Jump to content

Middel for utvendig rengjøring?


Batdilla

Recommended Posts

Jeg har begynt å tenke på ilandsetting for vinteren. Da bør vel båten rengjøres utvendig.

 

Noen som har noen tips og råd om utvendig rengjøring av plastbåt?

 

* Hva er kurrant å bruke som rengjøringsmiddel?

* Ting man må være obs på?

 

Det er en bensinstasjon like i nærheten med steamer. Vi funderer litt på å ta båten dit og ta det verste med steameren. Der er det også forskjellige typer avfetting, shampoo og annet å velge mellom. Umiddelbart høres dette litt lurt ut. Fra før vet jeg man skal være forsiktig med høyt trykk mot utsatte steder på f.eks. motorsykler. Tåler båten full guffe, eller bør man være forsiktig også her?

 

Noen synspunkter på å rengjøre med steamer + evt. avfetting? Eller er det bare svamp og hardt arbeide som duger?

Link to post
Share on other sites

Vi har de siste 15 årene vasket med båtvask eller naturavfetting og satt båten inn med flytende vaselin. Om avfettingen ikke tar alt så trenger vaselinen inn i porene og løsner møkka slik at når man avfetter om våren så renner møkka av. Vi har også prøvd å sette inn med voks isteden for vaselin, men det har vært mer jobb både med påføring og avfetting uten at resultatet har blitt bedre. Selvfølgelig polerer vi båten på vanlig måte etter avfetting på våren.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei!

Er seint ute med båtpussen, og var inne på forumet for å se annbefalninger på gode produkter. som ventet så var det mange meninger og erfaringer med diverse produkter, så det var bare å velge. Men det var noen som anbefalte varmt vann og grønnsåpe/zalo i steden for div. kjemikaler/skure/rubbe-produkter.

Det slo meg da at ved storrengjøringer i hjemmet så har vi skifta ut mye av såpeproduktene med en dampvasker, og vi er meget fornød med resultatet. Hva da med å bruke dampvasker på skroget, blir det for varmt etc.??

Er det noen som har erfaringer med dampvasker på båt??

Link to post
Share on other sites

laffie har skjønt det

 

slutt å bruk dyre kjemikalier som kostere skjorta,men hjelper så alt for lite.

 

Hugos rensekrem er tingen. Rimelig,efektiv,drøy i bruk. Boning etterpå må påregnes.

foreslår hugos til rengjøring om våren,deretter boning.

 

Selv bruker eg Jotun sin båtvask til "vanlig" vasking utover sommeren,den er etter mitt syn effektiv og skånsom mot voksen.

 

starpowr

Link to post
Share on other sites

Deep Clean

 

Priser

Forhandlerliste Deep Clean

Butikk/Sted Sted

Jernia Einar Johnsen AS Arendal

Olav Stormo AS Arendal

Star Senter AS Arendal

Jacobsen Interiør AS Askim

Askvoll Bygg og Interør AS Askvoll

Salten Maritim D/A Bodø

Borgen Farve og Interiør AS Borgenhaugen

Haraldsen Farvehandel A/S Drammen

Husvikholmen Marina AS Drøbak

Hovland Båt AS Egersund

Byggmakker Farsund Farsund

Jernia A/S Farsund

Malebrua A/S Farsund

Fevik Interiør AS Fevik

Fargerike Flekkefjord Flekkefjord

JB Sirnes Fargehandel AS Flekkefjord

Tess Møre AS Florø

Fargerike Kjøstelsen AS Fredrikstad

Leeres Motorsport AS Fredrikstad

Byens Jern & Farge AS Fredrikstad

Andersen Beding Færøyene

Jernia Førde AS Førde

Vikekilen Slipp AS Gressvik

Fargerike Bergemoen AS Grimstad

Fargerike Brygga Interiør AS Grimstad

Skagerak Maling & Sveiserservice AS Grimstad

Gulset Isenkram AS Gulset

Farveland Øst AS Halden

Malbua Emco AS Halden

Helgeroa marina Helgeroa

H. Bygg AS Holmestrand

Fargeland AS Hokksund

Hokksund Jernvare AS Hokksund

Hvittingfoss Fruktlager Hvittingfoss

Sjø og Ski (Solum Marina) Høvik

Fosso Fargehandel AS Kongsberg

Sandstø Maritim AS Kongshavn

Arthurs Jernvare AS Kristiansand

Corona Fargehuset AS Kristiansand

Fargeglede Kvadraten AS Kristiansand

Fargerike Corona AS Kristiansand

Fargerike Kulør AS Kristiansand

Jernia Torjesen AS Kristiansand

Norrøn Maling AS Kristiansand

Albert Bøe Industri AS Larvik

Arnes Fargehandel AS Larvik

Fargerike Øya AS Larvik

Maxbo Roars Botrivsel A/S Larvik

Norrøn Maling AS Larvik

Teppehuset AS Lillesand

J. Vangsvik AS Lofotoen

Skagerak Maling AS Lyngdal

Teppekroa A/S Lyngdal

Fargerike Mandal Fargehandel AS Mandal

Norrøn Maling AS Mandal

Teppehuset Terje Gravdal AS Mandal

Malingsbutikken AS Mandal

Mjøndalen Fargehandel AS Mjøndalen

Fargerike Moss AS Moss

Norrøn Maling AS Moss

Ulrich Larsen Rygge AS Moss

Jern & Båt AS Myre

Bergekrysset Fritid AS Mysen

Maler'n Farge & Interiør AS Mysen

E. Lund Maskin AS Nesttun

Jernia Nøtterøy A/S Nøtterøy

Jomar Halsam AS Ottersøy

Malfix AS Oslo

Stovner Brua Service Senter AS Oslo

Asbjørnsen & Co. AS Oslo

Grenland Malingsutsalg A/S Porsgrunn

Smith & Co. AS Porsgrunn

Jernia Revetal Revetal

L Knudsen AS Risør

Sjøsenteret AS Risør

Rygge Malingsutsalg Rygge

Hagia Lersbrygga Marina Sande

Bjørvik Malerservice AS Sandefjord

Farveglede Svein Bjørvik AS Sandefjord

Hoff Interiør og Håndverk AS Sandefjord

Jernia Odd Gleditsch Farvehandel A/S Sandefjord

Saltnes Interiør AS Saltnes

Sarpsborg Farvehandel AS Sarpsborg

Selbakk Farvehandel AS Sellerbakk

Interiørsenteret AS Ski

Fargerike C Christoffersen Engros AS Skien

Gulset Isenram Skien

Crossenteret Snellingen 23177980 Snellingen

Siddis Plas AS Stavanger

ISO Tank Borgeskogen servicesenter Stokke

Stokke Jern og Farge Stokke

Hjem og Hobby A/S Svelvik

Sør Tre As Søgne

Brødrene Nygaard AS Sør-Audnedal

Nordservice Bil Trondheim

Tvedestrand Interiør AS Tvedestrand

Engbo Boatshop A/S Tønsberg

Herholdt Andersen A/S Tønsberg

Jøntvedt Eiendom (Bilekstra) Tønsberg

Meyers Farvehandel AS Tønsberg

Ollebukta Marina Tønsberg

Sentrum Jern og Farge A/S Vennesla

Malebua AS Vestfossen

Andreas Bottolfs Verksted AS Vikersund

Torp Maskin AS Våle

Ørje Jern & Farge AS Ørje

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde prøvd veldig mye foskjellig til jeg kom over Hugos. Dette vidundermiddelet funker på det meste og tar bort det meste. Helt konge!

Hugos er fint, men hvis man er veldig ivrig kan blanke overflaten bli matt/ripete. Jif kan vel ha samme effekt tror jeg, men det har jeg aldri prøvd.

 

Hempel Yacht Cleaner pleier å ta mye, og så har de et pulver som heter Gelcoat Cleaner som bleker/renser visse typer misfarginger (lurt å prøve på begrenset område først).

Link to post
Share on other sites

Hugos er rimelig røff og striper! Prøv Autosol heller. Slipemiddel det også, med med mye mindre partikler. Den er tung å jobbe med, men resultatet er glimrende. Polish og/eller voks etterpå. Båten blir som ny!

Enig i alt du skriver bortsett fra at Autosol er tung å jobbe med! Bruk godt vannfuktet polersvamp på maskin/eksentersliper og det hele går som en lek. Man behøver ikke polere vekk overskytende Autosol, du kan vaske det vekk og til slutt selvfølgelig et godt lag med lettpåførlig/lettpolerende voks. Holder så fint som bare det. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ingar hadde en polishløsning som virket interessant. Jeg har brukt ulike typer av skrogrens, Thurtel bl.a. som er litt mer effektiv en Biltemas,men som også er brukbar. Forskjellen mellom polish og skrogrens er vel mest graden av slipemiddel. Kombinasjone med vann er mest interesant, det må være betydelig mindre arbeidskrevende å spyle en å gnikke. Men blir dette bra nok til neste trinn, dvs voksing?

Link to post
Share on other sites

Hempel Yacht Cleaner pleier å ta mye, og så har de et pulver som heter Gelcoat Cleaner som bleker/renser visse typer misfarginger (lurt å prøve på begrenset område først).

Vi benyttet Hempel Yacht Cleaner til utvendig vårrengjøring av Amica. I første omgang så den ut til å virke veldig godt, men bruksanvisningen sa at blandingen skulle påføres og virke i 15 min. Problemet var bare at i løpet av 15 min. tørket blandingen med all skitten rennende nedover båten. Da vi skyllet etterpå ble mye av dette sittende igjen, så båten ble skjoldete og stygg :headbang: . Det beste hadde nok vært å skylle med engang, eller å vaske i regnvær. Heldigvis ble disse skoldene borte igjen, etter en omgang med Boat Robbing Liquid fra Hempel. Til slutt fikk båten et lag med High Gloss Wax. Båten ble ganske bra den, til å være 26 år.

Mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Autosolboksen står klar på stuebordet.... tenkte å gyve løs med dette i morgen om regnet uteblir...

 

Av boksen kan jeg lese... "påstrykes tunt och efterpoleras med mjuk trasa"... greit nok det... men skal dette tørke først eller det bare å påføre dette og fyre i gang polermaskinen umiddelbart....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...