Jump to content

Midlertidig montering av dieselvarmer i ny seilbåt

jeepy

Recommended Posts

Det nærmer seg tid for å hente vår nye Bavaria fra Stavanger hjem til Bergen. Jeg har ikke bestilt varmer fra fabrikken, men skal montere en Mikuni MY30 selv.

Jeg ser imidlertid at det hadde vært deilig med litt varme på denne første turen. I den forbindelse lurer jeg på om det er praktisk mulig å koble varmeren til midlertidig i løpet av et par timer?

Tenkte å koble til strøm, uttak fra dieseltanken, og la eksos gå ut i cockpit(evt. ta hull i skrog og la eksosen gå ut der den skal...)

Er det noen som har noen gode forslag eller evt. Har gjort noe lignende selv?

Tja. Monterte varmer selv, og brukte ikke så mange timene på å henge opp varmeren, lage til eksosutblåsning og koble på diesel og strøm. Det tar lengre tid å trekke varmerørene og sette på plass ventiler og sånt.

Det er vel et spørsmål om riktig verktøy (hullsag, drill).

Men antar at du har tenkt å ha varmeren i akterskipet, så varmluften må jo blåses inn i en akterlugar i det minste?

Disse rørene blir kraftig varme, så anbefaler ikke at de slenger rundt men derimot monteres etter forskriftene (bruksanvisningen). Det samme gjelder i ennå større grad eksosrøret.

Så - kommer vel an på hvor mange timer du kan bruke på dette. Vil tro du kan sette på plass varmeren på en forsvarlig måte i løpet av en kveld (4-6 t) om du ikke 'slipper opp' for verktøy du trenger.

Men - henting av ny båt - det er vel andre ting du har lyst til å kikke på / sette deg inn i før du starter på turen?

Min konklusjon: litt optimistisk, men med full fokus kan det la seg gjøre :smiley:

(Men ikke monter noe midlertidig. Sett opp et delvis / 'nok' montert opplegg, og gjør det 'produksjonskvalitet'. Luftuttak trenger du ikke mer enn ett av foreløpig).

S/Y Surprise

Ta heller å koble en defroster til varmkjølevannskretsen. Det enkleste er å kjøpe en silencio 2 og montere i serie med varmtvannstanken. Se waeco /produkter/defroster/silencio2. Den kan monteres på et par timer og gir ca 20 grader over utetempratur i min 43-foter (vet ikke hvor stor din nye bav er). Da har du varme mens du går med motor. I havn har du vel landstrøm?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Varmeren kommer antakelig med brakett for montering og er fort å sette på rett plass. Gjør eksosen skikkelig med skroggjennomføring. Koble til tre plusser via sikring (pumpe, gløding/vifte over hovedstrømbrytereren og etterbrennervifte utenom bryteren). Båtleverandør viser deg hvor du finner passende uttak, men kablingen kan være litt "slakk" til du kommer hjem.

Legg en tykk luftslange til et sted du vil ha varme.

Legg en dieselslange fra tankuttak til pumpa.

Dette bør være gjort på 2-3 timer og fungere bra til du kommer hjem.

Forutsetningen må være at du virkelig har et uttak på dieseltanken og har med tilstrekkelig kabel og diesel/luftslange.

I hjemmehavna har du masse arbeid med å legge varluftrør, dieselslange/rør og kabler på en skikkelig måte.

Mons

Mons

Tja, du kan jo ordne varme på mange forskjellige måter. jeg er sikker på at det er plenty av hjemmesnekra løsninger som finns på nettet. Nå vet jeg ikke hvilken båt du har eller hvor raskt den går. Jeg tok i helgen hjem en seilbåt fra stavanger til bergen og den gjorde ikke mer enn 5-6 knop. Det var en fantastisk tur som tok 3 dager. Du kommer langt med varme klær og strøm fra land i båten om kvelden. Da slipper du hobbyløsninger som du må demontere når den permanente løsningen skal på plass :smiley:

Trond

Er einig med flere her. Midlertidige løsninger er ikke å anbefale. Avvent heller monteringen, ta en tur innom Maritim i Bergen og kjøp deg en Gassovn (1300 W) som du kan bruke når du ikke seiler. Den vil du ha stor glede av senere til f.eks å ha i cocpit på kjølige kvelder. Koster ikke mer en 3-400 + gasspatroner til kr 23,- som varer i ca 3 timer.

RI

Redigert av Raymond I (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...