Arnstein Startet 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2009 Maskintelegrafen antar jeg hadde sin opprinnelse etter dampmaskinens inntog i skipsfarten. Antakelig var dette ett av de aller viktigste internkommunikasjonsmidlene ombord i større maskindrevne fartøy i en 150 års tid, før elektronikken tok overhånd. Er det noen som kan fotelle litt mer om denne finessen? Jeg har lurt litt på hvorfor første kommando på begge sider av "Stopp" heter henholdsvis "Vel" ved bakk og "Klar" ved forover og hva dette innebar? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Frank Allan Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 At det stå på hver sin side av stopp har ingenting å si hverken for akterover eller forover. Når skipperen kom på brua og så slo "han klar i maskinen", førte spaken til klar. Når chiefen (eller vakthavende maskinist som vanlig satt på bunndørken med manøver spaken) svarte så hviste kaptein at maskinen var klar til bruk. Når så skipperen satte spaken til Vel betydde det at han var ferdig å manøverere og ferdig med maskinen. For øvrig så brukes betegnelsen den dag i dag, "å slå vel i maskinen". I dag har vi riktig nok knapper vi trykker på,men dog. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Kjenner ikke til dette du nevner med "Vel" og "Klar", men med utgangspunkt i STOP (stopp), STAND BY (klar), DEAD SLOW (smuglerfart), SLOW (sakte fart), HALF (halv fart), FULL (full fart). Henholdsvis ASTERN (akterover) og AHEAD (forover). Man har en på broen og en tilsvarende i maskinrommet. Kontakten mellom disse var en wire før dette ble modernisert til elektriske signaler. "Vel" og "Klar" skulle derved bli "Stand By". Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Christensen Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 (redigert) I marinen fikk vi i allefall beskjed fra bro som låt følgende: "vel i maskin" da skulle fremdriftsmotorene stoppes, med unntak hvis det var en fersk maskinist på vakt, da kunne det komme svar tilbake som: "Alt vel i maskinen ja!" Redigert 12.Desember.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Jawik Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 (redigert) Skandinavisk utgave. Christensen nevner tale og det foregikk via ett talerør inntil vi fikk telefon osv. De observante vil nok legge merke til forskjellen i at denne ikke har med seg "Dead Slow" (som jeg kaller smuglerfart) og hvor det så vidt er tørn på skruen. Redigert 12.Desember.2009 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Gudrun Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Bare for å tilføye: De hadde hver sin maskintelegraf. Den ytterste pilen kunne de flytte på vha. et håndtak. Adressaten kunne da så se at innerpilen flyttet seg. De bekreftet da ordren ved å flytte håndtaket på ytterpilen som de hadde til det samme som var gitt ordre om. Keep it simple! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
hegra Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Flott video fra Gunga Din. Grunnen til at maskinisten flytter håndtaket forholdsvis mye på telegrafen er for at ringeklokka skal gi skikkelig lydsignal. For at rinkgeklokka skulle gi skikkelig lyd i maskinrommet måtte skipperen bevege håndtaket hurtig frem og tilbake før han satte telegrafen på det valget han ønsket. Det ble lite lyd i klokka hvis telegrafen bare ble flyttet direkte fra halv til full fart. Ordet vel husker ikke jeg heller, men jeg mener det var en ordre på noen telegrafer som ikke viser her. Det ble brukt når båten hadde gått fra kai og skulle gå lenge på full fart. Når maskinisten fikk den ordren kunne han slappe av med en kaffekopp. Når skipperen igjen hadde bruk for ham satte han telegrafen på klar (stand by) og maskinisten ble alamert av ringeklokka og var klar til å endre på makinen så snart det kom en ny ordre fra brua. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Man skulle vel hatt en moderne utgave av denne nå, slik at man på de lange strekkene fra fly'en kunne bestille noen småvarmt eller iskaldt fra byssa .... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
trikkern Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 I tillegg til å kvittere for maskintelegraf-ordren fra brua med spaken, ble hver ordre loggført i maskinrommet. Dette var min jobb som elektriker på noen skip, der jeg var på vakt ved manøvrering til/fra havn. Ikke alle skip brukte trikkern til loggfører, maskinisten førte selv. Slik logg skulle brukes som dokumentasjon hvis noe gikk galt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 I tillegg til å kvittere for maskintelegraf-ordren fra brua med spaken, ble hver ordre loggført i maskinrommet. det gjøres enn idag på bla S/S Bohuslän Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kaldfisk Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Stand by sier kapteinen at maskinen er klar til øyeblikkelig manøvrering og at vakt er konstant på plass ved manøverspakene. Man brukte forørig samme kommando etter en overfart, en manøvrerte eller stoppet ikke forbrenningsmotorer på tungolje, men gikk over på diesel – som hadde sin prosedyre. Hadde en i tillegg påhengte smøre- og kjølepumper måtte disse over på elektrisk drift – kunne ta noen minutter det og. Da slo maskinrommet «standby» når alt var klart. Hvert område på telegrafen representerte et avtalt omdreiningstall på maskinen, men i konvoi – f.eks. gjennom Suezkanalen - måtte en holde sin plass og kunne få bruk for andre omdreiningstall. Det ble ordnet ved «mellomslag». Stod en på «halv» og fikk signal om «full», som ble redusert til «halv» igjen i det øyeblikk en svarte, skulle omdreinigene opp til litt over «halv». Slik kunne en finregulere omdreiningene videre – både oppover og nedover. «Dead slow» er det minste turtall en kan holde liv i maskinen med, brukes mest til og fra kai. Ikke alle hadde «well», men når telegrafen stod på «stopp» og broen slo hele skalaen begge veier får å lande på «stopp» igjen, var en fortøyd og maskinen kunne stenges ned. Ved avgang bruktes samme metode, men da med «full forover» som utgangspunkt. Da var en vel til havs, kunne gå over på tungoljedrift og avslutte manøvervakten ved spakene. Synes forøvrig det var mye bråk av dampmaskinen på videoen, på D/S «Fanaraaken», landets siste dampskip, solgt på slutten av 70-tallet, hørtes bare en svak hvisking når en så på maskinen ned gjennom skylightet. Er det en ufaglært som har «lagt på» motorlyd ? Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Gunga Din Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 det virker vare feil lyden på videon...man går der uten hörselvärn..det syns på bilderne på folket.. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gudrun Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Hmmmmm. kan den ha en hjelpemotor som lager bråket, eller? Her er fra et annet maskinrom... hør hva den gnålende hjelpemotoren lager av støy i maskinrommet kontra når den 960hk. Alpha dieselen er startet.. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 (redigert) feil post Redigert 13.Desember.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Her er fra et annet maskinrom... hør hva den gnålende hjelpemotoren lager av støy i maskinrommet kontra når den 960hk. Alpha dieselen er startet.. Virkelig ett vakkert maskinrom. Rent og ryddig slik at en kan anvende smoking med noe i glasset. Deilig lyd av Alphaen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.