Hillmar Startet 15.Desember.2009 Del på Facebook Startet 15.Desember.2009 Jeg sitter og lurer på hvordan bunnstoff jeg skal smøre på båten til våren, og møter da på noen spørsmål... Det jeg først må finne ut er om jeg skal velge selvpolerende, hardt eller "spesialstoff" (VC17 ol.). Det er snakk om en 19fot skjærgårdsjeep med toppfart rett under 50 knop. Jeg er usikker på hva forgje eier har brukt. Jeg ser for meg at selvpolerende er minst jobb, men er usikker på om dette blir slitt av for fort pga. farten? Hvis selvpolerende ikke funker står det mellom hardt og VC17, og da tenker jeg at jeg tar den jobben det er å skrape/slipe helt ned for å legge VCprimer og VC17 siden det er mindre jobb å vedlikeholde når det først er gjort... Har jeg rett i det? Det kan også nevnes at båten blir brukt på henger på våren og høsten, mens den ligger på vannet hele sommeren. Håper folket tar seg tid til å svare! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 (redigert) Her er hva Jotun en av de største aktørene på markedet anbefaler. Her er en annen type i fartsområde opp til 60 knop iht reklamen. Har rimelig god erfaring med Seajet etter å ha prøvd diverse produkter i flere år. Redigert 15.Desember.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 (redigert) Den oversikten var fin. Så det vil si at selvpolerende ikke slites så fort at det er noe problem...? Den siste du la til er jo en hard en... De regna jeg ikke med at det var noe problem med ang. fart. Redigert 15.Desember.2009 av Hillmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SABB 66 Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Hempel,hard racing Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Har du en begrunnelse SABB? Duger ikke selvpolerende eller burde jeg velge den fordi den gir best fart? Sitér dette innlegget Link to post
SABB 66 Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Tenkte først og fremst på groe.Båten min har ligget på sjøen siden mars, og det finns ikke groe på den. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 seajet 033 brukbart bunnstoff Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Hillmar Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Takker for svar fra dere begge. Mulig jeg var litt uklar i spørsmålet, men det jeg lurer på i første omgang er om selvpolerende bunnstoff duger på en båt med toppfart opp mot 50 knop? Når jeg finner ut hvilken type bunnstoff jeg skal bruke så tar jeg gjerne imot tips og erfaringer ang. forskjellige merker Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Jeg brukte nå første gang seajet 035 hard racing bunnstoff, ikke veldig imponert, mast fart i forhold til bar bunn, 0,5 -0,7 knop i fartsområdet 35 knop +. Stoffet i april, oppe i aug, tydelig slim, spylt ren, oppe igjen i oktober, like mye slim igjen.... Nå er jeg usikker på om det blir å ligge selvpolerende stoff oppå her igjen til våren, eller bare la det være. NB! Bruker båten i snitt 30-40 timer i måneden. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Ja de går de searaymond seajet 033 Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Lagavulin Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 er om selvpolerende bunnstoff duger på en båt med toppfart opp mot 50 knop? Ja, det gjør det. Hvis du derimot ligger i flatt jern hele tiden, og aldri i marsjfart, og syns at 49 knop er mye bedre enn 47.5, så velger du hardt.. Jeg bruker Hempel Mille Ultimate,selvpolerende, og er fornøyd med det. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Hillmar Svart 16.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Se der ja! Da tror jeg ikke jeg gidder ekstrajobben som følger med hardt eller VC17... Toppfarta er ikke sååå viktig. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 Vekker tråden til live igjen... Min 80 DC går 50+ knop, og blir fortalt at selvpolerende bunnstoffet som er standard reduserer farten med iallefall en knop. Jeg bruker båten ofte, som betur den ligger sjeldent mer enn en uke i ro. Jeg bør altså bytte til en hard og glatt type, ikke selvpolerende? Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
andersb Svart 28.September.2010 Del på Facebook Svart 28.September.2010 min båt går over 60 knop, på selvpolernede helt fint. de jeg har som går raskere har jeg stortsett droppet bunnstoff på da de sjelden ligger ute lenge, for meg er det verdt å gå 60 kontra 61, og heller slipper så mye skraping og drit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.