Godthaab Startet 15.Desember.2009 Del på Facebook Startet 15.Desember.2009 Hei! Muligens en noe dum tråd dette, men hvorfor ikke bruke den enorme kunnskapen som dette forumet huser. Jeg driver litt med epoxy om dagen, noe som jo avhenger av litt plussgrader. Strømnettet der jeg holder til er nokså skjørt og tåler ikke så mye mer enn en 3kw uttak, hvilket utelukker strøm som varmekilde. Jeg var å kikket litt rundt og ville ha en varmekanon som tok diesel eller parafin, men fant ingen steder. Istedet fallt jeg for fristelsen til å kjøpe en noe billigere parafinvarmer fra JULA . Som det står i teksten så var den for alle typer uterom, og båten er jo lukket så håpet det kanskje skulle komme opp i en 10-12 grader på maks guffe. Etter å ha latt den stå på i 3 timer og utetemperaturen var 0grader kunne jeg trist konstantere at det var 4+ grader i båten.. Dette var vel ikke veldig imponerende? Og i tillegg ser jeg de har satt ned prisen til 398,- jeg gav 598,- igår Hadde jeg litt høye forventninger til ovnen? Hvilke rettigheter har jeg til å angre her, og evt bytte den i en kraftigere propanbrenner? Jeg pleier ikke drive å bytte ting så har ingen erfaring med mine rettigheter som forbruker, men syntes det var litt sure kroner å bruke på et totalt ubrukelig produkt. Takker for eventuelle svar :) Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
Ben Sin Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Vet ikke om det er så mye å takke for, men jeg har en teori om at man får det man betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
Godthaab Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 (redigert) Nei nei jeg er enig i det. er jo nettopp derfor jeg vil bytte den for å kjøpe noe dyrere. Hadde egentlig ikke tenkt å investere så mye i varme, for jeg kommer ikke til å bruke den så mye. men jeg hadde fremdeles trodd den skulle klare å holde et rom ihvertfall litt varmere enn et kjøleskap. Redigert 15.Desember.2009 av Godthaab (see edit history) Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
FredT Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Når ikke 3KW strøm var aktuelt (nok) for å bruke som varmekilde, var det kanskje vel optimistisk av deg å tro own som leverer 2,2KW skulle klare det. Har du kjøpt den på nett (fjernsalg) har du 14 dagers angrerett om du har fått sendt med angrerettskjema. Har du ikke fått slikt skjema mener jeg du har 3 mndrs. angrerett. Uansett går det vel an å spørre om du kan få byttet den. Det verste du risikerr er å få nei som svar. Har du kjøpt den i butikk har du i realiteten ingen angerett om ovnen fungerer som den skal, og det er det vel grunn til å tro den gjør. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
BMP Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 (redigert) Her er det da nokk og velge i av skikkelige varmere Byggtørkere Redigert 15.Desember.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Vil advare mot å bruke propanbrenner for oppvarming med mindre du kan lede eksosen ut av båten. Faren for kullosforgiftnng er stor hvis du skal oppholde deg der selv i alle fall. Kan også være årsaken til at du ikke får noe særlig varme, du får ikke noen god forbrenning. SKal du har varme for å jobbe er det en løsning å leie en byggvarmer, men den må da stå utenfor båten og blåse inn. Sitér dette innlegget Link to post
Godthaab Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Med et ustabilt 3kw nett, og et par arbeidslamper og verktøy sier det seg selv at jeg ikke har rene 3kw til varme, knapt 1. Dessuten er det kjedelig at sikringen går midt i herdeprossesen, så ja. jeg hadde faktisk trodd 2200w skulle holde, det er jo ikke voldsomme rommet som skal varmes... Kjøpte i butikk ja, så er vel ikke noe å gjøre. Men om den står i et rom, og ikke får nok oksygen, eller man kan oppholde seg i rommet. Hva er da bruksområdet for denne ovnen? Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Har du kjøpt den på nett (fjernsalg) har du 14 dagers angrerett om du har fått sendt med angrerettskjema. Har du ikke fått slikt skjema mener jeg du har 3 mndrs. angrerett.Uansett går det vel an å spørre om du kan få byttet den. Det verste du risikerr er å få nei som svar. Har du kjøpt den i butikk har du i realiteten ingen angerett om ovnen fungerer som den skal, og det er det vel grunn til å tro den gjør. Riktig. Ingen angrerett og ingen bytterett ved butikkhandel. Netthandel er bra greier faktisk Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BMP Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Den kan jo gi litt lunk i en lavo. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 jeg kommer ikke inn på sidene til Jula for å sjekke hvor mange Kw denne parafinvarmeren skal gi, men jeg vil vel tippe at 3kw elektrisk varme vil gi mye mer enn 4g+ etter noen timer... (tre timer er kanskje litt kort tid). Jeg hadde fyrte med 3kw dieselvarmer i båten min i fjor vinter og hadde da 17 grader i båten utpå kvelden. Da var det -11 ute, -6 under kalesjen. Ellers så står båten min nå i vinter med en kupevarmer (til bil) på halv styrke (500W) og jeg har da rundt 7 grader i båten om det er rundt 0 ute. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
avsluttet Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 tror det var rem som hadde et utmerket tips i en annen tråd om å varme opp arbeidstykket med en arbeidslampe. Har prøvd det selv og det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Har du brukt denne så er det vel tvilsomt at du får byttet den. Uansett trenger slike ovner mye luft for å få noe effekt. Har selv noen parafinovner (tror Clas Olson forhandler disse ) som sender varmen ut i front med refleksplate bak og de varmer fort opp ett rom dersom de får luft i massevis. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Godthaab Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Ok ok, takk for svar. Er litt vel store flater til å gå igang med varmepistol er jeg redd. Får prøve å få leid eller lånt no skikkelig istedet. Man har noen mislykkede kjøp innimellom :) Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
Jawik Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 (redigert) Prøv med en arbeidssol på 250 - 500 watt. Rettet mot område kan dette hjelpe. Da får du varme og lys på samme tid. 500 watt brenner du deg på. Bruker disse selv når jeg skal holde tempen oppe på større arbeidsstykker. Det er jo ikke rommet som skal varmes opp. Legg en termostat på område så kan du følge utviklingen. Kan også være en ide å sette en på utsiden / baksiden vist dette lar seg gjøre. Redigert 15.Desember.2009 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Honduras Svart 15.Desember.2009 Del på Facebook Svart 15.Desember.2009 Ta den med deg tilbake og si at den ikke virker som den skal. Mange her som er skeptiske til Jula, CO og Biltema, men de har som regel meget gode bytteordninger hvor du kan få byttet varen uten for mange spørsmål. Nå har ikke jeg byttet noe hos Jula enda, men både CO og BT har jeg byttet varern hos, selv uten kvittering. Siste jeg byttet var utebelysning kjøpt før jul 2007. Julen 2008 skulle jeg koble den opp og den virket ikke. Tok den med tilbake, og fikk tilgodelapp på hele beløpet uten å vise kvittering. Å få byttet en vare kjøpt i butikk er ikke hjemlet i noe lovverk, det er opp til butikken. CO, BT og andre som også driver internett-salg osv er gjærne svært fleksible. Det er i det minste min erfaring. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Hvis du med rette kan hevde at den ikke er i henhold til hva selger har påstått eller reklamert med, så kan du krever å få levert den tilbake. En muntlig uttalelse fra selger er akkurat like bindende som skriftlig dokumentasjon, bare mye vanskeligere å bevise. Hvis du bare har "plukket" den opp, betalt, gått og tatt varen i bruk så har du vel ingen god grunn til å kreve noe som helst? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SeaRaymond Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 CO, BT og andre som også driver internett-salg osv er gjærne svært fleksible. Bare en liten rettelse, Biltema driver ikke med netthandel. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Desember.2009 Del på Facebook Svart 16.Desember.2009 Stod ovnen i ett helt tett rom, uten tilføring av luft blir det jo problemer med oppvarming. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 17.Desember.2009 Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Hvis du med rette kan hevde at den ikke er i henhold til hva selger har påstått eller reklamert med, Dette er viktig og passe på. Kjøpte selv strømagregat på Jula, hvorav reklamen tilsa stabil 50hz samt oppgitt til å gi 4,2kw. 50Hz var en vits, ikke stabil overhode. 4,2kw fordret til at man brukte 3-fas utstyr for uttaket beregnet for dette. Mao måtte man ha omformer i tillegg. Vanlig stikk-kontakt ga kun 1,8kw eller noe i dette leiet. Alt for lite til mitt bruk. Agregatet ble brukt omlag 3-4 timer, men de tok dette i retur uten noe form for spørsmål eller lignende. Jeg hadde til og med skrapet opp overflatene, manglet hjulene (kastet dem, hadde ikke bruk for dem) i forbindelse med plassering av agregatet. Jeg var forberedt på å lage lang "argumentasjonstale" for å kunne innlevere dette. Denne talen trengte jeg ikke..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.