joelle Startet 22.Juli.2004 Del på Facebook Startet 22.Juli.2004 Ennå ett litet spørsmål, er det noen som vet hva dette er. Det gikk en kabel fra min gamle dynamo til denne (den skruen som er i mitten med en blank kabelsko.https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/IMG_0214.JPG Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 22.Juli.2004 Del på Facebook Svart 22.Juli.2004 Ved første øyekast ligner den jo nesten en "god gammel" coil , men dimensjonene sett i forhold til kablene, tyer på at den er adskillig mindre. Kan det være en kondensator som er satt på for å dempe elektrisk støy dynamoen? Ser du noe påskrift på den (-- uF- eller volt-angivelse)? Det er bare 2 tilkoplingspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 22.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2004 Hei og takk for svar. jeg kan ikke se om det står noe på den men det er tre steder for kabler på den. den sorte kabeln du ser på bildet er satt dit ny av meg den gikk til en kabel på dynamoen som jeg gjetter på var jord. di to andre kablerne ser for meg ut att va noen type av + in og ut Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 23.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Jeg har ikke blitt klokere på hva dette kan va, men hvis det er en så kallt coil. Vad brukes coil til og finnes det på diesel motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Nei, ikke noe coil på en diesel. Kan muligens være et relee eller som Arvid foreslår, avkoblings-kondensator. Skal du finne ut av det må du følge ledningene og se hva de er koblet til. Lag en tegning og post den her. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Etter beskrivelsen av koblingen er dette mest sannsynlig en "støyfelle". Gjennomgående posetiv, og en jording. Innmaten består kansje av en spole og en lytt (kondensator). Spolen benyttes til å "bremse" støyen (lage en kunstig motstand) mens kondensatoren er koblet inn i forkant av spolen og plukker ut støyen og sender denne til jord. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
joelle Svart 23.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 det låter nesten som om vi er i mål nå. er disse merket med ett eller annet som man kan kikke etter? Litt kjedeligt att kobble feil og att hele greia ryker Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 En enkel skisse...... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Arvid_A Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Dersom du vil ytterligere til bunns i dette, og boksen ikke er merket med noe, bør du følge rådet fra Ingar, om å lage en skisse over hvor tilkoplingene til denne "boksen" kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 23.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Når jeg ser tegninga her så er det mer eller mindre exakt sånn jeg ser for meg att den virker men jeg ska for sikkerhets skyld kikke hvor kablene kommer fra og hvor di ska. Men dette stemmer med att jeg synes att det va jord som gikk fra Dynamoen Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 25.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Da har vi kommit ennå en bit på veien, på denne greia som vi ikke er sikkre på hv adet er så går det en kabel in på høyer side. Vet ikke hvor den kommer fra. på mitten gikk det en kabel til dynamo (som jeg trur er jord). på venster side går det en kabel til start motor som er markert på bilden her. Vet noen hva dette er? Og hvordan skall jeg kobble den nye dynamoen på de, eller trengs det? https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/starter.jpg Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 Trur nå att jeg har funnit ut av dette. Utifra det jeg trur så er dette noe som heter "4 BD blocking diode" Jeg har nå montert den nye dynamoen, og kommer sette på ett skille relæ. trenger jag da denne Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Hvis komponenten hadde som oppgave å skille batteri-bankene trenger du den ikke hvis du bruker skille-rele. Du må koble dynamoen direkte til forbruksbanken og så montere releet mellom denne og start-banken. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 Det jeg har skønnt fra bruks anvisningen er oppgaven att det ikke skall tappes strøm utav batteriet når motorn ikke går Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.