordan jeg skal sage ut disse lukene slik at jeg kan bruke det utskårede elementet som luke. Ser at et std stikksagblad er 1,2 mm. Det vil med andre ord gi en klaring på 2,4 mm. Når jeg har lagt epoxy og lakk på endeveden vil det fremedles være litt mye. 1. Noen som har en ide om hvordan jeg kan lage et tynnere kutt? 2. En av lukene havner midt på en plate. Hvordan skal jeg begynne å sage? Jeg kan jo ikke bore et hull. Får man små tynne vinkelsliperblader til dremmel? Alternativt må jeg sage ut nye luker fra en ny plate, problemet blir å finne lik plate. T Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Jeg vil tro at svaret på begge spørsmålene er å bruke en multisag, f.eks fra Fein eller Bosch. Det er ikke så lenge siden disse verktøyene ble diskutert i denne tråden. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
toholthe Svart 12.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Tja, jeg skal jo sage konturer også. Det egner vel ikke dette verktøyet seg til, men til å starte kuttet på en av langsidene er det kanskje genialt. T Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. quote name='toholthe' post='878081' date='12.12.09 20:38']Tja, jeg skal jo sage konturer også. Det egner vel ikke dette verktøyet seg til, men til å starte kuttet på en av langsidene er det kanskje genialt. T Er man en ekte pirk så må man vel gå for innkjøp av ekstra plater,ev sortere før kjøp om mulig,og skjære på over/undermål..... Blir dyrt,men...... "Jukse"teak med nater er jo et alternativ.... greit og skjære over/under mål og få pent og nøyaktig. Men å bruke eksisterende materiale er jeg usikker på å få et pent hull uten å F.eks bruke plast luke etc Dukker vel opp et bra svar fra noen her etter vert! Lykke til Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
BMP Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Går ut fra at det er en større trebåt du har siden du har kjølsvin i båten. Når du så skal lage mannhul i dørkplarene skal jo disse være min 60 cm i diameter og da kan vel ikke en sprekk på 1,2 mm ha så mye og si. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Legg på kantfiner på endene... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Må ta hensyn til at treverket går en del også, så derfor er det greit at en får 2,4 mm klaring Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
toholthe Svart 12.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Hei, har en seilbåt med teakplater med ferdige nater som jeg skal kutte i. Luken trenger bare være stor nok til at jeg får ned hånda og en svamp for å få ut eventuell fuktighet. 2,4 mm er kanskje ikke så galt. Kantfiner er jo et godt alternativ. T Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 I så tilfelle blir det jo en innspeksjonsluke du trenger og ikke et mannhul. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 ja, det er inseksjonsluke det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Til dette bruker du selvfølgelig stikksag. Multikutter er bra til sitt bruk, men det er INGEN stikksag. Bruk et blad som er egnet til å svinge med. (tanning også i bakkant på bladet.) Lite eller ingen pendelbevegelse slik at du kan sage sakte og rolig. Begynn med å bore et hull med hullsag med senter der du skal skjære. Sentrer dette hullet også sideveis på inspeksjonsluka di. To fluer i en smekk. Et hull som gjør at du kan løfte av luka, og et sted å begynne med stikksaga. Sager du rett og jevnt blir dette pent. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 (redigert) Enig med Østkyst Hustler. Til en stikksag får du alt av bladtyper. Skal du ha tynne kutt som ikke fliser vet jeg at Festool selger noen fantastiske blader som er laget for hardt trevirke. Du må også ha en stikksag med trinnløs regulering og styrespor for bladet. Bruker du en billig stikksag vil ikke kuttet bli 90* , spesielt ille blir det der hvor du svinger. Kjøpte et slikt blad på Motek tidligere, og kun et 4mm hull var nok til bladet. Redigert 13.Desember.2009 av jernkjøl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Hva med å gjøre det på gammlemåten, med handkraft og ei god gammeldags finersag... tynt blad og meget fintannet. Bruk først sagen til å gnage igjennom der du skal skjære. Du kan evt. lage et styrespor først med en Stanlykniv.... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Til dette bruker du selvfølgelig stikksag...... :yesnod: Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.