Brizo Startet 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2009 Jeg lurer på fordeler og bakdeler ved vannjet? Hva er det som kan ryke på disse? Forbruk osv. ? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Fordelen er jo helt klart manureringsevnen med to vannjeter er den helr fenomenal du kjører akkurat som du vill forover bakover sidelengs osv. I tilegg er det ikke noe under båten annet en et vannintak du kan kjøre på svært grunt vann uten og risikere propellen. Drivstoføkonomien er det heller værre med en vannjetbåt bruker langt mer diesel for og holde same farten som en proppelbåt. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 For ikke å glemme kanskje det aller viktigste for noen : Sikkerheten for de som av en eller annen grunn måtte oppholde seg i vannet nære båten...... En vanlig propell påkoblet to-tre hundre hester er en rimelig god kjøttkvern ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 hvorfor har alle propell da? vannjett svindyrt kanskje? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
snod Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Å få tau eller liknende inn i en vannjet vil få ganske ubehagelige konsekvenser... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 (redigert) Dyrt og noe lavere virkningsgrad. Likte dieselmotorer som kom opp mot 3200rpm dengang jeg drev med dette. Monterte inn Hamilton vannjeter inn i Avanti båter. Sikkert blitt bedre siden begynnelsen av 80 tallet Fordelen er at du slipper sjøvannspumpe pga at vannjeten pumpet vannet gjennom sjøvannskretsen også Redigert 15.Desember.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
BMP Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Har kjørt mye vannjetbåt og har altid vært glad for at Sjøforsvaret har betalt dieselen. Vannjet har svært dålig virkningsgrad sammenlignet med foreksempel et vanlig hekkaggregat. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Vannjet er i utgangspunktet et fristende alternativ men den er avhengig av stor fart for å bli økonomisk forsvarlig. I tillegg er vannjeten i seg selv en enkel sak med få bevegelige deler men koster likevel så det klarer seg, både for deler og hele enheten... Der slumper til en og annen båt med vannjet på finn.no og de jeg har sett har hatt 50-100% større motor og samme fart som tilsvarende båter med mer konvensjonell framdrift, alternativt også bare litt større motor og langt lavere marsjfart. Mener en generelt må opp i langt over 30 knop før vannjet begynner å bli drivstofføkonomisk forsvarlig... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Brizo Svart 15.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Hva med vedlikeholds kostnadene, I forhold til drev ? Og hva skjer når tauverket blir sugd inn? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Største problemet for lystbåter med vannjet er når groe vokser i tunnelen )stilleliggende over tid...... og verst er det med rur som kan skade impelleren.. ...og for å få best utnytte av redusert drag (ingen propeller i vannet), så må du vel over 35 knop ...og helst tilpasse vannjet, båt og maskin sammen, slik at du ikke trenger girkasse som trekker dyre HK.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
succes 42 1980 Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Hei Jeg har en Auroline syclon 13 fot med 175hk merccruser vannjet ,og kjøre denne er som å kjøre bil.Den har ekstreme kjøre og leke egenskaper.Har fått sugd inn tau et par ganger ,har gått greit for meg og få det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Så sjelden groe inni vannjeten, for det var mørkt der inne, og det likte ikke rur og annet lurv Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
BMP Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Et annet problem vi ofte opplevde med vannjet var at den dro luft når det ble lit sjø da mister en helt fremdriften og blir bare liggende og kave. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Ser ut som disse gutta klarer seg fint, men det er klart... de har brukbare motorer... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Likte dieselmotorer som kom opp mot 3200rpm dengang jeg drev med dette. Monterte inn Hamilton vannjeter inn i Avanti båter. En kamerat av meg overtok en slik Avanti 31 m/ 2stk Ford 150hk. Kanskje du som har montert? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bartesam Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Var det en hardtoputgave eller en daycruiser? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
succes 42 1980 Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 Den båten jeg har har en toppfart på gps 52 knop .Fra fabrikk er den lagd slik at du kan ligge i 35knop ta full revers du snur 180 grader full fart forrover utrulig stabil blir farts blind.Men morsomt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 En HT/lukket utgave, knall oransje. Solgt til Svalbard, vil tippe tidlig 80-tall. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bartesam Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 (redigert) Den jeg ferdigstilte skulle gå som legebåt på vestlandet et eller annet sted. 2 Forder med rustfrie eksosmanifoldere og turbo intercooler. Ikke gear etter motor, bare mellomakseler rett inn i vannjetene. Ferdigstilte den vinteren 81-82 Redigert 15.Desember.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
ivar Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 denne var iallefall uten gir. Var med etpar turer. Manglet revers skjold på den ene jet'en , så havnemanøvre foregikk med at 1 motor ble brukt til å kjøre forover, den andre bakover. tok jo sin tid å kjøre skjoldet opp og ned med den lille håndpumpa...:) Motorene nådde maks turtall på hhv 2400 og 2500, så vi marsjet på 22-2300, som ga litt over 20 knop. Og den ene motoren la "slepestrek" i form av små røykdotter bortetter fjorden :D Så det var nok å ta tak i for han som overtok, tror han har fått gjort endel de siste årene. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bartesam Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Mener å huske at disse motorene hadde maks turtall rundt 2450 rpm. Mener å huske at Detroit 6V71 med turbo var veldig passendes for den vannjeten den gangen pga nærmere 3200 rpm. Volvo TAMD 60B var det nest beste med 2800 rpm. Den jeg testet den vinteren gjorde vel nærmere 30 knop, og det var hendler til begge skjoldene skrudd fast på skottet på styrbord side ved styreposisjonen. Den hadde WEMA motorinstrumenter også. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Divemaster Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 "Detroit 6V71 med turbo var veldig passendes for den vannjeten den gangen pga nærmere 3200 rpm." Beklager.... DD 6V71 i std form var aldri over 2600 RPM... og det var med oppjustert pumpe fra 2300.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bartesam Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Da måtte det være en mindre V6 det var snakk om, for det var pint over 300 hester ut av den med stor turbo, intercooler og blower i tillegg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sea Oasis Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 har tidligere hatt båt med 2 stk 450 HK og Hamilton vannjet på en 33 foter. totalvekt på denne båten ca 8500kg. toppfart oppmot 50 knop. Diesel forbruket når farten lå på 30 - 35 knop var ikke så avskrekkende , men hastigheter opp mot 45 knop da begynte det virkelig å dra på med diesel forbruk. Mener den brukte ca 40 liter pr time pr motor når farten lå på ca 30 knop. I fart var båten helt topp , men det var ikke girkasser på denne og det var vanskelig å legge til. Det var meget små bevegelser som skule til på ratt og gass for at båten gjorde store beveglser. Det ble rett og slett for mye å holde styr på 2 gasshendler , ratt og baugpropell . Så lenge motorene går pumper denn vann gjennom vannjeten. Jeg pleide ofte å stoppe den ene motoren når jeg skulle legge til , synes jeg hadde bedre kontroll når jeg fikk en hånd på rattet og en hånd på gass. Det er ikkk noe ror på båter med vannje så du er helll avhengi av motorkraft for å ha fremdrift. Hvis du har girkasse går det ikke å sette båten i fri og gli inntil når en skal legge til , båten vil da bare vandre uten mål og mening. Jeg mener vannjet passer best på redningsbåter og evt taxi båter med store fenderlister , så en kan legge båten inntil brygger ol med motorkraft . Det kan du ikke gjøre med en vanlig fritidsbåt med en standard liten fenderlist. Jeg hadde aldri noe problemer eller vedlikeholds kostnader på vannjetene , fungerte sånn sett helt utmerket , heller ingen problem med innvendig groe. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Som andre nevner her må du over ca. 33 knop før virkninsgraden blir lik drev...over 35 er det mange som påstår jet er bedre. Ellers har det nok skjedd en utvikling innen vannjet siden 80tallet ja...Var ofte små jet den gangen hvor det kun skjedde ting når du oppnådde maks turtall. Det viktigste med en slik installasjon er at fagfolk som selger vannjet får sett på tegninger etc. før man går i gang med å installerer. Progress f.eks er firma som påtar seg slike oppgaver. En fartsøkning på nærmere 8-10 knop kan være forskjellen på en nesten riktig og den helt riktige vannjet når man operer i fartsområdet rundt 25-30 knop. Hvis man sørger for gode zinker er det ikke mye vedlikehold på en jet. Noe grease skal presses i lager og tetninger. Enkel konstruksjon å vedlikeholde/reparere på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.