Jump to content

Maskintelegraf - Hvordan fungerer den?


Arnstein

Recommended Posts

Maskintelegrafen antar jeg hadde sin opprinnelse etter dampmaskinens inntog i skipsfarten. Antakelig var dette ett av de aller viktigste internkommunikasjonsmidlene ombord i større maskindrevne fartøy i en 150 års tid, før elektronikken tok overhånd.

 

Er det noen som kan fotelle litt mer om denne finessen? Jeg har lurt litt på hvorfor første kommando på begge sider av "Stopp" heter henholdsvis "Vel" ved bakk og "Klar" ved forover og hva dette innebar?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

At det stå på hver sin side av stopp har ingenting å si hverken for akterover eller forover. Når skipperen kom på brua og så slo "han klar i maskinen", førte spaken til klar. Når chiefen (eller vakthavende maskinist som vanlig satt på bunndørken med manøver spaken) svarte så hviste kaptein at maskinen var klar til bruk. Når så skipperen satte spaken til Vel betydde det at han var ferdig å manøverere og ferdig med maskinen. For øvrig så brukes betegnelsen den dag i dag, "å slå vel i maskinen". I dag har vi riktig nok knapper vi trykker på,men dog.

Link to post

Kjenner ikke til dette du nevner med "Vel" og "Klar", men med utgangspunkt i STOP (stopp), STAND BY (klar), DEAD SLOW (smuglerfart), SLOW (sakte fart), HALF (halv fart), FULL (full fart). Henholdsvis ASTERN (akterover) og AHEAD (forover). Man har en på broen og en tilsvarende i maskinrommet. Kontakten mellom disse var en wire før dette ble modernisert til elektriske signaler.

 

"Vel" og "Klar" skulle derved bli "Stand By".

 

maskitstor.jpg

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

I marinen fikk vi i allefall beskjed fra bro som låt følgende: "vel i maskin" da skulle fremdriftsmotorene stoppes, med unntak hvis det var en fersk maskinist på vakt, da kunne det komme svar tilbake som: "Alt vel i maskinen ja!" :crazy::crazy:

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Skandinavisk utgave.

 

maskitstor2.jpeg

 

Christensen nevner tale og det foregikk via ett talerør inntil vi fikk telefon osv.

 

De observante vil nok legge merke til forskjellen i at denne ikke har med seg "Dead Slow" (som jeg kaller smuglerfart) og hvor det så vidt er tørn på skruen.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Flott video fra Gunga Din. Grunnen til at maskinisten flytter håndtaket forholdsvis mye på telegrafen er for at ringeklokka skal gi skikkelig lydsignal. For at rinkgeklokka skulle gi skikkelig lyd i maskinrommet måtte skipperen bevege håndtaket hurtig frem og tilbake før han satte telegrafen på det valget han ønsket. Det ble lite lyd i klokka hvis telegrafen bare ble flyttet direkte fra halv til full fart. Ordet vel husker ikke jeg heller, men jeg mener det var en ordre på noen telegrafer som ikke viser her. Det ble brukt når båten hadde gått fra kai og skulle gå lenge på full fart. Når maskinisten fikk den ordren kunne han slappe av med en kaffekopp. Når skipperen igjen hadde bruk for ham satte han telegrafen på klar (stand by) og maskinisten ble alamert av ringeklokka og var klar til å endre på makinen så snart det kom en ny ordre fra brua.

Link to post

Stand by sier kapteinen at maskinen er klar til øyeblikkelig manøvrering og at vakt er konstant på plass ved manøverspakene.

Man brukte forørig samme kommando etter en overfart, en manøvrerte eller stoppet ikke forbrenningsmotorer på tungolje, men gikk over på diesel – som hadde sin prosedyre. Hadde en i tillegg påhengte smøre- og kjølepumper måtte disse over på elektrisk drift – kunne ta noen minutter det og.

Da slo maskinrommet «standby» når alt var klart.

 

Hvert område på telegrafen representerte et avtalt omdreiningstall på maskinen, men i konvoi – f.eks. gjennom Suezkanalen - måtte en holde sin plass og kunne få bruk for andre omdreiningstall. Det ble ordnet ved «mellomslag». Stod en på «halv» og fikk signal om «full», som ble redusert til «halv» igjen i det øyeblikk en svarte, skulle omdreinigene opp til litt over «halv». Slik kunne en finregulere omdreiningene videre – både oppover og nedover.

«Dead slow» er det minste turtall en kan holde liv i maskinen med, brukes mest til og fra kai.

 

Ikke alle hadde «well», men når telegrafen stod på «stopp» og broen slo hele skalaen begge veier får å lande på «stopp» igjen, var en fortøyd og maskinen kunne stenges ned.

Ved avgang bruktes samme metode, men da med «full forover» som utgangspunkt. Da var en vel til havs, kunne gå over på tungoljedrift og avslutte manøvervakten ved spakene.

 

Synes forøvrig det var mye bråk av dampmaskinen på videoen, på D/S «Fanaraaken», landets siste dampskip, solgt på slutten av 70-tallet, hørtes bare en svak hvisking når en så på maskinen ned gjennom skylightet. Er det en ufaglært som har «lagt på» motorlyd ?

:seeya:

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...