Jump to content

Hvilken type bunnstoff på rask båt?

Hillmar

Recommended Posts

Jeg sitter og lurer på hvordan bunnstoff jeg skal smøre på båten til våren, og møter da på noen spørsmål...

Det jeg først må finne ut er om jeg skal velge selvpolerende, hardt eller "spesialstoff" (VC17 ol.).

Det er snakk om en 19fot skjærgårdsjeep med toppfart rett under 50 knop.

Jeg er usikker på hva forgje eier har brukt.

Jeg ser for meg at selvpolerende er minst jobb, men er usikker på om dette blir slitt av for fort pga. farten?

Hvis selvpolerende ikke funker står det mellom hardt og VC17, og da tenker jeg at jeg tar den jobben det er å skrape/slipe helt ned for å legge VCprimer og VC17 siden det er mindre jobb å vedlikeholde når det først er gjort... Har jeg rett i det?

Det kan også nevnes at båten blir brukt på henger på våren og høsten, mens den ligger på vannet hele sommeren.

Håper folket tar seg tid til å svare!

Jeg brukte nå første gang seajet 035 hard racing bunnstoff, ikke veldig imponert, mast fart i forhold til bar bunn, 0,5 -0,7 knop i fartsområdet 35 knop +. Stoffet i april, oppe i aug, tydelig slim, spylt ren, oppe igjen i oktober, like mye slim igjen....

Nå er jeg usikker på om det blir å ligge selvpolerende stoff oppå her igjen til våren, eller bare la det være.

NB! Bruker båten i snitt 30-40 timer i måneden.

er om selvpolerende bunnstoff duger på en båt med toppfart opp mot 50 knop?

Ja, det gjør det.

Hvis du derimot ligger i flatt jern hele tiden, og aldri i marsjfart, og syns at 49 knop er mye bedre enn 47.5, så velger du hardt..

Jeg bruker Hempel Mille Ultimate,selvpolerende, og er fornøyd med det.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

• 9 måneder senere...

Vekker tråden til live igjen...

Min 80 DC går 50+ knop, og blir fortalt at selvpolerende bunnstoffet som er standard reduserer farten med iallefall en knop. Jeg bruker båten ofte, som betur den ligger sjeldent mer enn en uke i ro. Jeg bør altså bytte til en hard og glatt type, ikke selvpolerende?

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...